خیزش سراسری مردم ایران در نگاه رسانه‌های جهان؛ «امید به آینده روشن‌تر»

اسکای‌نیوز: تظاهرات‌کنندگان با چشمان خود دیده‌اند که مقام‌ها برای سرکوب ناآرامی‌ها حاضرند تا کجا پیش روند؛ با این حال همچنان از آینده روشن‌تر برای ایران صحبت می‌کنند

هم‌زمان با دهمین هفته از خیزش سراسری مردم ایران، تحلیلگران و روزنامه‌نگاران رسانه‌های بین‌المللی همچنان آنچه در داخل و خارج از این کشور اتفاق می‌افتد، رصد می‌کنند. حمله به شهرهای کردنشین، سرود ملی نخواندن فوتبالیست‌های تیم ایران، اعتراض‌‌های ضدحکومتی تماشاچیان حاضر در استادیوم دوحه قطر، خوشحالی ایرانی‌ها از باخت تیم ملی، تداوم اعتراض‌ها در خیابان‌ها و صدور حکم اعدام برای ایجاد ترس در مخالفان حکومت مهم‌ترین محورهای گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های جهان‌ طی ۲۴ ساعت گذشته درباره ایران‌اند.

گاردین: «ما همه مهسا هستیم»

گاردین در گزارشی، به مسابقه تیم‌های فوتبال ایران و انگلستان و حضور ایرانی‌های معترض به جمهوری اسلامی در ورزشگاه دوحه قطر پرداخت. این رسانه بریتانیایی در گزارش خود با تیتر «ما همه مهسا هستیم؛ ابراز عصبانیت ایرانیان حاضر در دوحه علیه رژیم» نوشت: «نشانه‌های قیام در خارج از ورزشگاه برگزاری مسابقه فوتبال انگلستان و ایران دیده می‌شد. صدها هوادار ایرانی روز دوشنبه با یک راز به ورزشگاه خلیفه دوحه وارد شدند؛ آن‌ها دلشان می‌خواست تیم ملی‌ کشورشان شکست بخورد.»

نویسنده این گزارش ادامه داد: «برای بسیاری از ایرانی‌ها، در حال حاضر همه‌چیز به قیام مردمی که دو ماه گذشته کشورشان را متلاطم کرده و طی آن، صدها معترض از جمله ده‌ها کودک کشته شده‌اند، مربوط است. جام جهانی این کشور در قطر نیز از این توجه ایرانی‌ها مصون نیست. تیم ملی ایران هفته گذشته پس از دیدار با رئیس‌جمهوری ایران، زیر سایه سنگین انتقادهای مردم به دوحه پرواز کرد. حضور ایران در جام جهانی در شرایطی است که خیلی از ایرانی‌ها می‌گویند که این تیم ملی آن‌ها نیست و از باخت آن خوشحال‌اند.»

ای‌بی‌سی نیوز: ناامیدی از انفعال بازیکنان

ای‌بی‌سی نیوز هم حضور معترضان ایرانی در ورزشگاه دوحه قطر برای استفاده از این فرصت به منظور نشان دادن مخالفت با جمهوری اسلامی را بازتاب داد. این رسانه نوشت: «در حال حاضر ورزشکاران ایرانی در کانون توجه قرار دارند. زمانی که الناز رکابی، صخره‌نورد ایرانی، بدون حجاب اجباری در کره جنوبی مسابقه داد، این حرکت او به چراغی برای بازتاب بیشتر جنبش اعتراضی تبدیل شد.»

این رسانه که با برخی از ایرانی‌های حاضر در ورزشگاه گفت‌وگو کرده است، گزارش خود را این‌طور ادامه می‌دهد: «مسابقه ایران در برابر انگلستان فقط فوتبال نبود، بلکه نشانه دیگری از مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران بود. این مسابقه در عین حال، برای برخی از زنان ایرانی که از حضور در مسابقات فوتبال مردان در ایران محروم‌اند، اولین فرصت ارزشمند برای دیدن بازی تیم ملی‌شان بود. در این دیدار، اگرچه ایران ۲-۶ مغلوب تیم انگلستان شد، برای بسیاری از ایرانی‌ها نتیجه مهم نبود؛ آن‌ها بیشتر از این ناامید شدند که بازیکنان تیم ملی همدردی بیشتری با معترضان در ایران نشان ندادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ال‌مانیتور: استفاده از اعدام برای ارعاب معترضان

ال‌مانیتور به موضوع صدور احکام اعدام برای معترضان در ایران پرداخت. نویسنده این گزارش در تحلیل خود، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی که هم اکنون نیز یکی از کشورها با بیشترین استفاده از مجازات اعدام است، در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از این مجازات سنگین به منظور گسترش ترس در مردم و سرکوب تظاهرات ضدحکومتی است.»

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «قوه قضاییه ایران تاکنون شش حکم اعدام را برای معترضان تایید کرده و عفو بین‌الملل نیز گفته است که بر اساس گزارش‌های رسمی، دست‌کم ۲۱ نفر در حال حاضر به جرائمی متهم شده‌اند که ممکن است بر اساس آن‌ به دار آویخته شوند. فعالان سیاسی و مدنی هشدار می‌دهند که مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها قصد دارند معترضان را با اتهام‌های مبهم مرتبط با شورش یا حمله به نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات اعدام کنند، بلکه اعدام‌های غیرمرتبط با جنبش اعتراضی به‌ویژه اعدام زندانیان محکوم به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر را نیز افزایش می‌دهند. چنین اقدامی برای ارعاب کسانی که در خیزش مردمی شرکت می‌کنند، طراحی شده است.»

در بخش دیگری از این مطلب تاکید می‌شود: «اعتراض‌های پس از کشته شدن مهسا امینی، به بزرگ‌ترین چالش برای مقام‌های ایرانی از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تبدیل شده است. مقام‌های ایران این اعتراض‌ها را «شورش» توصیف می‌کنند و رئیس قوه قضاییه می‌گوید افرادی که در دادگاه محاکمه می‌شوند، با عناصر ضدانقلاب‌ وابستگی دارند و بر اساس قانون مجازات خواهند شد. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشر اقدام هماهنگ جامعه بین‌المللی برای توقف اعدام‌ها را خواستار شده‌اند و شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است روز پنجشنبه یک نشست ویژه نادر درباره ایران برگزار کند»

اسکای نیوز: جرقه‌ای که به آتش سوزان تبدیل شد

اسکای نیوز با انتشار تصاویری از آنچه طی هفته‌های گذشته در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران در حال وقوع است، گفت‌وگو با چند تن از زنان معترض را محور گزارش خود قرار داد. در این گزارش می‌خوانیم: «در هفته‌های گذشته، شاهد بودیم که اعتراض‌ها در ایران از یک جرقه به آتش سوزانی تبدیل شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای روحانیون حاکم بر ایران است. واکنش رژیم به چنین اتفاق‌هایی برخوردهای سریع و خشونت‌آمیز بوده است. تظاهرات‌کنندگان با چشمان خود دیده‌اند که مقام‌ها برای سرکوب ناآرامی‌ها تا کجا حاضرند پیش بروند؛ با این حال آن‌ها همچنان از آینده روشن‌تر برای ایران صحبت می‌کنند.»

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «زنان در صف اول اعتراض به قوانین سختگیرانه مذهبی رژیم دیده می‌شوند و مردان نیز در کنار آن‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند. بسیاری از زنان شرکت‌کننده در تظاهرات می‌گویند که دلیل اعتراضشان پایان دادن به فقر، تبعیض، فساد، قوانین مردسالارانه و درنهایت تغییر کل نظام و حکومت است. آن‌ها معتقدند که چنین تغییراتی سال‌ها پیش باید رخ می‌داد اما حالا دیگر وقتش رسیده است و این بار مردم در برابر رژیم پیروز می‌شوند.»

وال استریت ژورنال: نمایشی برای همبستگی با معترضان

وال استریت ژورنال نیز اتفاق‌های حاشیه‌ای دیدار تیم‌های ایران و انگلستان در جام جهانی قطر را بازتاب داد. این رسانه در مطلبی با عنوان «بازیکنان ایران هنگام پخش سرود ملی سکوت کردند» نوشت: «به نظر می‌رسد اقدام این تیم نشان دادن همبستگی با معترضان در خانه پس از دریافت انتقادهای فراوان از طرفدارانشان، باشد.»

این گزارش می‌افزاید: «با اینکه در جریان‌ اعتراض‌های ضدحکومتی، دولت برای مقابله با این جنبش از زور استفاده کرده، فراخوان‌ها برای سرنگونی رهبری نظام اسلامی رو‌به‌گسترش است. در همین شرایط، تیم فوتبال ایران تصمیم گرفت پیش از بازی اول خود در جام جهانی مقابل انگلستان، سرود ملی جمهوری اسلامی را نخواند و یک نمایش آشکار همبستگی با جنبش حقوق بشری در ایران را ارائه دهد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی، با کسانی که عزیزان خود را در جریان خیزش پس از مرگ مهسا امینی از دست داده‌اند، همدردی کرد.»