کاخ سفید: شکنجه و بدرفتاری با زندانیانی چون حسین رونقی متوقف شود

جیک سالیوان: ««جمهوری اسلامی به طور سازمان‌یافته، آزادی و کرامت انسانی اولیه را از مردم ایران دریغ می‌کند»

جیک سالیوان گفت چشم جهان به ایران است -TASOS KATOPODIS / GETTY IMAGES VIA AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره تداوم سرکوب معترضان ایرانی، نوشت که ایالات متحده به شدت نگران بازداشت‌های گسترده، محاکمه‌های ساختگی و صدور احکام اعدام برای افرادی است که حقوق خود را مطالبه می‌کنند.

سالیوان نوشت: «جمهوری اسلامی به طور سازمان‌یافته، آزادی و کرامت انسانی اولیه را از مردم ایران دریغ می‌کند.»

جیک سالیوان در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) منتشر شد، ضمن اشاره به صدور احکام اعدام می‌گوید که این خبر در حالی منتشر شده که «حسین رونقی، بنا به گزارش‌ها پس از شکنجه در زندان اوین به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.»

در بیانیه مشاور امنیت ملی آمریکا که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده آمده است: «چشم جهان به ایران است. نقض حقوق بشر به دست حکومت ایران نباید بدون عواقب بماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در حدود دو ماه گذشته را بیش از ۲۳۶ نفر تخمین زده و نوشته است که از این میان ۴۳ نفر کودک و ۲۵ نفر زنان بوده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌اش ضمن اشاره به صدها معترض ایرانی به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته‌ شده‌اند، نوشت که عدالت باید برای این کشته‌شدگان به اجرا درآید.

سالیوان نوشت: «شکنجه و بدرفتاری با زندانیانی چون حسین رونقی، باید متوقف شود.»

او گفت که ایالات متحده آمریکا در کنار شرکا و متحدان خود در سراسر جهان به پیگیری پاسخگو کردن مسئولین این خشونت‌ها از طریق تحریم و دیگر ابزارها ادامه خواهد داد.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی استقبال کرد.

اتحادیه اروپا پیشتر در روز دوشنبه ۲۹ فرد و سه نهاد جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب خشن مردم معترض تحریم کرد. بریتانیا نیز ۲۴ مقام جمهوری اسلامی از جمله یک وزیر و شماری از اعضای سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

شرکت ابرآروان، پرس تی‌وی، و بنیاد تعاون بسیج، نیز سه نهاد ایرانی‌اند که اتحادیه اروپا نامشان را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری قرار داده است.

اتحادیه اروپا همچنین دو نهاد و دو فرد ایرانی را به دلیل حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرد.