دادگاه طالبان شلاق‌زدن ۱۹ تن را تایید کرد

در دوران نخست حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی در افغانستان نیز آنان متهمان را در دادگاه‌های صحرایی به کیفر می‌رساندند

طالبان در دوره حاکمیت نظام سابق افغانستان نیز در مناطق تحت کنترلشان دادگاه صحرایی برپا می‌کردند و متهمان را شلاق می‌زدند، سنگسار می‌کردند و به گلوله می‌بستند- STR / AFP

دادگاه طالبان روز شنبه، ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر)، اعلام کرد که ۱۹ تن به‌شمول ۹ زن را در استان تخار این کشور شلاق زده‌اند.

براساس خبرنامه‌ دادگاه طالبان، این افراد به اتهام زنا (روابط جنسی خارج از ازدواج)، فرار از منزل و سرقت، به شلاق‌خوردن محکوم شده بودند و حکمشان روز گذشته اجرا شده است.

در این خبرنامه آمده است: «دوسیه‌/پرونده‌های این افراد ازطریق ریاست محترم دیوان جزای محکمه/ دادگاه ابتدائیه شهری و دیوان جزای محکمه مرافعه ولایت/استان تخار تحت غور و بررسی قرار گرفت و بعد از غور و رسیدگی شرعی و دقیق بالای هر واحد از محکومین به ۳۹ دره/ ضربه شلاق محکوم گردیدند.»

در این خبرنامه ذکر شده است که حکم دادگاه طالبان پس‌از ادای نماز جمعه برای متهمان اجرا شده است. 

در این خبرنامه دلیل اجرای حکم شلاق، «پند به مجرمان و عبرت‌گرفتن دیگران» ذکر شده است.

طالبان صبح روز پنجشنبه، ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر)، هم یک دختر و پسر جوان را که ۴۰ روز پیش در تفریحگاه بند امیر بازداشت کرده بودند، در استادیوم ورزشی شهید مزاری در مرکز شهر بامیان شلاق زدند. شاهدان به ایندیپندنت فارسی گفتند که بیشتر از ۵۰۰ نفر، ازجمله استاندار و دیگر مقام‌های محلی طالبان در مراسم شلاق‌زدن این دو جوان حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که طالبان، روز یکشنبه ۲۲ آبان، با انتشار دستوری از ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، اعلام کردند که رهبر طالبان فتوای جاری‌کردن حد و قصاص را داده و از قضات دادگاه‌های طالبان خواسته است که حکم قصاص و حد را به‌صورت عملی انجام دهند.

پیش از این دستورِ رهبر طالبان نیز نیروهای این گروه، دادگاه‌های صحرایی برگزار می‌کردند. طالبان در مدت یک‌ونیم سال حاکمیت دومشان بر افغانستان، جسدهای متهمان را در شهرها، به‌ویژه استان هرات، آویزان کردند، بدون اینکه دادگاه درمورد این متهمان حکم صادر کرده باشد.

طالبان در دوره حاکمیت نظام سابق افغانستان نیز در مناطق تحت کنترلشان دادگاه صحرایی برپا می‌کردند و متهمان را شلاق می‌زدند، سنگسار می‌کردند و به گلوله می‌بستند. 

آن‌‌ها ادعا می‌کنند که براساس «شریعت اسلامی» حکومت‌داری می‌کنند و دادگاه‌های آنان نیز بر این اساس حکم صادر می‌کند. 

در دوران نخست حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی در افغانستان نیز آنان متهمان را در دادگاه‌های صحرایی به کیفر می‌رساندند. هنوز هم عکس‌ها و ویدیوهایی از برخورد خشن طالبان در دادگاه‌های صحرایی در فضای مجازی یافت می‌شود.

طالبان در جریان مذاکرات صلح با ایالات متحده آمریکا مدعی بودند که نسبت‌به دوران نخست حاکمیتشان تغییر کرده‌اند و به حقوق شهروندی و زنان پایبندند، اما وقتی با توسل به گزینه زور بر افغانستان مسلط شدند، روزبه‌روز محدودیت بیشتری بر حقوق شهروندی و زنان وضع کردند.

بیشتر از جهان