ده‌ها کشته غیرنظامی در حمله داعش در نیجریه

شمال شرقی نیجریه بار دیگر صحنه حملات داعش شد و مردم با جست‌وجو در جنگل‌های اطراف و بستر رودخانه‌ها، می‌کوشند اجساد عزیزان‌ خود را بیابند

مردم با جست‌وجو در جنگل‌های اطراف و بستر رودخانه‌ها، می‌کوشند اجساد عزیزان‌ خود را بیابند- Kola Sulaimon / AFP

نیروهای داعش با حمله به یک پایگاه ارتش و شهری در شمال شرقی نیجریه، شماری از سربازان و مردم غیرنظامی این کشور را کشتند. خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، این خبر را به نقل از منابع امنیتی و ساکنان محلی منتشر کرد.

به گفته این منابع، جمعه‌شب و بامداد شنبه، ۱۹ نوامبر، نیروهای «داعش — ولایت غرب آفریقا» که از مهم‌ترین و فعال‌ترین بخش‌های این گروه است، سوار بر کامیون و با حمل مسلسل، به شهر مالام فاتوری در منطقه آبادام حمله بردند. این شهر پایگاهی از نیروهای ارتشی در خود دارد.

یک افسر ارتش نیجریه که بدون ذکر نام خود صحبت می‌کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تروریست‌های ولایت غرب آفریقای داعش به مالام فاتوری حمله کردند و آسیب بسیاری بر جای گذاشتند که می‌کوشیم میزان آن را برآورد کنیم. [گروهی از] آن‌ها به پایگاه نظامی حمله کردند و به درگیری با نیروها مشغول شدند و گروه دیگری از آنان هم به کشتار و حریق‌افروزی در سطح شهر پرداختند.»

به گفته بوجی گاروا، از ساکنان محلی، نخستین حمله جمعه‌شب، ۱۸ نوامبر، نزدیک مرز نیجریه و نیجر صورت گرفت و واکنش سریع سربازان را برانگیخت. اما حمله دوم وسیع‌تر بود. در حمله بامداد شنبه، نیروهای داعش با مواد منفجره شماری از مردم محل را کشتند و عده‌ای دیگر نیز هنگام فرار، در رودخانه غرق شدند. گاروا گفت که بخش بزرگی از شهر به آتش کشیده شده است، و افزود: «معلوم نیست چند نفر کشته شدند، چون همه از شهر گریختیم و حالا به تدریج برمی‌گردیم تا خرابی‌ها را برآورد کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاروا گفت مردم با جست‌وجو در جنگل‌های اطراف و بستر رودخانه‌ها، می‌کوشند اجساد عزیزان‌ خود را بیابند. بایتو ماداری، یکی دیگر از ساکنان محل، گفت فقط در محله او دست‌کم ۱۲ نفر کشته شده‌اند. 

یک نیروی اطلاعاتی گفت مهاجمان از روستای کامویا که هشت کیلومتر با شهر مالام فاتوری فاصله دارد، آمده‌اند. او مدعی شد که این روستا بزرگ‌ترین اردوگاه «داعش — ولایت غرب آفریقا» در منطقه دریاچه چاد است. او گفت، تمامی حمله‌های ناموفق قبلی علیه مالام فاتوری نیز از همین روستای کامویا انجام شده‌اند که استحکاماتی با مین و تسلیحات سنگین دارد. 

مالام فاتوری ۲۰۰ کیلومتر با مایدوگوری، مرکز ایالت بورنو، فاصله دارد و در نزدیکی سواحل دریاچه چاد واقع شده است. «بوکو حرام» در سال ۲۰۱۴ این شهر را فتح کرده بود، اما یک سال بعد ارتش نیجریه آن را پس گرفت. گروه «داعش - ولایت غرب آفریقا» از «بوکو حرام» انشعاب کرده و منطقه دریاچه چاد را به یکی از سنگرهای اصلی خود بدل کرده است. 

حمله‌های گروه‌های اسلامگرا در شمال شرقی نیجریه در نزدیک به ۱۳ سال اخیر، به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر و آوارگی بیش از دو میلیون نفر انجامیده است و به کشورهای همسایه همچون نیجر، چاد و کامرون نیز سرایت کرده است. 

بیشتر از جهان