یک‌ماه پس از خیزش سراسری؛ ادامه اعتراضات و واکنش‌ مقام‌های حکومت

همزمان با برپایی تجمع‌هایی دانشجویی و خیابانی در نقاطی از ایران، روسای قوه مجریه و قضایی به مقابله تبلیغاتی با معترضان پرداختند

خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی سی روزه شد و بر اساس گزارش‌های موجود، گروه‌هایی از دانشجویان و مردم معترض ایران در روز دوشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۱، نیز به پردیس دانشگاه‌ها و برخی خیابان‌ها آمدند تا اعتراض‌شان نسبت به وضع موجود را اعلام کنند. 

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار ویدئویی از نمایش تصویر بزرگ مهسا امینی بر یکی از ساختمان‌های شهرک اکباتان، واقع در غرب تهران، خبر داد. در این ویدئو که به‌نقل از این حساب توییتری به وقایع روز دوشنبه مربوط می‌شود، گروهی از مردم، احتمالا با استفاده از دستگاه پروژکتور، تصویری بزرگ از مهسا امینی را بر روی دیوار یکی از ساختمان‌های شهرک اکباتان به‌نمایش گذاشتند.

برخی دیگر از تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نیز از تجمع اعتراضی گروهی از دانشجویان دانشگاه مازندران حکایت دارند. بر اساس یکی از ویدئوهای منتشر شده، دانشجوهای معترض دانشگاه مازندران با تجمع در گوشه‌ای از پردیس این دانشگاه شعارهایی ضد حکومتی سر می‌دهند. 

برپایه اطلاعات موجود در رسانه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه خلیج فارسِ شهر بوشهر نیز تجمعی در روز دوشنبه برگزار کردند و در حمایت از کارگران اعتصابی صنعت نفت و پتروشیمی ایران شعار دادند. در یکی از ویدئوهای مخابره شده این شعار شنیده می‌شود:«دانشجو، کارگر؛ اتحاد، اعتصاب.»

شماری از دانشجویان علوم پزشکی اردبیل، که روز دوشنبه در بیمارستان امام خمینی این شهر حضور داشتند، نیز پس از آنکه اعتراض‌شان را نسبت به وضع موجود اعلام کردند با حمله نیروهای لباس شخصی مواجه شدند. از سوی دیگر، شمار قابل توجهی از دانشجوهای دانشگاه آزاد واحد شهرکرد هم با برگزاری تجمعی اعتراضی، شعارهای سیاسی سر دادند. 

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم در دسته دانشگاه‌هایی قرار داشت که در روز دوشنبه تجمع‌های دانشجویی در آنها برگزار شد.  

در عین‌حال اعتراض‌های دانش‌آموزی نیز کمابیش در برخی نقاط ادامه دارد. به‌عنوان مثال حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار ویدئویی از راهپیمایی گروهی از دانش‌آموزان محله چهارباغ اصفهان خبر داد که همراه با یکدیگر دو شعار سرمی‌دادند: «بسیجی جیره خور، آخرشه خوب بخور» و «مرگ بر دیکتاتور.»

در لحظه نگارش این گزارش هم برخی اطلاعات منتشر شده از سوی ناظران وقایع ایران، از جمله سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از شکل‌گیری تظاهرات خیابانی در برخی شهرهای کردستان، از جمله سنندج و ایلام، خبر می‌دهد. با این‌وجود، این گروه از ناظران می‌گویند با توجه به کاهش چشمگیر سرعت اینترنت در ایران، امکان ارسال تصاویر و ویدئوهای مربوط به این تجمع‌ها وجود ندارد. 

بر اساس برخی گزارش‌ها پهنای باند اینترنت در ایران، که در تمام چهار هفته گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است، در روز دوشنبه به شکل چشمگیری کاهش داشت؛ ادعایی که نت‌بلاکس، موسسه جهانی ناظر بر اینترنت، نیز با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش وقوع آن را تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمامی این اوصاف سرکوب گسترده معترضان، بازداشت آنها و همچنین ایجاد ارعاب از سوی مقام‌های نظام جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. 

خبرگزاری هرانا با انتشار گزارشی در روز دوشنبه نوشت، نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی در طی چهار هفته گذشته ۲۴۱ تن از معترضان را به‌قتل رسانده‌اند که ۳۲ نفر از آنها افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند. این خبرگزاری در عین‌حال از بازداشت نزدیک به هفت هزار و ۸۰۰ تن از معترضان خبر داد. 

در پیوند با موضوع مربوط به معترضان بازداشتی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در جریان سخنرانی روز دوشنبه خود در جمع اعضای شورای عالی قوه قضاییه، گفت: «عناصر اصلی اغتشاشات اخیر باید هر چه زودتر محاکمه شوند و در صورت تشخیص قاضی و رعایت مقررات قانونی، دادگاه‌های آنها علنی برگزار شود تا جنایت‌های این عناصر اغتشاشگر به سمع‌ونظر مردم برسد.»

یکی دیگر از خبرهای روز دوشنبه نیز به احتمال ارائه لایحه‌ای به مجلس اختصاص داشت تحت عنوان‌ «ساماندهی تجمعات.» خبرگزاری دولتی ایرنا، از قول محمدحسین آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور، نوشت:« کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها طرحی به منظور ساماندهی تجمعات و فراهم کردن بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردمی به منظور تحقق اصل ۲۷ قانون اساسی در دستور کار دارد و اکنون این طرح در کمیته ای در داخل کمیسیون در حال بررسی است که کمیته باید به کار خود سرعت بخشد تا هرچه سریع تر این موضوع به نتیجه برسد.» 

این عضو یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنین گفت لایحه مورد نظر جزو خواسته‌های دولت است و نماینده‌های مجلس نیز این آمادگی را دارند که در صورت ارائه لایحه مورد نظر بررسی آن را به‌سرعت آغاز کنند. 

مسئله مربوط به نارضایتی‌های گسترده دانش‌آموزان از وضع موجود نیز در زمره مواردی قرار داشت که مقامات ارشد جمهوری اسلامی در روز دوشنبه به آن واکنش نشان دادند. 

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، با حضور در وزارت آموزش‌وپرورش در ارتباط با آنچه او «گره‌های ذهنی دانش‌آموزان» دانست، صحبت کرد. رئیسی خطاب به افراد حاضر در این جلسه گفت اردوهای موسوم به «راهیان نور» یکی از عواملی به‌حساب می‌آید که می‌تواند «اخبار منفی و القائات نادرست رسانه‌های خارجی به نسل امروز» را خنثی کند؛ اردوهایی دولتی و ایدئولوژیک که برگزاری آنها در چند سال گذشته با حوادث مرگباری همراه بوده است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:«دشمن قطعا به دنبال هویت زدایی و تهدید باورها و اعتقادات نوجوانان و جوانان ما است، لذا وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارد با ایجاد محیط‌های آموزشی زنده و بانشاط و تقویت ارتباط با والدین و خانواده دانش‌آموزان برای مقابله با این توطئه‌ها نقش‌آفرینی موثر داشته باشد.»

پیش از این محمدرضا حسنی‌آهنگر، فرمانده دانشگاه امام حسین، نیز در اظهاراتی مشابه با رئیسی در مورد دانشگاه‌های ایران گفت:«مهمترین برنامه دشمن در دانشگاه‌ها، هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی است.»

به‌گفته ابراهیم رئیسی مدارس و محیط‌های آموزشی ظرف‌های مناسبی هستند که دشمنان نظام جمهوری اسلامی می‌توانند از آنها استفاده کنند و نقشه‌های خود را پیش ببرند.