عربستان سعودی با کمک پهپادها در بیابان درخت می‌کارد

استفاده از پهپادها، با الگو گرفتن از نقش پرندگان در پراکندن بذر گیاهان انجام می‌شود

عربستان سعودی در نظر دارد از پهپادها برای کاشت ۱۰۰ هزار اصله درخت در یک حفاظت‌گاه طبیعی در شمال این کشور استفاده کند. این اقدام بخشی از طرح توسعه پوشش گیاهی، مبارزه با بیابان‌زایی و کشت درختان محلی و گیاهان وحشی در منطقه حفاظت‌شده سلطنتی «امام ترکی بن عبدالله» در هیل است.

استفاده از پهپادها، با الگو گرفتن از نقش پرندگان در پراکندن بذر گیاهان انجام می‌شود. پرندگان عامل مهمی در چرخه زندگی گیاهان بوده‌اند، زیرا می‌توانند دانه‌ها را همراه خود تا کیلومترها حمل کنند.

ذخیره‌گاه طبیعی امام ترکی بن عبدالله در عربستان سعودی پروژه توزیع بذر جدیدی را راه‌اندازی کرد که به جای تکیه بر پرندگان، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند. این در راستای طرح ابتکار سبز پادشاهی است که ولیعهد محمد بن سلمان در اوایل سال جاری اعلام کرد.

این پهپادها برای پخش دقیق بذرها در ۲۰۰ هکتار از زمین‌های مختلف استفاده می‌شوند.

به گزارش عرب نیوز، شاهزاده ترکی بن محمد بن فهد، وزیر دولت و رئیس هیئت‌مدیره مناطق حفاظت‌شده، گفت که هدف از جنگل‌کاری، حفظ تنوع زیست‌محیطی و تقویت حفاظت از محیط زیست است.

به‌عنوان بخشی از ابتکارهای سبز عربستان سعودی و خاورمیانه که در اوایل سال جاری به‌دست محمد بن سلمان ولیعهد راه‌اندازی شد، عربستان سعودی قصد دارد در دهه‌های آینده ۱۰ میلیارد اصله درخت در این کشور بکارد.

ابتکار سبز سعودی (SGI) چیست؟

ابتکار سبز سعودی (SGI) که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، یک ابتکار ملی بلندپروازانه برای عربستان سعودی است که هدف آن مبارزه با تغییرات آب و هوایی، بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از سیاره زمین برای نسل‌های آینده است.

عربستان سعودی در این طرح تمام توانش را به کار می‌گیرد تا برای سه هدف کلی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، جنگل‌کاری و حفاظت از خشکی و دریا فعالیت کند. هم‌اکنون بیش از ۶۰ طرح مرتبط در حال اجرا شدن است که همه نمایانگر سرمایه‌گذاری عظیم این کشور در اقتصاد سبز است.

طی ۱۲ ماه گذشته تعهدات جهانی عربستان سعودی به اقدامی ملموس تبدیل شده است و هدف عربستان سعودی در این مسیر، دستیابی به صفر خالص در انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۶۰ است.

بیشتر از جهان