سازمان حقوق بشر ایران:‌ جمهوری اسلامی دست‌کم ۳۷۸ نفر از معترضان را کشته است

«مسئولیت کشتار معترضان تنها بر عهده جمهوری اسلامی و رهبر آن، علی‌ خامنه‌ای است»

سازمان حقوق بشر ایران، در تازه‌ترین آماری که از اعتراضات ایرانیان علیه حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده، اعلام کرده است که تاکنون شمار کشته‌شدگان در ایران به بیش از ۳۷۸ نفر رسیده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر، روز شنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) اعلام کرد که ۴۷ کودک و ۲۷ زن در میان کشته‌شدگانند.

سازمان حقوق بشر ایران، ضمن تاکید بر این که مقام‌های جمهوری اسلامی از پذیرش مسئولیت قتل شهروندان سر باز می‌زنند، نوشت که نظام حاکم بر ایران همواره «گروه‌های تروریستی و برون‌مرزی» را مسئول قتل شهروندان می‌داند.

این سازمان ضمن هشدار درباره «کارزار دروغ‌پراکنی و احتمال افزایش چنین کارزارهایی» در روزهای منتهی به نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت که هدف کمپین دروغ‌پردازی حکومت و انتساب کشتار معترضان به گروه‌های مسلح خارجی «زمینه‌سازی برای کشتار گسترده‌تر مردم با استفاده از سلاح‌های جنگی است.»

او گفت اطلاعات تحت اختیار سازمان متبوعش نشان می‌دهد که کشتار معترضان تماما به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی انجام شده است، و تاکید کرد که مسئولیت کشتار معترضان «تنها بر عهده جمهوری اسلامی و رهبر آن، علی‌ خامنه‌ای» است.

این هشدار در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۸ آبان بار دیگر مردم ایران را تهدید به سرکوب بیشتر کرد و گفت« بساط این شرارت بدون شک جمع خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است در تاریخ ۲۴ نوامبر، در نشستی ویژه به مسئله نقض حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب مرگبار نیروهای جمهوری اسلامی علیه معترضان و تهدید روزنامه‌نگاران بپردازد.

نشست ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد به درخواست آلمان و ایسلند برگزار خواهد شد.

آلمان ۱۱ نوامبر در نامه‌ای به دفاتر شورای حقوق بشر ملل متحد درخواست مشترک خود با ايسلند را اعلام کرد و خواستار برگزاری نشستی ویژه «برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، علی‌الخصوص در مورد زنان و کودکان» شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپمات‌ها نوشته بود که جمهوری اسلامی ایران در جلسات خصوصی با برگزاری چنین نشستی مخالفت کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به خودی‌خود فاقد قدرت حقوقی است اما جلسات آن درباره سوءاستفاده‌ها و شواهدی که از تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر ارائه می‌دهد، بعدا در دادگاهی بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

سازمان حقوق بشر ایران، همچنین بر اهمیت تشکیل یک سازوکار پاسخگویی جمهوری اسلامی تحت نظارت سازمان ملل، به عنوان راهی برای پیشگیری از کشتار بیشتر معترضان تاکید کرده است.

به نوشته شورای حقوق بشر ایران، کشته‌شدگان تا به امروز از ۲۵ استان مختلف ایران گزارش‌ شده‌اند و بیشترین شمار به ترتیب متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و تهران، آذربایجان غربی، مازندران و گیلان بوده است.

تنها در هفته گذشته بیش از ۴۰ نفر در ایران به دست سرکوبگران حاکمیت به قتل رسیده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران گفته است که آمار واقعی کشته‌شدگان به مراتب بیش از ۳۷۸ نفری است که اعلام کرده است. این سازمان گفت گزارش‌های فراوانی درباره کشته‌شدگان دریافت کرده که در حال کار برای تاییدشان است و بنابراین آمار واقعی بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود.