اتحادیه اروپا ۲۹ فرد و سه نهاد جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد

دو فرد و دو نهاد دیگر نیز به طور جداگانه به دلیل کمک نظامی و پهپادی به روسیه برای جنگ اوکراین، تحریم شدند

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و  ۲۹ فرد و سه نهاد در ایران را به فهرست تحریم‌هایش افزود.

اتحادیه اروپا قبلا بارها استفاده گسترده حاکمیت جمهوری اسلامی از زور علیه معترضان مسالمت‌جو را محکوم کرده است.

در اقدام جدید اتحادیه اروپا، چهار ماموری که مهسا امینی را در خیابان بازداشت کردند، اعضای عالی‌رتبه سپاه پاسداران و احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، تحریم و مشمول توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر شده‌اند.

با اقدام جدید اتحادیه اروپا، در مجموع ۱۲۶ فرد و ۱۱ نهاد جمهوری اسلامی در این اتحادیه مشمول تحریم‌های حقوق‌ بشری شده‌اند.

شرکت ابرآروان، پرس تی‌وی، و بنیاد تعاون بسیج، سه نهاد ایرانی‌اند که اتحادیه اروپا نامشان را در فهرست تحریم قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشته است کشورهای عضو این اتحادیه معتقدند که پرس‌تی‌وی در گرفتن «اعترافات اجباری از بازداشت‌شدگان، از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی، و اقلیت‌های قومی» مشارکت دارد.

اتحادیه اروپا نوشت که ابرآروان از جمله شرکت‌های فناوری در ایران است که در قطع و سانسور اینترنت در ایران با حکومت همکاری می‌کند، و بنیاد تعاون بسیج را گروی مرتبط با یکی از شاخه‌های مسلح سپاه پاسداران، توصیف کرده است.

جنگ روسیه در اوکراین یکی دیگر از موضوعات مهم بحث و گفت‌وگوهای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بود.

در نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا، این مقام‌ها دو فرد و دو نهاد جمهوری اسلام ایران را نیز به طور جداگانه به دلیل ارائه پهپاد به روسیه تحریم کردند.

حسین سلامی، فرمانده کل و مسئول برنامه‌های توسعه پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحریم‌ شده‌اند.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران و صنایع هوایی قدس، که در کار طراحی و تولید پهپادهای ایرانی است، نیز دو نهادی‌اند که به دلیل کمک به روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌ شده‌اند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در دیدار با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، به خبرنگاران گفت: «این تحریم‌ها پیامی روشن به کسانی است که فکر می‌کنند می‌توانند بدون عواقب مردم خود را سرکوب و ارعاب کنند و بکشند. نمی‌توانند چنین کنند. جهان و اروپا نظاره‌گر است.»

اعتراضات در سراسر ایران که با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران از تقریبا دو ماه پیش آغاز شد، اکنون به یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

چنان که خبرگزاری هرانا، اعلام کرده است، تاکنون ۳۳۶ نفر در جریان اعتراض‌ها کشته شده‌اند و حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

پیشتر در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا در دور اول تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی، ۱۵ فرد و نهاد ایرانی را در پیوند با مرگ مهسا امینی تحریم کرد و مقررات منع سفر و مسدود کردن دارایی‌ها را بر آنان اعمال کرد. این تحریم‌ها همچنین به دلیل فروش پهپادهای نظامی ایرانی به روسیه و کاربرد آنان علیه غیرنظامیان اوکراینی علیه جمهوری اسلامی اعمال شده بود.