رینا امیری: کسانی که از افغانستان رادیکال هراس دارند، از سیاست‌های طالبان علیه زنان نگران باشند

افراط‌گرایی به بی‌ثباتی، فقر و فرار جمعیتی بیشتر از افغانستان منجر خواهد شد

زنان در افغانستان روز‌به‌روز با محدودیت‌های بیشتری مواجه می‌شوند و  مجبورند در برابر این محدودیت‌ها سر فرود آوردند - AFP

رینا امیری، نماینده وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در امور زنان و حقوق‌بشر افغانستان، هشدار داد کسانی که از افغانستان رادیکال هراس دارند، باید از سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران نگران باشند.

امیری روز شنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) در توییتر نوشت: «کسانی‌ که از افغانستان رادیکال‌شده می‌ترسند، باید از سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران، محرومیت از تحصیل و کار در بیشتر بخش‌ها و حتی شادی‌های کوچک مانند حق رفتن به پارک، نگران شوند.»

او گفت که افراط‌گرایی به بی‌ثباتی، فقر و فرار جمعیتی بیشتر از افغانستان منجر خواهد شد.

وزارت امر به معروف طالبان به‌تازگی طی دستوری شفاهی، ورود زنان به پارک‌ها و اماکن تفریحی در سراسر افغانستان را ممنوع کرد. این دستور طالبان با موجی از انتقادها مواجه شد. سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۰ آبان، در بیانیه‌ای، از جامعه جهانی خواست بر رنج زنان افغانستان چشم نببندد.

در این بیانیه تاکید شد: «هرگونه تصمیم طالبان [علیه زنان] باید فورا لغو شود؛ زیرا حقوق زنان تحت سلطه طالبان به‌طور هدفمند هدف حمله قرار گرفته است.» عفو بین‌الملل تصریح کرد که طالبان با قدرت رسیدن در افغانستان، زنان را از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند حق‌ کار، تحصیل و مشارکت سیاسی محروم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنان در افغانستان روز‌به‌روز با محدودیت‌های بیشتری مواجه می‌شوند و بدون هیچ مدافعی، مجبورند در برابر این محدودیت‌ها سر فرود آوردند. طالبان دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه منع و بیشتر زنان را هم از حق‌ کار محروم کرده‌اند و هرچند زنان افغانستان برای دفاع از حقوق‌ خود به خیابان‌ها آمدند و فریاد عدالت‌طلبی سر دادند، این اعتراض‌ها به زور اسلحه سرکوب و برخی از زنان معترض را بازداشت کردند. آن‌هایی هم که از زندان آزاد شدند، تعهد داده‌اند دیگر در هیچ اعتراضی شرکت نکنند.

فعالان حقوق زن می‌گویند که هم‌اکنون ظریفه یعقوبی و فرحت پوپل‌زی، دو تن از زنان معترض، در بازداشت طالبان‌اند.

طالبان در گفت‌وگوهای صلح با ایالات متحده آمریکا ادعا کردند که نسبت به دوران نخست حاکمیتشان در افغانستان، تغییر کرده‌اند و به آزادی‌های فردی و اجتماعی متعهدند؛ اما پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ که دوباره از طریق گزینه‌ نظامی قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، هر روز محدودیت‌های جدیدی برای زنان وضع کردند.

طالبان در نیمه دوم دهه‌ ۹۰ میلادی بر افغانستان تسلط یافتند. آن‌ها در آن مقطع تمام مدارس دخترانه را بستند و زنان حق کار نداشتند. حالا زنان افغانستان نگران‌اند که تاریخ در افغانستان دوباره تکرار شود و طالبان روز‌به‌روز عرصه را بر آنان تنگ‌تر کنند.