فراخوان تظاهرات سراسری در ۱۰۰ شهر جهان در سومین سالگرد آبان ۹۸

سومین سالگرد سرکوب و کشتار آبان ۱۳۹۸ با آغاز سومین ماه اعتراضات ایرانیان همزمان شده است

در ۹ هفته‌ای که از قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی گذشته است، سراسر ایران صحنه خیزش بی‌سابقه و پیوسته مردم ایران علیه جمهوری اسلامی بوده است.

در شصت‌وسومین روز خیزش سراسری مردم، جوامع ایرانی و ایرانی‌تبار خارج از کشور قرار است روز شنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) در اقدامی هماهنگ در بیش از ۱۰۰ شهر جهان تظاهرات کنند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در توییتی نوشت که این تظاهرات هماهنگ، در سومین سالگرد «جنایات آبان» صدای مردم ایران را به جهان خواهند رساند.

روی پوستر فراخوان انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ نوشته شده است که «کشتار خاموش آبان ۹۸ و جنایات جمهوری اسلامی را فراموش نمی‌کنیم.»

اسماعیلیون نوشته است: «روز شنبه «دوباره در خیابان‌های جهان خواهیم بود. برای جانباختگان آبان، برای کیان عزیز، برای ایذه و بوکان و زاهدان و سنندج و ده‌ها شهر دیگر، برای جلوگیری از اعدامِ جوانان، برای گفتن از شجاعت، برای رسوا کردن آدمکش.»

سومین سالگرد سرکوب و کشتار آبان ۱۳۹۸ با آغاز سومین ماه اعتراضات ایرانیان همزمان شده است، و معترضان ایرانی در حالی که هر روز در هر گوشه جان عزیزی را که به دست نیروهای سرکوبگر وابسته به جمهوری اسلامی کشته شده به خاک می‌سپارند، چهلم یکی دیگر از قربانیان را به سوگ می‌نشینند، و هر بار علیه نظام جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای رهبر آن شعار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته نیز درخواست‌های متعددی برای اعتصاب سراسری و تجمعات اعتراضی در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ منتشر شده بود و در همین راستا، از روز سه‌شنبه ۲۴ آبان، بازاریان و کسبه در نقاط متعدد تهران و شهرهای دیگر ایران از جمله کرمان، رشت، اصفهان، اردبیل، کیش، بند گناوه، تبریز، و شهرهای مختلف استان کردستان از جمله سنندج، سقز، دیواندره، بوکان، کامیاران و مریوان اعتصاب کردند.

دعوت به اعتصاب سراسری سه‌روزه در سالگرد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ از چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در آن سال تصمیم ناگهانی دولت حسن روحانی برای حذف یارانه بنزین و گازوئیل، جرقه اعتراضات را روشن کرد.

نهادهای مدافع حقوق بشر گفته‌اند که سرکوب خشونت‌بار اعتراضات آبان ۹۸ صدها کشته برجا گذاشت. خبرگزاری رویترز هم تعداد کشته‌شدگان آبان ۹۸ را   حداقل ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در ایران در ۹ هفته گذشته، بنا به آماری که سازمان‌های مدافع حقوق بشر ارائه داده‌اند تاکنون ۳۴۲ کشته برجا گذاشته است که ۴۳ نفرشان کودکانند.

کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ایذه‌ای، که روز ۲۵ آبان با گلوله نیروهای سرکوبگر وابسته به حکومت جان باخت، تازه‌ترین نمونه‌ از موارد کودک‌کشی‌ها در جریان اعتراضات جاری است. پیکر کیان پیرفلک، صبح جمعه ۲۷ آبان با حضور هزاران نفر از شهروندان ایذه برگزار شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون ۱۵ هزار نفر از معترضان را بازداشت کرده و برای پنج نفر از آنان حکم اعدام صادر کرده است.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ قبلا در تاریخ ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) نیز تجمع بزرگ ایرانیان در برلین را ساماندهی کرده بود. حامد اسماعیلیون از برگزارکنندگان اصلی تظاهرات برلین، در آن زمان از دولت‌های غربی خواست به مذاکره با جمهوری اسلامی پایان دهند و سفرای جمهوری اسلامی را اخراج کنند.