پیش‌نویس قطعنامه‌‌ سه کشور اروپایی و آمریکا در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفت

چرایی یافت شدن رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده در سه‌ مرکز اعلام‌نشده هسته‌ای ایران، از مسائل اصلی است

گزارش رویترز که بر اساس سند داخلی آژانس تنظیم شده است نشان می‌دهد که  ذخایر اورانیوم ۶۰درصد غنی شده حکومت ایران در حال حاضر به بیش از ۶۲ کیلوگرم رسیده است- HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

در آستانه برگزاری نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشت دولت‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای را آماده‌ کرده‌اند که در صورت تصویب، از حکومت ایران خواسته می‌شود «فورا» به پرسش‌های آژانس درباره پیدا شدن رد ذرات اورانیوم پاسخ دهد و مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

چرایی یافت شدن رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده در سه‌ مرکز اعلام‌نشده هسته‌ای ایران، از مسائل اصلی است که در نهایت پیشبرد مذاکرات هسته‌ای دولت‌های غربی با حکومت ایران را متوقف کرد. موضوعی که به گفته برخی از دیپلملت‌های غربی در آژانس، پیشینه آن به سال‌ها قبل و همکاری جمهوری اسلامی با شبکه قاچاق هسته‌ای عبدالقدیر خان، پدر برنامه تسلیحات اتمی پاکستان، باز می‌گردد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان‌ماه) نوشت: پیش‌نویس قطعنامه سه‌ کشور اروپایی با همراهی آمریکا، روز جمعه در اختیار تمامی ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس قرار گرفته است و رویترز هم یک نسخه از این متن را دیده است.

بر اساس متن پیش‌نویس این قطعنامه، حکومت ایران باید مجموعه‌ای از اقدامات را فورا در دستورکار قرار دهد از جمله این اقدامات، «ارائه تمامی اطلاعات، اسناد و پاسخ‌هایی است که آژانس به آن نیاز دارد. همچنین حکومت ایران باید امکان دسترسی به برخی از مکان‌ها، مواد و در صورت لزوم نمونه‌برداری را فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دو سند داخلی آژانس که به‌دست رویترز رسیده نشان می‌دهد که آژانس از مقام‌های جمهوری اسلامی انتظار دارد توضیح‌های فنی معتبری درباره طیفی از موضوع‌ها، از جمله دسترسی به برخی از مکان‌ها، مواد و در صورت لزوم نمونه‌برداری ارائه دهند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه هم محتوای دو سند داخلی و محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای حکومت ایران را منتشر کرد.

گزارش رویترز که بر اساس سند داخلی آژانس تنظیم شده نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم ۶۰درصد غنی شده حکومت ایران در حال حاضر به بیش از ۶۲ کیلوگرم رسیده است. به‌نوشته رویترز این میزان از اورانیوم غنی‌شده به اندازه‌ای است که بعد از رساندن به غلظت ۹۰درصدی، برای ساخت یک بمب اتمی کافی است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در حاشیه نشست آب‌وهوایی مصر گفت: حکومت ایران در جلساتی که به تازگی در وین برگزار شد هیچ موضوع و اطلاعات تازه‌ای ارائه نداده است.

با این حال، بر اساس گزارش روز پنجشنبه رویترز، حکومت ایران با سفر هیئت نمایندگی آژانس برای ارائه مجموعه‌ای از توضیح‌های «فنی» موافقت کرده است.

بیشتر از جهان