این سیاسی‌ترین بازی تاریخ تیم ملی است؟

جدال ایران و انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ زیر سایه انقلاب ایران

کی‌روش ترکیبی دفاعی را به زمین می‌فرستد-FADEL SENNA / AFP

بازی دوشنبه ایران – انگلیس در دومین روز جام جهانی ۲۰۲۲ به شدت زیر سایه فضای سیاسی ملتهب این روزهای ایران قرار دارد. بسیاری از هواداران فوتبال که پیش از این برای برد تیم ملی لحظه‌شماری می‌کردند در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که نتیجه این بازی برای‌شان بی‌اهمیت است یا حتی تمایلی به برد تیم ملی ندارند، مبادا رسانه‌های حکومتی بتوانند روی این موج سوار شوند.
نشست‌های خبری روزهای گذشته بازیکنان و مربیان هم کاملا تحت تاثیر این فضا بود و به کنفرانس پیش از بازی گرت ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس هم سرایت پیدا کرد. در روزهای گذشته از بازیکنان تیم ملی بابت بی‌توجهی به اعتراضات سراسری در ایران انتقاد شده بود، ولی احسان حاج‌صفی در نشست خبری پیش از بازی تلاش کرد این رویه را تغییر دهد و صحبت‌هایش را با اشاره به جمله‌ای از کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در ایذه اینگونه شروع کرد: «به نام خدای رنگین کمان. اول از هر چیز خدمت همه خانواده‌های داغدار ایران تسلیت می‌گویم و باید بدانند که‌ کنارشان هستیم و با آن‌ها هم‌دردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گرت ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس هم در نشست خبری گفت که بازیکنانش پیش از بازی با ایران زانو می‌زنند. این حرکتی است که بعد از مرگ جورج فلوید در اعتراض به تبعیض نژادی باب شد، ولی به طور کلی می‌توان آن را اعتراض به هرگونه تبعیضی تعبیر کرد، از جمله محدودیت‌‌ها علیه زنان در ایران.
این اولین بار است که تیم ملی ایران به عنوان مدعی صعود از گروهش مطرح شده و کارشناسان مختلفی معتقدند که می‌تواند همراه انگلیس به مرحله یک هشتم نهایی برسد، ولی این به شرطی است که کی‌روش بتواند در بازی اول نتیجه خوبی بگیرد. مربی پرتغالی که در میانه تابستان جانشین دراگان اسکوچیچ شد، در همین زمان کوتاه تلاش کرده شاگردانش را برای این تورنمنت سخت آماده کند، با این حال شرایط این روزها و فشار روی بازیکنان ممکن است روی عملکرد آنها تاثیر بگذارد.
کی‌روش در نشست خبری مثل روزهای گذشته از صحبت درباره وقایع این روزهای ایران خودداری کرد و درباره بازی با انگلیس گفت: «آنها استعدادهای درخشانی دارند که هری کین رهبری‌شان می‌کند و البته یک مربی‌ که تیمش و بازیکنانش را چند سال است که می‌شناسد. آنها در جام جهانی قبلی به مقام فوق‌العاده‌ای دست پیدا کردند و همینطور در رقابت‌های یورو. آنها چطور به این موفقیت‌ها رسیدند؟ با گل نخوردن. دیگر چه می‌توانم بگویم؟ ما هم اگر بدانیم در بازی با آنها چه باید بکنیم می‌توانیم در مقابل انگلیسی‌ها نمایشی عالی داشته باشیم. ما فقط تلاش می‌کنیم تا در سطح آن‌ها بازی کنیم و هدف‌مان این است که در تک ‌تک دقایق بازی خوب باشیم. ما یک روحیه جنگنده فوق العاده داریم و می‌توانیم از این استفاده کنیم.»
در روزهای گذشته حدس‌های مختلفی درباره ترکیب تیم ملی مطرح شده، ولی آنچه مسلم است کی‌روش ترکیبی دفاعی را به زمین می‌فرستد. نکته مهم دیگر ناآمادگی سردار آزمون در بازگشت از مصدومیت است و مهاجم بایر لورکوزن احتمالا در این بازی نمی‌تواند از دقیقه اول به زمین برود.

بیشتر از فوتبال