تداوم اعتراضات سراسری در چهلمین روز «جمعه خونین زاهدان»

مردم شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس، سنندج، بوکان، رشت، شهرکرد و شیراز به خیابان‌ها رفتند و علیه نظام جمهوری اسلامی شعار دادند

همزمان با چهلمین روز «جمعه خونین زاهدان»، برخی تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از ادامه تظاهرات‌ ضد حکومتی مردم ایران در روز چهارشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۱، حکایت دارد.

بر اساس اطلاعات موجود، مردم ساکن شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس، سنندج، بوکان، رشت، شهرکرد، شیراز و اصفهان به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی سر دادند.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» گروهی از مردم ساکن تهران، در محله ستارخان این شهر تجمع کرده‌اند و، ضمن برافروختن آتش در خیابان، با سر دادن شعارهایی یاد خدانور لجه‌ای، از جانباختگان «جمعه خونین زاهدان»، را گرامی‌ داشتند. در ویدئوی مورد نظر، جمعیت معترض این شعار را سر می‌دهد:«به‌دست صدتا مزدور، کشته شده خدانور».

در پیوند با برگزاری چهلمین روز «جمعه خونین زاهدان»، که در حال حاضر خدانور لجه‌ای به نماد جانباختگان جنایات این روز تبدیل شده است، می‌توان به اجرای هنری یکی از شهروندهای ایرانی ساکن تهران اشاره کرد. حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار عکسی که در یکی از خیابان‌های تهران گرفته شده است، تصویر مردی جوان را منتشر کرد که با بستن دست‌های خود به میله‌ای در کنار خیابان آخرین تصویر بازمانده از خدانور لجعی را بازسازی کرده است.

در ویدئویی دیگر، یکی از پل‌های هواییِ واقع در اتوبان حکیمِ تهران دیده می‌شود که تصویری از خدانور لجعی را بر فراز آن آویخته‌اند و بر روی تصویر این کلمه به چشم می‌آید:«آزادی.»

شهر مشهد هم در زمره شهرهایی بود که تجمع‌های اعتراضی پراکنده‌ای در برخی نقاط آن شکل گرفت. در یکی از ویدئوهای مربوط به این شهر، جمعیتی از جوانان معترض دیده می‌شوند که در مقابل قنادی «بالدیبال»، واقع در شهر مشهد، تجمع کرده‌اند و تصاویر برخی از جانباختگان سرکوب دولتی، از جمله خدانور لجعی، را در دست گرفته‌اند.

در یک ویدئوی مخابره شده دیگر، جمعیتی از جوانان مشهدی دیده می‌شوند که دو پارچه‌نوشته بزرگ را در دست گرفته‌اند و شعارهای ضدحکومتی سر می‌دهند. بر روی یکی از دو پارچه‌نوشته، ضمن آنکه اسامی تعدادی از جانباختگان از جمله نیکا شاکرمی نوشته شده است، این عبارت را نیز با رنگ سرخ نوشته‌اند: «شهدای انقلاب»

بر روی دومین پارچه‌نوشته این گروه از مردم معترض مشهد نیز این عبارت دیده می‌شود:«با خون ما نوشتن که مهسا رو نکشتن.»

این گروه از جوانان معترض شهر مشهد، همزمان با برافراشتن این پارچه‌نوشته‌ها، شعار «کردستان، زاهدان، چشم‌وچراغ ایران» را سر می‌دهند و به‌نظر می‌رسد خودروهایی که در خیابان محل تجمع آنها حضور دارند، همدلی خود را با بوق زدن اعلام می‌کنند.

از سوی دیگر، مردم ساکن شهر رشت هم همچنان به برگزاری تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند و به این‌واسطه توانستند چهلمین روز «جمعه خونین زاهدان» را برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از ویدئوهای مخابره شده از رشت، گروهی از مردم معترض دیده می‌شود که در مقابل مغازه «تایلند کیدز»، واقع در بلوار گلسارِ این شهر، تجمع کرده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

با استناد به آمارهای منتشر شده از شمار جانباختگان خیزش اخیر مردم ایران، استان گیلان جزو پنج استانی به‌حساب می‌آید که بیشترین تعداد جانباخته را داشته است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی همچنین ویدئوها و تصاویری از تجمع‌های اعتراضی شهرهای دیگر ایران را نیز منتشر کرده‌اند. بر پایه تصاویر موجود در این ویدئوها گروهی از مردم شهر کرد در پیاده‌روی یکی از محله‌های این شهر راهپیمایی می‌کنند و ضمن سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» خطاب به دیگر مردم حاضر در صحنه چنین می‌گویند:«ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید.»

یکی دیگر از نکات موجود در این ویدئو این است: زن‌های حاضر در تجمع شهرکرد کشف حجاب کرده‌اند.

حساب کاربری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در توییتر نیز با انتشار چند ویدئو از ادامه برگزاری تجمعات ضدحکومتی در شهرهای کردنشین ایران خبر داد.

بر اساس این ویدئوها مردم شهرهای سنندج، بوکان و قروه به خیابان‌ها آمده‌اند و تجمعاتی برگزار کردند.

با این‌وجود شاید مهمترین واقعه شهرهای کردنشین ایران در روز چهارشنبه، به اعتصاب بازاریان شهر بوکان مربوط باشد. بر اساس ویدئوهایی که از سوی هه‌نگاو منتشر شده است، بسیاری از کسبه شهر بوکان مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر، در توضیح علت تعطیلی مغازه‌های بوکان چنین نوشت:«بازاریان و کسبه بوکان نیز به اعتصاب سراسری در شهرهای کردستان پیوستند. اعتصاب امروز در حمایت از مردم بلوچستان و محکوم کردن کشتار حکومتی در این شهر در شهرهای کرمانشاه، سسندج، مریوان، بانه، سقز و بوکان در جریان است.»

با وجود تاکید هه‌نگاو بر جریان داشتن اعتصابات در شهرهایی که به نام آنها اشاره شد، اما به‌غیر از بوکان هنوز ویدئویی از اعتصاب بازاریان دیگر شهرها در روز چهارشنبه مخابره نشده است؛ هرچند بسیاری از کسبه این شهرها، از جمله کرمانشاه، در روز ۱۲ آبان مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

همزمان با آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، یکی از اقدامات جمهوری اسلامی ایجاد اختلال در سرعت اینترنت و کاهش پهنای باند بوده است. از این‌رو بخش قابل توجهی از تصاویر تهیه شده در داخل ایران با تاخیر در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. بنابراین می‌توان احتمال داد که در ساعات آینده ویدئوهایی نیز از اعتصابات در دیگر شهرهای کردنشین ایران و همچنین تظاهرات ضد حکومتی دیگر شهرها، که در زمان نگارش این گزارش در حال برگزاری‌اند، منتشر شود.