وزیر خارجه آلمان: حقوق بشر موضوعی جهانی است و تهدید هم ابزار سیاست خارجی نیست

آنالنا بربوک: تا هر زمانی که لازم باشد، در کنار مردان و زنان ایران می‌مانیم

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز جمعه واکنش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در قبال مواضعش، درباره خیزش اعتراضی مردم ایران، را رد کرد و از اظهارات قبلی خود دفاع کرد. او گفت حقوق بشر موضوعی جهانی است و تهدید هم ابزار سیاست خارجی به‌شمار نمی‌رود.

امیرعبداللهیان، روز پنجشنبه موضع‌گیری وزیر خارجه آلمان را درباره اعتراض‌های ضدحکومتی ایران «تحریک‌آمیز»، «مداخله‌جویانه» و «غیردیپلماتیک» توصیف کرده بود و گفته بود واکنش حکومت ایران در قبال مواضع وزارت خارجه آلمان «متناسب» و«محکم» خواهد بود. واکنشی که بسیاری از رسانه‌های غربی آن را تهدیدآمیز تلقی کردند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین روز جمعه، در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، کشورهای غربی را متهم کرد که به جوانان ایران نحوه ساخت سلاح و کوکتل‌مولوتوف آموزش می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان ماه ) به‌نقل از وزیر خارجه آلمان نوشت: این درک اروپایی ما از حقوق بشر است که حقوق بشر موضوعی «جهانی» است و «داخلی» به‌شمار نمی‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته وزیر خارجه آلمان، همان طور که حقوق بشر موضوعی فراملی و جهان‌شمول است، تهدید نیز ابزار پیشبرد سیاست خارجی و روابط بین‌الملل نیست.

وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، از مقام‌های اتحادیه اروپا خواست هرچه سریع‌تر در واکنش به سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران، مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه را علیه عوامل سرکوب در جمهوری اسلامی وضع کند. موضع‌گیری که با واکنش تند امیرعبداللهیان مواجه شد.

وزیر خارجه آلمان، همچنین در بخش دیگری از پیام خود نوشت: «ما تسلیم نمی‌شویم و تا هر زمانی که لازم باشد، در کنار مردان و زنان ایران می‌مانیم.»

همزمان با موضع‌گیری وزیر خارجه آلمان، پارلمان این کشور لایحه دولت ائتلافی در حمایت از معترضان در ایران را تصویب کرد. به‌موجب این مصوبه، مرکز اسلامی شهر هامبورگ هم باید تعطیل شود. گفته می‌شود این مرکز اسلامی، به حکومت ایران وابسته است.

انتظار می‌رود ظرف هفته‌های آینده برلین، در همراهی با سایر متحدان اروپایی خود، مجموعه‌ای از تحریم‌های هدفمند را علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران وضع کند.