شورای حقوق بشر ملل متحد در نشستی ویژه وضعیت ایران را بررسی می‌کند

نشست فوق به درخواست آلمان و ایسلند برگزار خواهد شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تصمیم خود درباره برگزاری یک نشست ویژه برای بررسی اعتراضات مردمی در ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی خبر داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که این نشست به مسئله نقض حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب مرگبار نیروهای جمهوری اسلامی علیه معترضان و تهدید روزنامه‌نگاران خواهد پرداخت.

آسوشیتدپرس نوشته است که نشست ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، قرار است در هفته اول آذر ماه (پس از ۲۱ نوامبر)  را برگزار شود. پیش‌بینی شده است که این نشست در روز سوم آذر (۲۴ نوامبر) برگزار شود.

نشست فوق به درخواست آلمان و ایسلند برگزار خواهد شد.

آلمان روز جمعه ۱۱ نوامبر در نامه‌ای به دفاتر شورای حقوق بشر ملل متحد درخواست مشترک خود با ايسلند را اعلام کرد و خواستار برگزاری نشستی ویژه «برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، علی‌الخصوص در مورد زنان و کودکان» شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای محقق شدن این درخواست باید دست‌کم یک‌سوم از کشورهای ۴۷گانه عضو شورای حقوق بشر ملل متحد از آن حمایت کنند.

هیات دیپلماتیک آلمان در ژنو گفت که با حمایت ده‌ها کشور عضو، در مجموع ۴۴ کشور از آن پشتیبانی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپمات‌ها نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در جلسات خصوصی با برگزاری چنین نشستی مخالفت کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به خودی‌خود فاقد قدرت حقوقی است اما جلسات آن درباره سوءاستفاده‌ها و شواهدی که از تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر ارائه می‌دهد، بعدا در دادگاهی بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

تظاهرات اعتراضی در ایران، از ۱۶ سپتامبر و پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت و اخلاقی آغاز شد و پس از گسترش به شهرهای مختلف ایران، دامنه آن به کشورهای غربی رسید.

با ادامه تظاهرات علیه حکومت ایران، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های مضاعفی را علیه نهادها و شهروندان ایرانی که در سرکوب معترضان نقش داشتند اعمال کردند.

همچنین تحریم‌هایی علیه نهادها، شرکت‌ها و افرادی اعمال شد که سود حاصل از فعالیت‌های تجاری آنان به نوعی به سرکوب معترضان در ایران کمک‌ می‌کند.

کشورهای غربی همچنین ایران را به دلیل ارائه صدها پهپاد به روسیه تحریم کرده‌اند. اوکراین و کشورهای اروپایی و آمریکا می‌گویند که روسیه با پهپادهای ایرانی به مردم غیرنظامی اوکراین حمله می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه ۱۴ نوامبر، درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی توافق کنند.

از زمان شروع اعتراض‌های مردمی در ایران بیش از ۳۲۸ نفر کشته شده‌اند و ۱۴ هزار و ۸۲۵ نفر به بازداشت نیروهای نظامی وابسته به حاکمیت درآمده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در چند هفته گذشته ارتباطات اینترنتی را محدود کرده و شبکه‌های ارتباطی اینترنتی را قطع کرده است.