عربستان سعودی در زمینه انرژی‌های پاک، ۱۳ پروژه جدید اجرا می‌کند

«این پروژه‌ها به‌صورت سالیانه ظرفیت تولید ۱۱.۳ گیگاوات برق را دارند و می‌توانند تولید ۲۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای را کاهش دهند»

عربستان سعودی تصمیم دارد که تا سال ۲۰۶۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند -- AMER HILABI / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد کشور متبوعش در حال حاضر ۱۳ پروژه جدید مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر را در دست انجام دارد. وزیر انرژی عربستان سعودی در حالی این خبر را در روز جمعه، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، اعلام کرد که این کشور تصمیم دارد که تا سال ۲۰۶۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، که در حاشیه نشست شرم‌الشیخ سخن می‌گفت، دستاوردهای این سیزده پروژه را با این عبارت توضیح داد:«این پروژه‌ها به‌صورت سالیانه ظرفیت تولید ۱۱.۳ گیگاوات برق را دارند و می‌توانند تولید ۲۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای را کاهش دهند.»

وبسایت خبری العربیه در این مورد نوشت سیزده پروژه مد نظر در راستای برنامه عربستان سعودی به‌منظور تولید ۵۰ درصد از برق این کشور با اتکا به منابع تجدیدپذیر انرژی قرار دارد؛ برنامه‌ای که قرار است تا سال ۲۰۳۰ به اهداف خود دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر انرژی عربستان سعودی همچنین در گفته‌های روز جمعه خود تاکید کرد عربستان سعودی توانسته است تاکنون تولید گازهای گلخانه‌ای را تا یک میلیون تن کاهش دهد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر پروژه‌های بزرگ مرتبط با تولید انرژی با استفاده از منابع تجدیدپذیر را در اولویت اقتصادی خود قرار داده است. به‌عنوان مثال شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنجشنبه، ۳ نوامبر ۲۰۲۲، شرکت «سیر» (Seer) را راه‌اندازی کرد که نخستین شرکت تولید‌کننده خودروی برقی در عربستان سعودی به‌حساب می‌آید.

آژانس مطبوعاتی عربستان سعودی اعلام کرد نخستین خودروهای ساخت شرکت «سیر» تا سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد. بر اساس برآورد این آژانس مطبوعاتی، شرکت «سیر» نه تنها ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۴ نیز نزدیک به ۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی عربستان سعودی می‌افزاید، بلکه موجب می‌شود تا این کشور مبلغی معادل ۱۵۰ میلیون دلار نیز به سرمایه‌گذاری خارجی خود بیافزاید.

به این ترتیب شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان در بخشی از اظهارات روز جمعه خود چنین گفت: «ما باید نشان دهیم که با افتخار به تعهدات خود عمل می‌کنیم.»

بیشتر از اقتصاد