مردم شهرهای سیستان و بلوچستان با شعار لعنت بر خمینی به خیابان‌ها آمدند

معترضان در خاش، بار دیگر تابلو بلوار قاسم سلیمانی را از جا درآوردند و آن را لگدمال کردند

در پیوند با خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۷ آبان، هزاران تن از مردم شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت ایران، علی خامنه‌ای، سپاه و بسیج، شعار سر دادند.

مردم شهر زاهدان، ظهر روز جمعه پس از خطبه‌های نماز جمعه مولوی عبدالحمید، برای چندمین هفته متوالی به خیابان آمدند و با شعارهایی مانند «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی» و «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» خیابان‌های اصلی شهر را تسخیر کردند.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که ماموران حکومتی در منطقه دزاپ زاهدان به سوی مردم معترض تیراندازی کردند. معترضان نیز با شعار «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» پاسخ آنان را دادند.

 مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان که در هفته‌های گذشته به شدت از علی خامنه‌ای و مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود در خطبه‌های اخیر نماز جمعه نیز تاکید کرد که با مقام‌های جمهوری اسلامی «معامله» نمی‌کند. او همچنین از ماموران سرکوب حکومت خواست که از کشتار زنان و کودکان در خیابان‌ها دست بردارند.

اعتراض‌های گسترده معترضان در سیستان و بلوچستان به شهر زاهدان محدود نبود؛ در ایرانشهر نیز مردم به خیابان آمدند و با حرکت به سوی فرمانداری شهر، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود.

شاهدان عینی می‌گویند ماموران با گاز اشک‌آور و تیراندازی به سوی مردم یورش برده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز از کشته شدن یک شهروند در اثر اصابت گلوله حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سراوان، دیگر شهر استان سیستان و بلوچستان نیز ویدیوهایی منتشر شد که شمار زیاد معترضان را نشان می‌دهد. شعارهای مردم سراوان نیز «مرگ بر خامنه‌ای» و «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» بود.

تجمع‌های دیگری نیز در شهرهای چابهار و راسک برگزار شد. گزارش‌های محلی از برقراری جو شدید امنیتی در شهر مرزی راسک حکایت دارد.

در خاش مردم معترض بار دیگر خیابان‌ها را تسخیر کردند و با شعار مرگ بر خامنه‌ای، تابلوی بلوار قاسم سلیمانی و بلوار خمینی را از جا درآوردند و آن‌ها را لگدمال کردند.

ظهر روز جمعه، فعالین بلوچ از پیوستن شهر مرزی پیشین استان سیستان و بلوچستان به خیزش سراسری خبر دادند.

مردم معترض سیستان و بلوچستان جمعه هفته گذشته (۲۰ آبان) نیز در شهرهای مختلف این استان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع‌ها تعدادی از شهروندان بازداشت، کشته و زخمی شدند.

معترضان سیستان و بلوچستان، خواستار محاکمه عاملان جنایت در جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر و جمعه خونین خاش در ۱۳ آبان‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری پیش‌تر اعلام کرده بود که در جمعه خونین خاش دست‌کم ۱۶ شهروند کشته شدند. آمار جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان نیز بالغ‌بر ۹۰ تن اعلام شده است.