صدراعظم آلمان: فشارها بر سپاه را افزایش می‌دهیم

کشورهای اروپایی به کمپین تحریم سپاه اضافه می‌شوند

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز شنبه در پیامی ویدیویی که در صفحه توییترش منتشر کرد، گفت که طرفدار دور جدیدی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در هفته آینده است.

او در این ویدیو گفت: «ما می‌خواهیم به افزایش فشار بر سپاه پاسداران و رهبر سیاسی ایران ادامه دهیم.»

صدراعظم آلمان، سخنان خود را خطاب به مهسا امینی و دیگر جان‌باختگان خیزش سراسری مردم ایران آغاز کرد و گفت:«مهسا امینی، برای تو و خیلی های دیگر، بسیاری به خیابان می روند. تقریبا هشت هفته است خیلی از دختران  و زنان دیگر موهایشان را نمی پوشانند، آنها حجاب را بر می دارند اما مدت زیادی است که اعتراض مردم دیگر فقط محدود به مسئله پوشش نیست.»

او گفت:«دانش‌آموزان و دانشجویان دختر و پسر، مادران و پدران، مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها، همه در خیابان در حال مبارزه برای آزادی و عدالت بیشتر هستند.»

اولاف شولتز افزود: «صدها هزار نفر از شهروندان ایرانی، یا شهروندانی که ریشه ایرانی دارند نگران نزدیکانشان در ایران هستند. آنها  با وحشت و انزجار شاهدند که رژیم آخوندی با معترضان  زن و مرد در ایران چه می کند.»

او گفت: «من هم هر روز با دیدن عکس‌های جدیدی که از ایران به دستمان می رسد شوک‌زده می‌شوم، مشخص است که رژیم ایران مسئول این خشونت‌ها است.»

صدراعظم آلمان افزود:«من یاد آوری می‌کنم که ایران عضو سازمان ملل متحد است و باید به قوانین انسانی متعهد باشد. ما رهبری ایران را با میزان پایبندی به این قوانین ارزبابی می‌کنیم.»

آلمان یکی از کشورهایی است که تاکنون بر حمایت از معترضان داخل ایران تاکید کرده است. وزارت خارجه آلمان تاکنون دو بار سفیر جمهوری اسلامی در این کشور را احضار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز دوشنبه دوم آبان، اعلام کرد که در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران و در واکنش به نقض حقوق بشر علیه معترضان در ایران، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را احضار کرده است. آلمان همچنین روز پنجشنبه بلافاصله پس از احضار سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را به وزارت خارجه‌اش احضار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مواضع دولت آلمان پس از راهپیمایی اعتراضی ده‌ها هزار نفر از ایرانیان در برلین، علیه جمهوری اسلامی تشدید شده است. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش محدودیت‌های فعلی در زمینه صدور ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت جمهوری اسلامی را تشدید می‌کند.

او همچنین اعلام کرد که آلمان از تصویب یک قطعنامه قوی در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرده است و تا زمانی که سازوکاری در سازمان ملل ایجاد نشود، از سازمان‌های غیردولتی در مستندسازی و جمع‌آوری شواهد جنایات، حمایت می‌کند.

پیش از این نیز کشورهای مختلف غربی بر تشدید تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرده بودند. دولت فدرال کانادا در همین راستا مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه برخی از عوامل دستگاه تبلیغاتی، سرکوب‌های سیاسی و ناقضان حقوق و آزادی‌های اساسی در ایران اعمال کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، علی لاریجانی، رئیس‌ پیشین مجلس شورای اسلامی، حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان و سعید مرتضوی، قاضی پیشین دادگاه‌های انقلاب، ازجمله کسانی‌‌اند که در این فهرست تحریم‌های وزارت خارجه کانادا قرار گرفتند.

در مجموع نام ۱۷ فرد و سه نهاد وابسته به عوامل سرکوب‌های سیاسی-اجتماعی و دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفتند. کانادا در مرحله بعدی شش فرد و چهار نهاد ایرانی دیگر را نیز به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس سپاه در سیستان و بلوچستان و عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما در این فهرست قرار گرفتند.

وزارت خارجه استرالیا نیز اعلام کرد کاردار جمهوری اسلامی در این کشور بارها به دلیل برخورد با زنان در ایران و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر ارعاب شهروندان ایرانی در این کشور احضار شده است. همچنین بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌های این کشور، دولت فدرال استرالیا نیز در حال بررسی تحریم‌های هدفمند علیه جمهوری اسلامی است.

پیش از این، برخی شهروندان استرالیایی طوماری در سایت پارلمان استرالیا راه‌اندازی کرده بودند که خواستار «تحریم و مسدود کردن دارایی‌های ایران و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی» و اخراج سفرای جمهوری اسلامی از این کشور شده بود.

طومار مشابهی نیز در سایت پارلمان نیوزیلند راه‌اندازی شده بود که شهروندان در آن خواستار «اخراج سفیر جمهوری اسلامی ایران» شدند. در این طومار با اشاره به «نقض گسترده حقوق بشر» در ایران، از پارلمان نیوزیلند خواسته شد از دولت این کشور بخواهد سفیر جمهوری اسلامی ایران را از این کشور اخراج کند.