اعتراض و اعتصاب سراسری به یاد کشته‌شدگان آبان

ساکنان شهرهای مختلف ایران روز دوشنبه با حضور در خیابان و پخش اعلامیه، از اعتراض‌های سه‌روزه حمایت کردند

ساکنان شهرهای مختلف ایران برای یک خیزش انقلابی سه‌روزه آماده می‌شوند و از طریق رسانه‌های اجتماعی یکدیگر را به همراهی با این اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری سه‌روزه به یاد کشته‌شدگان آبان ۹۸ فرا می‌خوانند. برخی معترضان نیز با حضور در خیابان‌ها مردم را به پیوستن به این خیزش سه‌روزه دعوت کردند.

اهالی محلات مختلف تهران علاوه بر سر دادن شعارهای شبانه از پشت پنجره‌ها، در خیابان‌ها نیز حضور داشتند. معترضان در شهرزیبا شعار «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» سر دادند. در شهرک اکباتان تهران نیز ساکنان بار دیگر به محوطه این شهرک آمدند و سرود «بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما» را بازخوانی کردند. معترضان در اکباتان همچنین شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر دادند.

مراسم ختم یلدا آقافضلی که روز دوشنبه در مسجدی در منطقه سعادت‌آباد تهران برگزار شد، نیز به صحنه اعتراضی گسترده تبدیل شد و سرکربگران به عزاداران حمله کردند. یلدا آقافضلی دختری ۱۹ ساله‌ بود که در جریان اعتراض‌های سراسری بازداشت شد او پس از آزادی از زندان، خودکشی کرد و روز شنبه ۲۱ آبان در بیمارستان تهران کلینیک، درگذشت.

نیروهای سرکوبگر به سمت عزاداران گلوله پینت‌بال شلیک کردند و علاوه بر پرتاب گاز اشک‌آور و بمب صوتی در بیرون محوطه مسجد محل برگزاری مراسم، به داخل مسجد نیز حمله بردند و در آنجا نیز با استفاده از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور سعی کردند عزاداران را متفرق کنند. پس از این تهاجم مردم به علت تنگی نفس برخی سالمندان و حاضران مجبور شدند در مسجد آتش روشن کنند. پس از آن، مردم به بیرون از مسجد رفتند و شعار «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

‌جمعی از اهالی، نمایندگان نهادهای صنفی و مدنی در شهرستان سقز دوشنبه شب به دیدار خانوادە پرهام پروری، قهرمان شنا، رفتند. پرهام پروری در جریان خیزش سراسری مردم ایران بازداشت شد و به او اتهام محاربه وارد کرده‌اند. مردم سقز با حضور در خانه این زندانی سیاسی، ضمن اعلام همبستگی با خانواده‌ او، از «شیوە غیرقانونی اعتراف‌گیری اجباری» پرهام پروری انتقاد کردند. آن‌ها در ویدیویی که از این دیدار منتشر کرده‌اند، شعار می‌دهند: «پرهام تنها نیست؛ سقز پشتیبانش است.»

مظهر پروری، پدر پرهام، روز ۲۳ آبان در پیامی ویدیویی گفت: «پسرم در یک شرکت مهندسی در تهران مشغول به کار بود که هنگام بازگشت از محل کار به شلوغی‌ها می‌خورد. او را ضرب‌وشتم و بعد بازداشت کردند.»

او تاکید می‌کند که «حکم محاربه سزاوار پسر من نیست» و از تمامی نهادهای داخلی و بین‌المللی حقوق بشری تقاضا دارد مانع از اجرای این حکم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربر وحید آنلاین هم ویدیویی از سالن تئاتر شهرزاد در تهران منتشر کرد که نشان می‌داد تعدادی از تماشاچیان هنگام اجرای تئاتر، «سرود زن» را می‌خوانند و شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دهند. چنانچه از ویدیوها مشخص است، تئاتر برای مدتی ادامه می‌یابد اما پس از آن، بازیگران بی‌حرکت روی صحنه می‌مانند. پس از شعارهای اعتراضی، مدتی تنفس اعلام شد و سپس ادامه تئاتر اجرا شد. در سالن شهرزاد، نمایش پرده‌خانه نوشته بهرام بیضایی با کارگردانی گلاب آدینه در حال اجرا بود.

برای اعتراض و اعتصاب سراسری در روزهای ۲۴، ۲۵ و۲۶ آبان فراخوان‌‎های بسیاری در رسانه‌ه‎ای اجتماعی منتشر شده است. در این میان، گروه جوانان محلات تهران نیز برای این سه روز فراخوان داده و هم‌زمان از مردم خواست کرده است تا در همراهی با فراخوان فرهنگیان، قبض‌های آب، برق و گاز خود را پرداخت نکنند. این گروه همچنین از مردم خواست در این سه روز هیچ تراکنش بانکی انجام ندهند.

جوانان محلات تهران خطاب به کسبه و بازاریان نوشت: «از تمامی کسبه و پیشه‌های مختلف درخواست می‌کنیم در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان با تعطیلی مغازه‌ها یا ارائه ندادن خدمات به وظیفه ملی خود عمل کنند. اعتصاب‌های سراسری می‌تواند در پیروزی این خیزش انقلابی تاثیر بسزایی داشته باشد.»

البته این بار فراخوان‌ها تنها به اینترنت محدود نشد. برخی از مردم در نقاط مختلف ایران دست‌به‌کار شدند و با چاپ و پخش تراکت‌ تلاش کردند صدای خیزش سراسری مردم ایران و فراخوان تجمع و اعتصاب برای یادبود آبان را به صورت حضوری به گوش دیگر مردم برسانند. ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن، تعدادی از دختران معترض در محله نارمک تهران با دست گرفتن پلاکاردهایی، مردم را به اعتراض‌های سه روز آینده دعوت می‌کنند. این اقدام نمادین و اعتراضی در خیابان نوفل لوشاتو تهران نیز تکرار شد.

برخی مردم نیز بنرهای بزرگ‌تری طراحی و آن‌ها را از پل‌های عابر پیاده روی اتوبان‌های مختلف آویزان کرده‌اند. مردم تهران دوشنبه شب در اتوبان همت با نوشته بزرگ «من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه برمی‌خیزند» روبرو شدند. در بلوار نیایش تبریز نیز معترضان بنری با عنوان «این انقلاب تنها راهیه که داریم» را از یک بیلبورد آویزان کردند. تصاویری از پخش تراکت در بندرعباس نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

کسب‌وکارهای خصوصی مختلف نیز در این سه روز با خیزش سراسری مردم ایران همراه شده و اعلام کرده‌اند که روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان خدماتی ارائه نمی‌کنند.

در این راه، برخی چهره‌ها نیز با مردم همراه شدند. رستوران متعلق به علی دایی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که در روزهای ۲۴و ۲۵ و۲۶ آبان «به علت تعمیرات» تعطیل خواهد بود. تعمیرات یکی از علت‌هایی است که معمولا کسب‌وکارها برای جلوگیری از برخورد امنیتی به آن متوسل می‌شوند.

علی دایی پیش از این نیز در پستی اینستاگرامی، با حمایت دوباره از خیزش سراسری مردم ایران اعلام کرد که دعوت فیفا برای حضور در جام جهانی قطر را رد کرده است و در کنار مردم خواهد ماند.