طالبان از دولت پاکستان خواست مانع آزار و اذیت مهاجران افغان شود

حدود ۱.۵ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند

پلیس پاکستان در ایالت سند این کشور حدود یک هزار و  ۱۰۰ مهاجر افغان از جمله زنان و کودکان را بازداشت و زندانی کرده است-BANARAS KHAN / AFP

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز پنجشنبه ۱۹ آبان، در واکنش به اقدام پلیس پاکستان در بازداشت شماری از مهاجران افغان، در یک رشته توییت، آزارواذیت شهروندان افغانستان و ایجاد مشکل برای آنان را محکوم کرد.

در توییت سخنگوی وزارت خارجه طالبان آمده است: «وزارت خارجه قویا از دولت پاکستان می‌خواهد جلو آزارواذیت مهاجران افغان را بگیرد و دوباره تکرار نکند.» او تاکید کرد که صدها هزار مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند و در کنار زندگی غیرسیاسی، به رشد اقتصادی آن کشور نیز کمک کرده‌اند.

بلخی خاطرنشان کرد که پاکستان با وجود درخواست‌های مکرر وزارت خارجه طالبان و سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در پاکستان، مشکل مهاجران افغان را حل نکرده است. او نوشت: «وزارت خارجه همواره از طریق کانال‌های دیپلماتیک، از مقام‌های پاکستانی خواسته است به حقوق مهاجران افغان متعهد بماند و پلیس را از رفتار ناشایست با افغان‌های مقیم یا در رفت‌وآمد منع کند.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، دوشنبه ۱۶ آبان در توییتی، نوشت که پلیس پاکستان در ایالت سند این کشور حدود یک هزار و ۱۰۰ مهاجر افغان از جمله زنان و کودکان را بازداشت و زندانی کرده است. او این اقدام پلیس پاکستان را محکوم کرد و از مسئولان این کشور خواست که با مهاجران افغان طبق معیارهای پذیرفته‌شده بین‌المللی و «روش سالم و درخور یک همسایه خوب» برخورد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد که پلیس پاکستان شماری از مهاجران افغان در شهر کراچی را بازداشت کرده و دستان آنان را با طناب بسته شده است. در ویدیویی دیگر، هم برخی مهاجران افغان ادعا می‌کنند که پلیس پاکستان هنگام بازداشت‌ آنان، پول نقد و گوشی‌هایشان را ضبط کرده است. یک مهاجر افغان هم به طالبان را طعنه می‌زند و معتقد است که آن‌ها نمی‌توانند به پاکستان فشار بیاورند. او می‌گوید: «طالبان! شما بشنوید که هاوان‌های خود را هم نمی‌توانید بلند کنید. الله شما را هدایت کند. عاقبت شما غلامی است.»

پس از فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، هزاران شهروند افغانستان و به‌ویژه کارمندان دولت، نظامیان، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران، برای گریز از انتقامجویی طالبان، به پاکستان و ایران پناه بردند. بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اینک حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند که حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنان بین اوت ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲، به پاکستان وارد شده‌اند.

بخش زیادی از مهاجران افغان در ایران و پاکستان فاقد اجازه اقامت قانونی‌اند و به همین دلیل در معرض اخراج قرار دارند.

وزارت مهاجران و بازگشت‌کنندگان افغانستان که خلیل حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، آن را اداره می‌کند، در یک توییت نوشت که روز سه‌شنبه ۱۸ آبان، یک هزار و ۶۳ مهاجر افغان از طریق مرزهای اسلام‌قلعه و تورخم، از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته‌اند و شماری از آنان مشمول روند دریافت کمک شدند. بنا بر اعلام این وزارتخانه، از این میان، ۱۱۶ مهاجر از پاکستان به افغانستان آمده‌اند اما مشخص نکرد چه تعداد از این افراد دواطلبانه چه تعداد به‌اجبار به افغانستان برگشتند.

بیشتر از جهان