کمبود نیروی سرکوب و مسئله استفاده سپاه از شبه‌نظامیان خارجی

نقش سپاه پاسداران، حفاظت از انقلاب اسلامی است نه مردم ایران

از زمانی‌که حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به رسانه‌های ایران گفت: «امروز دشمن را تا شرق مدیترانه و دریای سرخ تعقیب می‌کنیم.» چندی نگذشته است. او به نفوذ نیروهای سپاه پاسداران در خاورمیانه اشاره می‌کرد.

جمهوری اسلامی در موارد متعددی اشاره کرده که مرزهای ایران را امن کرده است و نقش سپاه نیز به‌طور مستقیم، گسترش  نفوذ ایران در منطقه بوده است.

 آیا ما امنیت بیشتری داریم؟ یا فقط منافع جمهوری اسلامی است که تامین شده است؟

اگر شما ایرانی ساکن ایران هستید، یا یمنی در یمن، عراقی، لبنانی یا سوری، چیزی که جمهوری اسلامی آن را نفوذ یا ثبات می‌نامد، شما آن را به احتمال بسیار دخالت، هرج‌ومرج، درگیری، از دست دادن عزیزان و تراژدی می‌نامید.

 خیزش مردم ایران علیه حکومت اسلامی در آستانه ورود به سومین ماه خود است.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده است که در جریان اعتراض‌های ضد‌دولتی که از شهریورماه آغاز شده است، بیش از ۳۰۰ نفر در ایران کشته و بسیاری دیگر بازداشت و زخمی شده‌اند. رهبران جمهوری اسلامی همچنین گفته‌اند قصد دارند با هر کسی که اعتراض می‌کند «محکم برخورد» کنند.

سازمان حقوق بشر ایران گفت شمار کشته‌شدگان بیش از ۳۰۰ نفر شامل ۴۱ کودک و ۲۴ زن در دست‌کم ۲۲ استان مختلف است. گروه‌های اقلیتی بیشتر تلفات این خیزش را تشکیل می‌دهند. بی‌بی‌سی گزارش داده است که بیش از ۱۴ هزار نفر در سراسر کشور بازداشت شده‌اند. آن‌ها در معرض خطر شکنجه، تجاوز جنسی، اعتراف‌های اجباری و حتی اعدام قرار دارند.

با وجود همه تهدیدهای رهبران سپاه و جمهوری اسلامی، خشم مردم رو به افزایش است و هیچ نشانه‌ای از کاهش اعتراض‌ها وجود ندارد. از نقض حقوق اساسی زنان، نقض حق مالکیت بر بدن و انتخاب یا انتخاب نکردن دین گرفته تا سوء‌مدیریت سیستم‌های اکولوژیکی، سیاسی و اقتصادی، تقریبا هر قشری از جامعه ایران در حال حاضر، تحت تاثیر بی‌کفایتی حکومت قرار گرفته است.

 فساد، دزدی و اختلاس از منابع مالی که باید برای بهره برداری مردم و توسعه اقتصادی استفاده شود، بسیار است و این منابع به اسم گسترش نفوذ جمهوری اسلامی، صرف حمایت از تروریسم و گروه‌های نیابتی می‌شود.

اگر شما به‌عنوان یک شهروند هرگونه اعتراضی به این سیاست و روش حکومت دارید، از نظر جمهوری اسلامی شما «دشمن خدا» هستید و مجازات آزادی بیان، می‌تواند مرگ باشد.

سایه سیاه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی بر زندگی ایرانیان، منبع باروتی بود که مرگ مهسا امینی آن را شعله‌ور کرد. مثل همیشه، جمهوری اسلامی به جای پرداختن به نیازها و خواسته‌های مردم، به آن‌ها برچسب اغتشاش‌گر، تجزیه‌طلب و عوامل بیگانه می‌زند. این واکنش حکومت هم ساده‌سازی مسئله بود و هم تلاشی برای منحرف کردن اصل اعتراض‌ها. آن‌ها در واقع انگیزه زیادی برای تحریف این اعتراض‌های مردمی و داخلی به‌عنوان دخالت خارجی دارند.

نیروی قدس سپاه متخصص جنگ‌های نامتعارف و عملیات اطلاعاتی نظامی به‌عنوان نیرویی تبلیغ می‌شد که منافع ایران را در خارج از مرزها حفظ می‌کرد. اما فعالیت‌های سپاه پاسداران در خارج از کشور نه تنها ایران را از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی در منطقه و جهان منزوی کرده، بلکه هم‌اکنون، سپاه و زیرمجموعه‌های تحت کنترل آن در بسیج و نیروی انتظامی خود تهدیدی علیه مردم ایران‌اند که برای پی‌گیری خواسته‌های خود بپا خواسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان انقلاب تا به حال، حکومت جمهوری اسلامی بخش عمده‌ای از منابع خود را به سپاه اختصاص داده است تا به اسم حفاظت از ایران در برابر اسرائیل و آمریکا زیرساخت‌های سرکوب را در داخل ایران ایجاد کند و گسترش دهد. هم‌اکنون، سپاه پاسداران ایران را به ۱۰ منطقه تقسیم کرده است و آن‌ها را با قرارگاه‌های منطقه‌ای خود کنترل می‌کند.

اعتراض پس از اعتراض و دخالت این قرارگاه‌ها برای سرکوب مردم معترض ثابت کرده است که این پایگاه‌ها که قرار بود برای نبرد با دشمنان خارجی استفاده شوند، به‌عنوان پایگاه سپاه برای سرکوب معترضان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 کمبود نیروی سرکوب و توسل به گروه‌های نیابتی

سپاه دراعتراض‌های سال‌های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ با استفاده از نیروهای داخلی به سرکوب اعتراض‌های ضدحکومتی پرداخت و برای نخستین بار در اعتراض‌های سال ۹۸، با کمبود نیروی سرکوب مواجه شد. حالا با قیام گسترده مردم این کمبود نیروی سرکوب بیشتر به چشم می‌خورد و حتی مواردی از استفاده از کودکان به‌عنوان نیروی سرکوب دیده شده است. گسترش اعتراض‌ها در بسیاری از نقاط کشور و ادامه قیام در دو ماه گذشته، نیروهای سرکوبگر از جمله سپاه پاسداران و یگان ویژه را خسته کرده است.

سپاه برای ادامه بقای خود و جمهوری اسلامی چهره واقعی‌اش را نشان داده است. آن‌ها نشان داده‌اند که به چه کسی وفادارند و از تحمیل هزینه سنگین بر ایران و شهروندان ایرانی برای حفظ قدرت خودداری نمی‌کنند. به همین دلیل، گزارش شده است که آن‌ها از شبه‌نظامیان خارجی وابسته به خود، علیه معترضان در شهرهای مختلف استفاده می‌کنند.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، پنج اتوبوس را با پلاک عراقی  در ۱۶ آبان نشان می‌دهد که از مرز مهران وارد استان ایلام شده‌اند. سازمان حقوق بشری هنگاو با انتشار این ویدیو گفته است نیروهای حشد شعبی با لباس کرمی پلنگی مسافران این اتوبوس‌ها بوده‌اند و سه سمند سفید کە آن‌ها را اسکورت کردەاند، به کسانی که تلاش کرده‌اند از آن‌ها فیلم برداری کنند اخطار داد کە فیلم نگیرند.

در زمان وقوع اعتراض‌های سال ۸۸ هم، شاهدان عینی گزارش داده بودند که بعضی از نیروهای سرکوب‌گر با زبان عربی صحبت می‌کردند. اورشلیم پست گزارش داد که جمهوری اسلامی رهبری حشد شعبی در عراق را برعهده دارد که شامل ده‌ها تیپ رزمی و حدود ۱۰۰ هزار مرد مسلح است.

برخی می‌گویند جمهوری اسلامی ممکن است برای سرکوب اعتراض‌هایی که رو به گسترش است به‌دلیل کمبود نیروی سرکوب، از شبه‌نظامیان وابسته به خود در حشد شعبی و بقیه گروه‌های نیابتی به‌عنوان نیروی سرکوب استفاده کند، اما برخی دیگر معتقدند که اگر مردم ایران از دخالت گروه‌های نیابتی مطلع شوند و آن‌ها را در خیابان‌ها ببینند، خشم مردم بیشتر شده و این باعث گسترش اعتراض‌ها می‌شود.

واقعیت این است که نقش سپاه پاسداران، حفاظت از انقلاب اسلامی است نه مردم ایران. این واقعیت هر سال آشکارتر می‌شود. در پی اعتراض‌ها و قیام کنونی مردم ایران، شاید بیش از هر زمان دیگری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به‌عنوان نتیجه آن در خطرند. بنابراین، به طور طبیعی سپاه از تمام منابع خود از جمله نیروهای خارجی برای باقی ماندن در قدرت و حفظ جمهوری اسلامی استفاده می‌کند. سپاه برای حفاظت از مردم ایران ایجاد نشده بود، بلکه برای حفاظت از تئوکراسی (دین‌سالاری) و حکومت روحانیت در برابر مردم ساخته شده بود. به همین دلیل است که اسمی از ایران در عنوان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیده نمی‌شود.

نیروهای حشد شعبی با حمایت و تحت پوشش سپاه پاسداران که وظیفه سرکوب معترضان را دارد وارد مرزهای ایران شده‌اند. با وجود اینکه حفظ و نگهداری مرزهای ایران وظیفه و بر دوش ارتش است، اما به‌دلیل نفوذ بالای سپاه در روند تصمیم‌گیری‌های حکومت، ارتش در مورد ورود این نیروها تصمیم‌گیر نیست. ارتش ایران ابتدای انقلاب با اعدام و اخراج گسترده نیروهایش روبرو شد که به پاکسازی معروف بود. در ۴۴ سال گذشته هم فرماندهان ارتش با گزینش سختی انتخاب شده‌اند و وفاداری آن‌ها به جمهوری اسلامی همیشه از طرف نهادهایی مانند عقیدتی- سیاسی و حفاظت اطلاعات تحت کنترل بوده است.

رژیمی که پایه و اساس خود را بر اساس استقلال و مخالفت با دخالت خارجی گذاشته بود، خیلی سریع در امور کشورهای دیگر دخالت کرد و حالا از مشکلات موجود در منطقه به نفع خود سوءاستفاده می‌کند و در داخل کشور نیز، مردم خود را با استفاده از نیروهای خارجی سرکوب می‌کند و همه این اقدام‌ها را به نام امنیت ملی و دین انجام می‌دهد.

خطر جنگ‌افروزی سپاه

سپاه که با گسترش اعتراض‌های مردم و شعارهای تند معترضان علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و فرماندهان سپاه روبرو شده، حتی ممکن است برای منحرف کردن توجهات از اعتراض‌ها و خرید زمان، جنگ با کشورهای همسایه ایران را آغاز کند و امنیت ملی ایران را به خطر بیندازد.

در روزهای اخیر، رسانه‌های بین‌المللی از آمادگی سپاه برای حمله احتمالی به عربستان سعودی گزارش داده بودند. سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا، هم تایید کرده که پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا در منطقه پاسخی به این تهدید بوده است. فرمانده سپاه پاسداران نیز بدون ذکر نام عربستان، این تهدید را تکرار کرده است.

برخی معتقدند سپاه پاسداران برای منحرف کردن توجهات از اعتراض‌ها ممکن است به هر کاری دست بزند، حتی اگر امنیت ملی ایران را به خطر بیندازد و کشور را وارد جنگ کند. تداوم و گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها می‌تواند به نابودی ساختار سرکوب سپاه و فروپاشی جمهوری اسلامی منجر شود. در چنین شرایطی، منبع کمک‌های مالی و تسلیحاتی گروه‌های نیابتی قطع می‌شود و حیات این گروه‌ها به‌طور جدی به چالش کشیده می‌شود.

موفقیت یک انقلاب سکولار دموکراتیک در ایران و حذف جمهوری اسلامی و قطع حمایت‌های آن از گروه‌های تروریستی می‌تواند هم به نفع مردم ایران باشد و هم به ایجاد ثبات در ایران و خاورمیانه منجر ‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه