سالیوان در مورد خیزش سراسری در ایران: «باید مشخص کنیم طرف چه کسی هستیم»

اظهارت جیک سالیوان در حالی است که انتقادات بسیاری به سیاست بایدن در قبال تحولات ایران وارد شده است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) در نشست مطبوعاتی خود ضمن اشاره به تحولات ایران، مشاهده بی‌باکی، شجاعت زنان و دختران و حامیان آنها در خیابان‌های ایران را ستایش کرد.

جیک سالیوان همچنین به اعتصاب کارگران، راهپیمایی دانش‌آموزان و مطالبه مردم ایران به‌منظور تحقق حقوق اولیه و کرامت انسانی خود اشاره کرد.

سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات ایران منجر به تغییر رژیم می‌شود گفت: «نمی‌توانیم هیچ پیش‌بینی‌ای در مورد اینکه این موضوع به کجا می‌رسد، داشته باشیم. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول بایستیم و مشخص کنیم طرف چه کسی هستیم.»

او به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد مسائل ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و در این مورد گفت بایدن یک «بیانیه بسیار قوی» را مطرح کرده است. سالیوان از عملکرد دولت بایدن حمایت کرد و افزود دولت بایدن که شامل خود جیک سالیوان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و دیگران می‌شود، در مورد «حمایت قوی آمریکا از اصول اساسی که این معترضان خواستار آن هستند، بسیار واضح صحبت کرده است.»

وی گفت دولت بایدن همچنين سعی دارد اقدامی انجام دهد که نشان‌دهنده دخالت دولت آمریکا باشد.

او، به عنوان مثال، به «تحمیل هزینه به پلیس گشت ارشاد، موسسات و افرادی که در سرکوب و وحشیگری برای خاموش کردن صدای ایرانیان شجاع دست دارند» اشاره کرد .

یکی دیگر از راهبردهایی که سالیوان به‌منظور مبارزه با سرکوب به آن اشاره کرد، «تلاش وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تسهیل دسترسی شهروندان ایران به ارتباطات است تا قادر باشند با یکدیگر و جهانیان در مورد تحولات و آنچه می‌بینند صحبت کنند.»

 اظهارت جیک سالیوان در حالی است که انتقادات بسیاری به سیاست بایدن در قبال تحولات ایران وارد شده است. جنیفر گریفین، خبرنگار فاکس‌نیوز که  به‌عنوان رسانه منتقد دولت بایدن و حزب دموکرات آمریکا شناخته می‌شود، در توییتی نوشت کارشناسان امور ایران گیج شده‌اند که چرا باید دولت بایدن همچنان بر احیای توافق هسته‌ای ضعیف با جمهوری اسلامی متمرکز باشد که موجب کمک مالی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود، در حالی‌که زنان شجاع ایرانی در مقابل این «حکومت بی‌رحم» ایستاده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان روز دوشنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) هم با انتشار دو توییت از اعتراضات ایرانیان علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده در توییتی نوشت: «جهان نظاره‌گر رویدادهای ایران است.»

او با اشاره به اعتراضات مردم و کشته‌شدن برخی از معترضان و نیز «مگس» خواندن معترضان از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سزدهم جمهوری اسلامی، گفت: «این معترضان شهروندان ایران‌اند که با رهبری زنان و دختران، خواستار کرامت و حقوق اساسی خود هستند.»

جیک سالیوان، پیش از این گفته بود دولت بایدن از تجربه دولت اوباما درس گرفته است و این ‌مرتبه بدون وقفه به حمایت از اعتراضات مردم ایران پرداخته است.

مشاور امنیت ملی آمریکا، در هفته اول اعتراضات در گفت‌و‌گو با شبکه «ان‌بی‌سی»، گفت در سال ۲۰۰۹ تصور دولت آمریکا این بود که اگر از معترضان حمایت کند، بیشتر به ضرر آن‌ها تمام می‌شود تا به سود‌شان، اما اینک از آن تجربه درس گرفته است که در این موارد نباید زیاد محتاطانه عمل کند.

سالیوان در این مصاحبه تحریم کردن گشت ارشاد و اقداماتی به‌منظور دسترسی راحت‌تر مردم ایران به اینترنت را از جمله اقدامات دولت بایدن عنوان کرد.

جو بایدن، سه‌شنبه ۴ اکتبر (۱۲ مهر)، در بیانیه‌ای اعلام کرد به شدت نگران خبرها درباره افزایش سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو در ایران است، و گفت به سرعت به حکومت ایران واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بایدن گفت: «ما به پاسخگو کردن مقام‌های [حکومت] ایران و حمایت از حقوق شهروندان ایرانی برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.»

جیل بایدن، همسر رییس‌جمهوری آمریکا هم روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر( ۱۹ مهر) در توییتی نوشت: «زنان و دختران ایران با اقدامات شجاعانه و فریاد زن، زندگی، آزادی، صدای خود را به گوش همه می‌رسانند. بدانید که جهان به نظاره نشسته، همه ما صدایتان را می‌شنویم و شما را ستایش می‌کنیم.»