ادامه موج احضارها؛ استرالیا سه بار کاردار سفارت ایران را احضار کرد

دولت‌های غربی در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران اقدامات تازه‌ای را آغاز کرده‌اند

وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد که کاردار جمهوری اسلامی در این کشور بارها به دلیل برخورد با زنان در ایران و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر ارعاب شهروندان ایرانی در این کشور احضار شده است. دولت فدرال این کشور در حال بررسی تحریم‌های هدفمند علیه جهوری اسلامی است.

مارک اینس براون، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه استرالیا گفت که او در سه نوبت کاردار ایران در کانبرا را احضار کرده است تا نگرانی‌های خود را با «شدیدترین لحن» بیان کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دستیار بخش خاورمیانه وزارت خارجه استرالیا نیز به صورت جداگانه با نماینده سفارت جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرد تا نگرانی‌ها در مورد گزارش‌های ارعاب و تهدید علیه جامعه ایرانی استرالیا برطرف شود.

مقامات این کشور تایید کردند که پلیس در حال بررسی گزارش‌هایی از ارعاب علیه ایرانیان در استرالیا است. اینس براون در مورد گزارش‌هایی از ارعاب مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی در استرالیا گفت: «این چیزی است که ما هنوز در حال کشف آن هستیم. متاسفانه این یک رویه رژیم ایران است.»

پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز افرادی را که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، تشویق کرد که به مقامات این کشور مراجعه کنند. او در جلسه استماع تخمین بودجه گفت: «خواه آزار و اذیت فیزیکی یا دیگر اشکال آزار یا ارعاب باشد، ما از شما حمایت خواهیم کرد تا با پلیس فدرال استرالیا یا پلیس محلی در ارتباط باشید.»

سناتور لیبرال کلر چندلر از سناتور ونگ سوال کرد که آیا افراد ایرانی تحریم شده توسط کانادا، ایالات متحده و بریتانیا باید طبق قوانین استرالیا با سرنوشت مشابهی روبرو شوند یا خیر. سناتور ونگ در جواب گفت: «برای من یا هیچ وزیر خارجه مناسب نیست که در مورد فهرست‌بندی‌های احتمالی درگیر گمانه‌زنی باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضع دولت استرالیا در مورد این موضوع و نقض حقوق بشر، روشن است. آنتونی آلبانیز نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که چرا تحریم‌های هدفمند برای ناقضان حقوق بشر تاکنون اعمال نشده است، گفت که دولت به تاثیر آن بر مشاغل استرالیا توجه دارد.

او در پارلمان این کشور گفت: «ما در واقع روابط اقتصادی زیادی بین استرالیا و ایران نداریم. یکی از کارهایی که ما انجام داده‌ایم این است که مطمئن شویم هر اقدامی که انجام می‌شود، ما کاملا از پیامدهای آن برای مشاغل استرالیا آگاه باشیم.»

اپوزیسیون فدرال متعهد شده است که از هرگونه اقدام دولت در مورد نقض حقوق بشر ایران، حتی اگر پیامدهای اقتصادی داشته باشد، حمایت کند.

از سوی دیگر وزارت امورخارجه آلمان نیز تا کنون دوبار اقدام به احضار سفیر جمهوری اسلامی در این کشور کرده است. روز دوشنبه دوم آبان، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده بود که در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران و در واکنش به نقض حقوق بشر علیه معترضان در ایران سفیر جمهوری اسلامی در برلین را احضار کرده است. آلمان همچنین روز پنج‌شنبه بلافاصله پس از احضار سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را به وزارت امور خارجه خود احضار کرد.

در همین حال روز چهارشنبه آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد کشورش محدودیت‌های فعلی در زمینه صدور ویزا را برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و خدمت جمهوری اسلامی، تشدید می‌کند. او همچنین اعلام کرد که آلمان از تصویب یک قطعنامه قوی در شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرده است و تا زمانی که مکانیسمی در سازمان ملل ایجاد نشود، از سازمان‌های غیردولتی در مستندسازی و جمع‌آوری شواهد جنایات، حمایت می‌کند.

کانادا یکی دیگر از کشورهایی‌ است که تاکنون حمایت‌های گسترده‌ای را در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران انجام داده است. این کشور در چند مرحله سپاه پاسداران، پلیس ایران و برخی مقامات را وارد لیست تحریم خود کرده است. همچنین جاستین ترودو نخست وزیر این کشور اولین رهبر غربی‌ است که تاکنون در تجمع‌های اعتراضی حاضر شده است.