صدور کیفرخواست با اتهام «مفسد فی‌الارض» برای ۱۱ شهروند معترض

حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، این ۱۱ نفر را جزو عوامل اصلی قتل یکی از نیروهای بسیج در صحنه نامیده است

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در استان البرز برای ۱۱ نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم حدیث نجفی، کیفرخواست با عنوان اتهامی «مفسد فی‌الارض» صادر کرد.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، این ۱۱ نفر را جزو عوامل اصلی قتل یکی از نیروهای بسیج در صحنه نامیده است.

روز ۱۲ آبان و به مناسبت چهلم حدیث نجفی- از کشته‌شدگان روزهای نخست خیزش مردمی- در پی بستن مسیرهای ورودی به آرامستان بی‌بی سکینه کرج و شلیک نیروهای سرکوبگر به مردم، مقابله جدی میان مردم و نیروهای سرکوب شکل گرفت.

در این مقابله، سیدروح‌الله عجمیان، از نیروهای سازمان بسیج، کشته شد. با انتشار تصاویر این حادثه در منطقه کمال شهر کرج، نهادهای امنیتی از بازداشت افراد حاضر درصحنه خبر دادند، افرادی که امروز رئیس دادگستری استان البرز آن‌ها را ۱۱ نفر شامل ۱۰ مرد و یک زن اعلام کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی، با اشاره به صدور کیفرخواست این افراد گفت: با توجه ‌به انتشار فیلم و تصاویر حمله و ضرب‌وجرح گروهی یک بسیجی در رسانه‌ها و فضای مجازی و متعاقب آن کشته شدن او، دستور قضایی برای شناسایی و بازداشت عوامل صادر شده است.

در کیفرخواست صادره علیه بازداشت‌شدگان آمده است: «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم متعدد علیه امنیت کشور و حمله به ماموران نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و به شهادت رسیدن بسیجی حافظ امنیت، سید روح‌الله عجمیان منتهی شد، اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شعار دادن، نشر و بازنشر محتوای مجرمانه در فضای مجازی برخی از اتهامات متهمان است. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز اسامی قطعی این افراد منتشر نشده است، اما به گفته حاضران در چهلم حدیث نجفی تعداد بازداشت‌شدگان در روز ۱۲ آبان به‌مراتب بیشتر از روزهای دیگر خیزش در این استان بوده است.

شدت درگیری‌ها در روز مراسم چهلم حدیث نجفی به حدی بود که دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی از هلی‌کوپتر برای شلیک گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرد.

بر اساس گزارش‌های مردمی از حوادث این روز و نحوه سرکوب در کرج، دستگاه امنیتی و انتظامی با شدت بیشتری نسبت به روزهای قبل علیه مردم اقدام کرد و ضرب و شتم خانواده حدیث نجفی و حاضران در مراسم نیز سبب شد اعتراض‌ها تا ساعات پایانی شب ادامه پیدا کند.

صدور کیفرخواست برای ۱۱ نفر از دستگیرشدگان این روز تنها گوشه‌ای از کیفرخواست‌های صادره طی دو هفته گذشته در نقاط مختلف ایران علیه معترضان است.

در روزهای اخیر مجامع بین‌المللی و حقوق‌دانان به نحوه برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به وقایع اخیر هشدار داده‌اند. گفته شده است دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قصد دارد با تکیه‌ بر عنوان «محاربه و افساد فی‌الارض» احکام سنگینی همچون اعدام برای دستگیرشدگان صادر کند.

علی القاصی مهر، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، نیز نهم آبان‌ماه اعلام کرد تاکنون حدود هزار کیفرخواست برای معترضان دستگیر‌شده در اعتراضات این شهر صادر شده است.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی ضمن «آشوبگر» و «اغتشاشگر» خواندن این افراد، تصریح کرد دادگاه‌های مربوط به این پرونده‌ها به‌صورت علنی برگزار می‌شود.

او گفت که بعضی از معترضان بازداشت‌شده «‌اتهامات سنگینی ازجمله ضرب‌وجرح یا به شهادت رساندن ماموران حافظ امنیت، به آتش کشیدن اموال عمومی و تعرض به نوامیس مردم» دارند.

پیش‌تر، دادستان عمومی و انقلاب تهران هم تاکید کرده بود که حداقل برای ۳۱۵ متهم به دلیل مشارکت در «آشوب‌های اخیر» تهران، کیفرخواست و صدور قرار مجرمیت صادره شده است.

روز جمعه در حمایت از خیزش اعتراضی مردم سیستان و بلوچستان در شهرهای مختلف ایران، مردم شعارهایی را سر دادند که بخشی از آن در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص صدور احکام سنگین، از جمله اعدام برای معترضان بازداشت‌شده بود.