وزارت خارجه جمهوری اسلامی: بیانیه گروه هفت «محرک و مروج اغتشاش» است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بیانیه گروه هفت درباره «لزوم توقف سرکوب وحشیانه معترضان» را بی‌پایه خواند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به بیانیه کشورهای گروه هفت مبنی بر لزوم «توقف سرکوب گسترده و وحشیانه معترضان» و «لزوم پایبندی دولت ایران به تعهدات بین‌المللی»، این بیانیه را «خلاف منشور ملل متحد و محرک و مروج اغتشاش و حملات تروریستی در داخل ایران» خواند و گفت که کشورهای گروه هفت باید به خاطر چنین مواضعی به جمهوری اسلامی پاسخگو باشند.

وزیران خارجه کشورهای «گروه هفت» روز سیزدهم آبان ماه، با انتشار بیانیه‌ای مشترک به صراحت از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستند به «سرکوب گسترده و وحشیانه مردم معترض در ایران پایان دهند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند» باشند.

بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، از آغاز خیزش سراسری مردم ایران در ۲۶ شهریور‌ تا روز ۱۸ آبان، دست‌کم ۳۲۸ نفر از مردم معترض، از جمله ۵۰ کودک به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته ‌شده‌اند و دست‌کم ۱۴ هزار و ۸۲۵ نفر از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اما بخش مرتبط با «‌سرکوب گسترده و وحشیانه مردم معترض» در بیانیه گروه هفت را «ساختگی و بی‌پایه» خواند و گفت: «ادعاها و اتهام‌هایی که در بخش مربوط به ایران در بیانیه گروه هفت آمده، مایه شگفتی است و ما مفاد این بیانیه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کرده و مردود می‌دانیم.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بیانیه گروه هفت را «مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران» خواند. 

کنعانی بیانیه گروه هفت در مورد خیزش سراسری در ایران را «خلاف منشور ملل متحد» عنوان کرد و افزود که این بیانیه «‌عملا محرک و مروج اغتشاش» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که کشورهای گروه هفت در بیانیه خود با اشاره به استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین، انتقال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانستند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این اظهارات را «ادعاهای بی‌اساس» توصیف کرد.

اوکراین و کشورهای غربی از جمله آمریکا می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که ایران با عرضه پهپاد و موشک به حملات روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی یاری رسانده است.

حسین امیرعبداللهیان پیشتر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را تایید کرد و گفت که این ارسال قبل از شروع جنگ اوکراین صورت گرفته است.

وزیران خارجه کشورهای «گروه هفت» در بیانیه خود همچنین فعالیت‌های حکومت ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» و «نگران‌کننده» خواندند، اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ گفت: ««جمهوری اسلامی لنگر مهم ثبات و امنیت در منطقه است.» کشورهای غربی و کشورهای مستقر در خاورمیانه همواره درباره فعالیت گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده و آن را عامل بی‌ثباتی منطقه توصیف کرده‌اند.

کشورهای گروه هفت متشکل از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا، در بیانیه روز ۱۳ آبان خود تاکید کردند که «حکومت ایران هرگز نباید به تسلیحات اتمی دست پیدا کند».

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان در همین بیانیه، با اشاره به شلیک موشک از سوی سپاه پاسداران به هواپیما اوکراینی، تاکید کرده بودند که «از تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی» حمایت می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به بیانیه کشورهای گروه هفت، به بخش مربوط به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران، اشاره‌ای نکرد.