شکست جمهوری اسلامی در جذب تماشاگران مسابقات جام جهانی قطر

تماشاگران فوتبال از سراسر جهان حتی یک اتاق هم در کیش رزرو نکرده‌اند

تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با تیم‌‌های آمریکا، انگلیس و ولز هم‌گروه است-AFP

حدود یک ماه مانده به جام جهانی فوتبال قطر، جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران گفت: «با وجود اعلام آمادگی کیش برای میزبانی تماشاگران مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، تماشاگران این مسابقات حتی یک اتاق هم در هتل‌های این جزیره رزرو نکرده‌اند.»

مقامات جمهوری اسلامی تبلیغات زیادی روی میزبانی کیش برای تماشاگران جام جهانی فوتبال در قطر انجام داده بودند؛ ادعایی که از آغاز نیز با تردید همراه بود.

هتل‌نیوز روز پنجشنبه به‌نقل از حمزه‌زاده نوشت: جام‌جهانی فوتبال در قطر «فرصتی طلایی برای ما بود که از دست دادیم» و این مسئله هیچ «ارتباطی با وقایع اخیر» ندارد. او افزود: «ما امسال گردشگری ورزشی خارجی نداریم» و «متاسفانه به دلیل نبود هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط هم موفق به دریافت سهمیه و فروش بلیت (جام‌جهانی) نشدیم.»

ابراهیم پور‌فرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز پیش‌تر گفته بود، در زمان برگزاری مسابقات فوتبال، گردشگری از قطر وارد ایران نخواهد شد. به گفته او، «تماشاچیان جام جهانی عموما ورزشکار و جوان‌اند و ایران مقصد گردشگران جوان نیست.» مقام‌های جمهوری اسلامی که رابطه خوبی با حاکمان قطر دارند، حساب ویژه‌ای در مورد میزبانی بخشی از مسابقات جام جهانی فوتبال در مناطق جنوبی ایران باز کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی در دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با امیر قطر مقرر شد بود که ایران در میزبانی جام جهانی قطر با این کشور عربی همکاری کند و در این زمینه نیز کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، بیستم فروردین‌ امسال گفته بود که «پیشنهاد دو شهر کیش و قشم برای میزبانی از هواداران جام جهانی می‌تواند به محکم شدن روابط دو کشور ختم شود.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، هم با هدف بررسی نحوه همکاری دو کشور در برگزاری جام جهانی فوتبال به قطر سفر کرد و با همتای قطری خود دیدار و گفت‌وگو کرد که این تلاش‌ها تاکنون نتوانسته است به جذب گردشگر ورزشی در ایران منجر شود.

قوانین سفت و سخت مذهبی و بسیاری از محدودیت‌های فردی و اجتماعی در کنار ناامن بودن ایران برای بسیاری از گردشگران، از مهم‌ترین عوامل شکست جمهوری اسلامی در جذب تماشاگران جام جهانی فوتبال است.

با آغاز اعتراض‌های گسترده مردمی در ایران و هشدار برخی کشور‌های اروپایی به اتباع خود برای سفر نکردن به ایران یا خروج از این کشور نیز در هفته‌های اخیر مزید بر علت شده و چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران را تیره‌تر از قبل کرده است.

بیست و دومین دوره چهارساله مسابقات جهانی قهرمانی فوتبال مردان قرار است از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان تا ۲۷) در قطر برگزار شود.

تیم ملی فوتبال ایران هم در این دوره از مسابقات با تیم‌‌های آمریکا، انگلیس و ولز هم‌گروه است.

بیشتر از فوتبال