آلمان: اتحادیه اروپا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه تصمیم می‌گیرد

یک سخنگوی دولت آلمان گفت که اتحادیه اروپا در حال کار بر روی بسته تحریم‌های جدید علیه ایران است

اتحادیه اروپا قبلا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده بود-Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

دولت آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا درباره قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم می‌گیرد.

یک سخنگوی دولت آلمان در اظهاراتی در روز دوشنبه ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) گفت که اتحادیه اروپا در حال کار بر روی بسته تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است. او درباره مذاکرات جاری در اتحادیه اروپا در این خصوص و مفاد بسته تحریمی جزئیات بیشتری نگفت.

سه روز پیش از این در تاریخ ۱۳ آبان، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در پایان نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان گفت که رفتارهای رژیم ایران با معترضان، چهره واقعی جمهوری اسلامی را در داخل و کشور نشان داده و هشدار داد که این رفتار و همچنین اقداماتی چون ارسال سلاح به روسیه برای آن که در جنگ اوکراین استفاده شود، عواقبی برای حاکمیت جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.

او همچنین رفتار خشونت‌آمیز نیروهای جمهوری اسلامی با شهروندان معترض، زندانی کردن آنان و استفاده از تجاوز جنسی به عنوان سلاح، را محکوم کرد.

کشورهای گروه هفت در پایان نشست دو روزه خود در آلمان، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و سرکوب خشن اعتراض‌های مردم در ایران را محکوم کردند و گفتند که از تلاش‌های بین‌المللی درباره شلیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای اوکراینی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز حدود یک هفته قبل گفته بود که اتحادیه اروپا در فکر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران است و دلیل این تحریم‌ها را سرکوب «بیش از حد» معترضان دانست.

او ضمن تاکید بر حمایت از مردم ایران در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز خود علیه حاکمیت، در توییتی نوشت: «تحریم‌های اتحادیه اروپا مهم است و ما در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.»

وزیر خارجه آلمان قبلا هم گفته بود که برلین و اتحادیه اروپا در حال بررسی این نکته‌اند که آیا سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی اعلام کنند یا خیر.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که این اقدام منافع دوجانبه را به خطر می‌اندازد. او در واکنش به تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تر‌وریستی گفته بود که سپاه «یک نهاد نظامی رسمی است و انجام چنین اقداماتی غیرقانونی است.»

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در امور خارجی گفته است که برای اعلام تروریستی بودن یک سازمان، باید نخست یکی از کشورهای عضو اتحادیه مطابق معیارهای معیارهای پذیرفته‌شده چنین تصمیمی را بگیرد و پس از آن، اعضای اتحادیه اروپا آن را به رای بگذارند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال حاضر در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار دارد و دولت کانادا نیز اخیرا ۱۰ هزار فرمانده و عضو ارشد سپاه را تحریم کرد.