افزایش کشته‌شدگان جمعه خونین خاش به ۱۶ تن؛ یک کودک و یک شهروند معلول در میان کشته‌شدگان

شاهزاده رضا پهلوی با محکوم کردن کشتار جمعه خونین خاش، گفت که آمران و عاملان آن به عدالت سپرده خواهند شد

همزمان با افزایش شمار کشته‌شدگان «جمعه خونین خاش» به ۱۶ تن، شاهزاده رضا پهلوی، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی و مرکز مرکز همکاری احزاب کردستان ایران کشتار بی‌رحمانه مردم خاش به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کردند.

شاهزاده رضا پهلوی در صفحه توییتر خود، کشتار جمعه خونین خاش را محکوم کرد و تاکید کرد که « متحد و یکپارچه کنار فرزندان رستم دستان در سیستان و بلوچستان ایستاده‌ایم.»

 مرکز همکاری احزاب کردستان ایران نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که «جنایت جدید جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کردە و مراتب تسلیت خود را به خانواده جانباختگان و مردم بلوچ» ابراز می‌کند.

در این بیانیه مرکز همکاری احزاب کردستان ایران افزود در حالی که جنبش نوین و اعتراضات خیابانی در سراسر ایران هشتمین هفته خود را سپری می‌کند و هر روز شماری بیشتر از همه اقشار مردم به این تظاهرات و اعتراضات می‌پیوندند، سرکوبگران رژیم بیش از پیش و وحشیانەتر اقدام به سرکوب مردم معترضی می‌کنند که با دست خالی و با شعار سرنگونی رژیم به خیابان‌ها آمدەاند.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز در پیامی با محکومیت کشتار جمعه خونین خاش، گفت: «جنایت دیگری در بلوچستان و این بار حادثۀ ناگوار جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در شهر خاش رقم خورد که در این حادثه جمعیت معترض به خاک و خون کشیده شدند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بیانیه خود اعلام کرد که شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در کشتار جمعه خونین خاش «تاکنون دست‌کم ۱۶ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی  با اشاره به اینکه تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کرده و شعارهایی داده و اقدام به پرتاب سنگ کرده‌اند که مورد هدف مستقیم گلولۀ جنگی قرار گرفته‌اند، گفت: «جای سوال است که آیا جواب شعار و سنگ‌پراکنی، گلوله جنگی است؟!»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با طرح این سوال که معلوم نیست چرا به چه دلیل مردم معترض این استان اینگونه بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده شده و قتل‌عام می‌شوند، افزود فاجعه خونین خاش و نیز کشتار جمعه خونین در زاهدان، بیانگر عمق ظلم‌ها و تبعیض‌هایی است که در گذشته بارها نسبت به آنها هشدار داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون کمپین فعالین بلوچ، اسامی ۱۱ نفر از کشته‌شدگان جمعه خونین خاش از جمله یک کودک ۱۴ ساله را اعلام کرده است. این کودک ۱۴ ساله «مبین میرکازهی» نام ندارد و در جمعه خونین خاش هدف شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر قرار گرفته و کشته شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با ابراز تاسف از « خون ریخته شده» مبین میرکازهی کودک ۱۴ ساله بلوچ و دیگر کودکان این سرزمین، قتل کودکان را شدیدا محکوم کرد.

این شورا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که باید بدان متعهد باشد، از دستگیری و شلیک خیابانی به کودکان دست بردارد و تمامی دانش آموزان دستگیر شده سراسر کشور را هرچه زودتر آزاد کند.»

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که پیکر یاسر بهادرزهی، شهروند دارای معلولیت یکی از کشته شدگان جمعه خونین خاش نیز روز شنبه در اطراف فرمانداری خاش پیدا شده است.

 به گزارش کمپین فعالین بلوچ، یاسر بهادرزهی از معلولیت شدید رنج می‌برد و در زمان حضور مقابل فرمانداری خاش هدف شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر از بالای ساختمان فرمانداری قرار گرفته و کشته شد.

این کمپین همچنین خبر داد که نیروهای نظامی در پی اعتراضات مردمی سه شهروند بلوچ از جمله دو کودک را در شهرستان خاش را به دلیل کمک به انتقال مجروحان به بیمارستان بازداشت کرده‌اند.

اسماعیل شهنوازی فرزند چاکر و به همراه دو نوجوان زیر ۱۸ سال، علی خاشی فرزند الهداد و معین ریگی فرزند نادر، روز جمعه پس از نماز جمعه ناپديد شده بودند که روز شنبه خانواده‌های از بازداشت و نگهداری آنها در بازداشتگاه اطلاعات سپاه خاش خبر داد شده‌اند.

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی تاکنون سه بار و در سه شهر زاهدان، سراوان و خاش ده‌ها تن از مردم به شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند.

ابتدا روز جمعه هشتم مهرماه در جمعه خونین زاهدان، دست‌کم ۹۴ نفر در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شدند. سپس، جمعه ششم آبان دست‌کم ۸ نفر از جمله یک کودک در زاهدان و سراوان کشته شدند و این‌بار در روز جمعه سیزدهم آبان نیز شلیک نیروهای سرکوبگر در خاش و زاهدان دست‌کم ۱۶ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است.