طالبان با ازسرگیری فعالیت تیم ملی کریکت زنان افغانستان موافقت کرده‌اند

انجمن جهانی کریکت می‌گوید طالبان قوانین این انجمن را پذیرفته‌اند

افغانستان یکی از اعضای دائمی انجمن جهانی کریکت است و تیم ملی زنان افغانستان نیز جزو اعضای این انجمن محسوب می‌شوند - AFP

انجمن جهانی کریکت اعلام کرد طالبان موافقت کرده‌اند تیم ملی کریکت زنان افغانستان فعالیت خود در داخل افغانستان را از سر بگیرد.

بنا بر اعلام این انجمن، پس از دیدار یک هیئت از آن‌ها با نماینده رژیم طالبان و مدیر هیئت کریکت‌ افغانستان (کریکت‌بورد)، موافقت شد که تیم ملی کریکت زنان افغانستان فعالیت‌های خود در داخل این کشور را دوباره آغاز کند. ورزش زنان در افغانستان در یک سال گذشته و پس از سلطه طالبان، از فعالیت بازماند و تیم ملی کریکت زنان نیز سرنوشتی مشابه داشت.

روزنامه سیاست، چاپ هند، در خبری که یکشنبه ۱۳ نوامبر منتشر کرد، نوشت که پس از بلاتکلیفی تیم ملی کریکت زنان افغانستان در یک سال گذشته، این انجمن کارگروهی را برای بررسی وضعیت کریکت در افغانستان ایجاد و این کارگروه با مقام‌های طالبان و هیئت کریکت‌ افغانستان دیدار کرد. مقام‌های طالبان به هیئت اعزامی انجمن گفته‌اند که به تمام قوانین و قواعد انجمن احترام می‌گذارند و به آن‌ها عمل خواهند کرد؛ از جمله موافقت خود را با آغاز فعالیت مجدد تیم ملی کریکت زنان ابراز داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خواجه، رئیس این کارگروه، به روزنامه سیاست گفت که این نشست مثبت و محترمانه بود و نماینده دولت طالبان دیدگاه‌های خود را درباره حمایت از قانون اساسی انجمن جهانی کریکت از جمله اصل تداوم کریکت زنان در افغانستان، به‌صورت صریح مطرح کرد.

او خاطرنشان کرد: «هرچند هنوز چالش‌های در این میان وجود دارد، ما همچنان روابط و همکاری‌ها خود را با هیئت کریکت‌ افغانستان ادامه می‌دهیم تا وضعیت مطلوب شود.»

افغانستان یکی از اعضای دائمی انجمن جهانی کریکت است و تیم ملی زنان افغانستان نیز جزو اعضای این انجمن محسوب می‌شوند. انجمن جهانی کریکت میزبانان چهار جام جهانی کریکت آینده بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ را هم تعیین کرد. از این چهار جام جهانی، دو جام‌ جهانی مردان در سال ۲۰۲۴ در سریلانکا و در سال ۲۰۲۶ در زیمبابوه و نامیبیا و دو جام‌ جهانی زنان در سال ۲۰۲۵، در مالزی و تایلند و سال ۲۰۲۷ در بنگلادش و نپال برگزار می‌شوند.

گروه طالبان با قدرت گرفتن در افغانستان، زنان را به حاشیه راند و منزوی کرد. آنان مدارس دخترانه را بستند و زنان شاغل را خانه‌‌نشین کردند. همچنین هرگونه فعالیت ورزشی برای زنان را هم ممنوع کردند. با این حال اینکه طالبان به تیم کریکت زنان افغانستان اجازه فعالیت داده‌اند، حرف تازه‌ای است که باید منتظر بود دید آیا می‌تواند رنگ واقعیت بگیرد یا خیر.

بیشتر از ورزش