کمک ۲.۵ میلیارد دلاری عربستان سعودی به «ابتکار سبز خاورمیانه»

ریاض تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ درصد از مصرف برق را به منابع تجدیدپذیر وابسته کند

شاهزاده محمد بن سلمان گفت که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی پادشاهی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به انتشار «صفر خالص» گازهای گلخانه‌ای برسد- BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرد این کشور ۲.۵ میلیارد دلار برای «ابتکار سبز خاورمیانه» در ۱۰ سال آینده اختصاص خواهد داد.

به گزارش العربیه انگلیسی، دومین دوره اجلاس سران ابتکار سبز خاورمیانه در شهر شرم‌الشیخ مصر در حاشیه کنفرانس کوپ ۲۷ برگزار شد. اجلاس امسال با ریاست مشترک ولیعهد عربستان سعودی و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، برگزار می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان در این نشست اظهار کرد: «عربستان سعودی به‌دنبال این است که تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ درصد از مصرف برق خود را به منابع تجدیدپذیر وابسته کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود صندوق سرمایه‌گذاری دولتی پادشاهی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به انتشار «صفر خالص» گازهای گلخانه‌ای برسد.

به گفته ولیعهد عربستان سعودی، به‌عنوان بخشی از اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ریاض یکی از بزرگ‌ترین مراکز اصلی (هاب‌) جذب، استفاده و ذخیره کربن (CCUS) در جهان را مستقر خواهد کرد.

علاوه بر این، دومین هدف عربستان سعودی، کاشت ۵۰ میلیارد درخت در سراسر منطقه است. این پروژه جاه‌طلبانه، ۲۰۰ میلیون هکتار از زمین‌های تخریب‌شده را بازسازی می‌کند و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۲.۵ درصد از سطح فعلی جهانی کمک می‌کند.

پیش از این نیز، ولیعهد عربستان سعودی برای همکاری و هماهنگی در راستای تحقق اهداف ابتکار خاورمیانه سبز (بزرگ‌ترین طرح جنگل‌کاری مصنوعی جهان در حاشیه دریای سرخ و خلیج‌ فارس)، با مقا‌م‌های کشورهای مختلف منطقه گفت‌وگو کرده بود. بسیاری از کشورها آمادگی خود را برای همکاری با این طرح که به کاهش چشمگیر میزان کربن در جهان منجر می‌شود، اعلام کرده‌اند.

بیشتر از جهان