آزادی ۱۶ ملوان ایرانی پس از ۱۰ سال

ملوانان بسیاری برای تامین معاش مجبور به عزیمت به آب‌های تانزانیا می‌شوند

پیش از این نیز خبرهای مختلفی از بازداشت ماهیگیران ایرانی در تانزانیا منتشر شده بود - تسنیم

خبرگزاری‌های دولتی در ایران از آزادی ۱۶ ملوان ایرانی اهل سیستان و بلوچستان، از زندان تانزانیا خبر دادند. حسن کرابی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که این افراد بیش از ۱۰ سال در تانزانیا زندانی‌ بودند.

کرابی گفت: «این ملوانان سوار بر یک لنج و در پی تخلفات صورت گرفته در اقیانوس هند به‌دست پلیس تانزانیا بازداشت شده بودند که با اقدام‌های صورت گرفته، پیش از موعد مقرر آزاد شدند.»

او در ادامه گفت: «این ملوانان روز چهارشنبه هفته گذشته از زندان آزاد شدند و بامداد جمعه از فرودگاه امام خمینی وارد تهران شده‌اند و هم‌اکنون در راه بازگشت به چابهار هستند.»

پیش از این نیز خبرهای مختلفی از بازداشت ماهیگیران ایرانی در تانزانیا منتشر شده بود. وزارت خارجه جمهوری اسلامی سال ۹۵ نیز خبر آزاد شدن هشت ملوان بازداشت شده در تانزانیا را منتشر و اعلام کرده بود: «هشت یا ۹ ملوان ایرانی اشتباها وارد آب‌های تانزانیا شده بودند که به‌دست مسئولان این کشور دستگیر شدند و اکنون با پیگیری‌های انجام‌شده آزاد شده‌اند.»

گفته شده بود که این ملوان‌ها اهل کنارک در استان سیستان و بلوچستان بودند. پیش از آن نیز اعلام شده بود ماهیگیران دو لنج سراج و جابر در فروردین‌ ۹۴ به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده‌اند. در این مدت تعدادی از ماهیگیران ایرانی در اسارت جان باختند و تعدادی نیز موفق به فرار شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، ملوانان ایرانی پیش از این هم در کنیا بازداشت شده بودند. سفیر جمهوری اسلامی در کنیا نیز درباره آزادی ۱۷ ملوان و ماهیگیر ایرانی در تیرماه ۹۷ خبر داده و گفته بود: «۱۰ ماه پیش یک لنج ایرانی با ۱۸ خدمه برای ماهیگیری وارد آب‌های سومالی می‌شود و پلیس ساحلی ایالت پورتلند به آن‌ها دستور ایست می‌دهد. آن‌ها به تصور اینکه ممکن است این دستور ایست از طرف دزدان دریایی منطقه باشد، اعتنا نمی‌کنند و سعی می‌کنند فرار کنند که پلیس ساحلی ایالت پورتلند به آن‌ها شلیک می‌کند و متاسفانه ناخدای این لنج جانش را از دست می‌دهد.»

ملوانان ایرانی بسیاری در سال‌های گذشته، به علت افزایش ماهیگیری‌های گسترده صنعتی در دریای عمان و خلیج فارس، به سمت آب‌های سومالی و تانزانیا روانه شده‌اند.

ماهیگیران بسیاری در طی این سال‌ها به‌دست دولت‌های مختلف، ازجمله تانزانیا بازداشت شده‌اند. در طی این سال‌ها و پس از سختی کار ماهیگیری در تانزانیا و انتظارهای طولانی ماهیگیران برای نوبت ماهیگیری، برخی ماهیگیران اهل سومالی شغل خود را رها کرده‌اند و به ربودن ماهیگیران و دزدیدن لنج‌های آنان اقدام می‌کنند. ماهیگیران و ملوانان ایرانی بسیاری نیز در پی این اتفاق به‌دست دزدان دریای سومالی ربوده شده‌اند و سال‌ها در اسارت می‌مانند.