کارزار اخراج سفرای ایران از کشورهای صنعتی به مرز ۳۰۰ هزار امضا نزدیک شد

سازمان‌های حقوق بشری از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند جلسه فوری تشکیل دهد

کارزار اینترنتی درخواست از سران هفت کشور صنعتی جهان (گروه جی۷) برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی ایران، در کمتر از سه روز به مرز ۳۰۰ هزار امضا نزدیک شد.

اعضای گروه ایرانیان مدافع عدالت و حقوق بشر عصر یکشنبه، ۲۴ مهر، با انتشار دادخواستی در وب‌سایت‌ بین‌المللی Change.org، نگرانی عمیق خود را از وقایع پنج هفته گذشته در ایران اعلام کردند‌ و از کشورهای عضو گروه جی۷ شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات‌متحده آمریکا و کانادا خواستند در اعتراض به «رفتار غیرقانونی و غیرانسانی» با معترضان در ایران، سفرای جمهوری اسلامی و نمایندگان آن‌ها را از سازمان‌های بین‌المللی اخراج کنند.

امضاکنندگان دادخواست ضمن اشاره به «گزارش تکان‌دهنده از صدای تیراندازی و وقوع آتش‌سوزی» در زندان اوین، تاکید کردند که جان بسیاری از زندانیان سیاسی، فعالان مدنی، هنرمندان، نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان کارگری و زندانیان دوملیتی به دلیل مخالفت با حکومت، به‌شدت در خطر است. آنان از کشورهای صنعتی جهان خواستند که «با قاطعیت و بی‌پرده»، آزادی زندانیان در ایران را مطالبه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حقوق بشر در این نامه، به «سرکوب خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه» اعتراض‌هایی که با قتل مهسا امینی آغاز شد و به «مرگ‌ها، جراحت‌ها و بازداشت‌های بی‌شمار» انجامید، اشاره کردند و افزودند: «واضح است که رژیم اسلامی در ایران می‌خواهد به خشونت غیرانسانی علیه شهروندان خود ادامه دهد و آن را تشدید کند.»

این دادخواست اینترنتی را کاوه شهروز، وکیل و فعال حقوق بشر ساکن کانادا، هم‌زمان با آغاز پنجمین هفته خیزش سراسری مردم علیه حکومت ایران، راه‌اندازی‌ کرد و حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، با انتشار فراخوان آن در رسانه‌های اجتماعی، از ایرانیان دعوت کرد آن را امضا کنند. هدف نهایی این کارزار جمع‌آوری ۲۰۰ هزار امضا بود اما با گذشت کمتر از سه روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بالغ‌ بر ۲۹۷ هزار نفر این دادخواست را امضا کردند و شمار امضاکنندگان همچنان در حال افزایش است.

شاهزاده رضا پهلوی یکی از نخستین افرادی بود که از کارزار اینترنتی درخواست اخراج سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی از هفت کشور صنعتی جهان حمایت کرد و از دیگران خواست این دادخواست را امضا کنند. شاهزاده در فراخوان خود نوشت: «این طومار آنلاین نمونه دیگری‌ است تا قدرت و تاثیر بزرگ خود را به کار گیرید و دموکراسی‌های پیشرو جهان را به اقدام عملی برای آزادی و دموکراسی در ایران وادار کنید.»

سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ایران و کشتار آنان به دست عوامل جمهوری اسلامی موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و کارزارهای متعددی برای مقابله با موج سرکوب در ایران راه‌اندازی شد. سازمان عفو بین‌الملل کارزاری را برای «توقف کشتار حکومتی معترضان از جمله زنان و کودکان» به راه‌ انداخت و از رهبران جهان خواست با اعتراض و اعمال فشار بر مقام‌های جمهوری اسلامی، برای توقف سرکوب و کشتار خونین مردم ایران تلاش کنند و برای تحقیق و اطمینان از لغو مصونیت مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال سرکوب و کشتار معترضان در سازمان ملل یک سازوکار مستقل تشکیل دهند.

۴۳ سازمان حقوق بشری نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ضمن محکومیت سرکوب معترضان در ایران، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند در این خصوص، جلسه فوری برگزار کند. در این بیانیه آمده است: «در آن جلسه، شورا باید بر اساس قوانین بین‌المللی، برای رسیدگی به جدی‌ترین جنایات و سایر موارد نقض فاحش حقوق بشر که در ایران انجام شدند، از جمله موج‌های پی‌درپی سرکوب اعتراض‌ها، یک سازوکار مستقل با وظایف تحقیقی، گزارش‌دهی و پاسخگویی ایجاد کند.»

در یکی از تازه‌ترین اقدام‌ها، گروهی از سینماگران سوئدی در حمایت از معترضان ایرانی، خواستار تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی در این کشور شدند.