مردم جوانرود با سنگ مقابل کلاشنیکف‌ حکومت ایستادند

تجمع‌های خیابانی پس از باخت تیم ملی آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت

در دهمین هفته از خیزش سراسری مردم ایران، برخی شهرهای کردنشین، تهران و تعدادی دیگر از شهرهای ایران، صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی مردم و سرکوب‌های شدید حکومتی بودند.

تجمع‌های خیابانی دوشنبه ۳۰ آبان، پس از باخت تیم ملی ایران مقابل انگلستان آغاز شد و با شعارهای شبانه که تا پس نیمه شب همچنان که از بام‌ها و پنجره‌ خانه‌ها شنیده می‌شد، ادامه یافت.

مردم تهران در مناطق مختلف از جمله گیشا، اندیشه، پیروزی، پاسداران، اکباتان، شیراز، افسریه، ولی‌عصر، چیتگر و فردوس، عصر دوشنبه به خیابان آمدند و از باخت تیم ملی ایران مقابل انگلستان ابراز شادمانی کردند. اعضای تیم ملی فوتبال به دلیل دیدار با ابراهیم رئیسی و امتناع از ایستادن کنار مردم، هدف انتقاد‌های شدید قرار گرفته‌اند.

بر اساس روایت شاهدان عینی، عوامل حکومت در منطقه پیروزی تهران به معترضان حمله کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود برق این منطقه در ساعت‌های پایانی شب قطع بود.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شاهین‌شهر، قم، مشهد، همدان، زنجان، کرج، ایذه و بوشهر حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای کردنشین ایران، صبح دوشنبه با خاکسپاری جان‌باختگان روزهای پیش آغاز شد و تا ساعت‌های پایانی شب ادامه یافت. ویدیوهایی که از شهرهای مختلف کردنشین از جمله جوانرود منتشر شد، نشان می‌دهد که ماموران سرکوب جمهوری اسلامی ایران مردم بی‌دفاع را به رگبار بسته‌اند و خیابان‌های این شهر به صحنه یک جنگ تمام‌عیار میان مردم و حکومت تبدیل شده‌اند.

تصاویر متعددی هم از پوکه‌ گلوله‌های جنگی که به سوی مردم شلیک شده‌، در فضای مجازی منتشر شده است. حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر با انتشاری تصویری از به کارگیری مسلسل سنگین علیه مردم مناطق کردنشین خبر داد. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی هم نوشتند که مردم جوانرود با سنگ مقابل دوشکا و کلاشنیکف‌های حکومت ایستادند.

ویدیوهای که روز دوشنبه از جوانرود منتشر شد، اوج سرکوب مردم را به دست نیروهای سرکوبگر و انتظامی اثبات می‌کند. در این ویدیوها، تعدادی از معترضان را می‌بینیم که زخمی‌ شده‌اند و صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود. تنها مرکز درمانی این شهر نیز با اندک امکانات موجود مملو از مجروحان و خانواده‌های آنان است.

بر اساس گزارش‌های محلی، نیروهای سرکوب علیه مردم از گاز اعصاب استفاده کرده‌اند. مجروحان به خون نیاز مبرم دارند اما سپاه تمامی مسیرهای ورودی به جوانرود را مسدود کرده و این باعث شده است کمک‌رسانی به زخمی‌ها و ارسال خون برای آنان از شهرهای دیگر با اختلال مواجه شود. گفته می‌شود برخی زخمی‌ها به دلیل مسائل امنیتی اصلا به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که نیروهای حکومتی تنها در روز دوشنبه، دست‌کم پنج تن را در جوانرود با اسلحه جنگی کشته‌اند.

دیگر شهرهای کردنشین ایران از جمله مهاباد، بوکان، سنندج، کرمانشاه، پیرانشهر و دهگلان نیز صحنه درگیری مردم با نیروهای امنیتی و انتظامی بودند. در این شهرها نیز نیروهای سرکوب به مردم و خانه‌های آنان تیراندازی کردند.

وریا غفوری، فوتبالیست محبوب، در واکنش به کشتار مردم بی‌دفاع، در روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشت: «کشتار مردم کرد را متوقف کنید. کرد خود ایران است… کشتن کرد برابر با کشتن ایران است؛ تمام اقوام خود ایران‌اند، مردم را نکشید.»

کیهان کلهر، هنرمند برجسته موسیقی، نیز از مردم کردستان حمایت کرد و در اینستاگرام نوشت: «دماوند غیرت کن و آتشفشان شو. سال‌ها پوست کردستان، این محبوب بالابرز، را زنده‌زنده کنده‌اند؛ بایستیم و نگذاریم سر از تنش جدا کنند.»

علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال، نیز در پست‌های متعدد خواستار کمک به مردم جوانرود شد و از حکومت خواست کشتار کردها را متوقف کند. او نوشت: «کرد خون ایران است؛ کشتن کرد برابر با کشتن ایران است.»

در روز دوشنبه، جو شدید امنیتی نه تنها در مناطق کردنشین که بر دیگر شهرهای ایران نیز حاکم بود. نت‌بلاکس که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند، اختلال شدید اینترنت در ایران را تایید کرد و در حساب کاربری‌ خود نوشت: «داده‌های ترافیک شبکه اختلال بزرگ در سرویس اینترنت در ایران را نشان می‌دهد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون ۴۳۴ تن از مردم ایران از جمله ۶۰ کودک کشته شده‌اند. همچنین ماموران حکومت بیش از ۱۷ هزار تن از جمله ۵۴۲ دانشجو را دستگیر کرده‌اند. در حال حاضر ۱۵۵ شهر ایران و ۱۴۲ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.