سخنگوی دولت: می‌توانستیم مثل آب خوردن به معترضان گلوله‌ جنگی شلیک کنیم

بهادری جهرمی اعتراضات سراسری کنونی در ایران را نتیجه «تجمیع اعتراضات گذشته» دانست که «حالت انفجار» به خود گرفته است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان‌ماه، در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما گفت که برای دولت «مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند.»

او افزود با این اقدام، دولت می‌توانست کاری کند که «مردم بترسند و ازخانه خارج نشود، اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند.»

ادعای سخنگوی دولت مبنی‌ بر اینکه نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده نکرده است، درحالی مطرح می‌شود که ویدیوهای منتشرشده از اعتراضات سراسری در ایران، نشان می‌دهد نیروهای سرکوبگر به‌ویژه در کردستان و سیستان‌وبلوچستان، به‌طور گسترده از اسلحه جنگی علیه معترضان استفاده کرده‌اند. 

به گزارش هرانا، در ۵۳ روز اعتراضات سراسری در ایران، نظام جمهوری اسلامی دست‌کم ۳۱۷ نفر، ازجمله ۵۰ کودک، را به قتل رسانده است. جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته، تنها ظرف چند ساعت، بیش از یک‌صد نفر از معترضان بلوچ را در زاهدان با گلوله‌های جنگی به قتل رساند. همچنین جمعه پیش در خاش، نیروهای سرکوب بیش‌از ۱۶ معترض بلوچ را با گلوله‌های جنگی کشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا «با آشوبگران داخلی مماشات می‌شود»، گفت دلیل «مماشات با اغتشاشگران» این است که در «تله دشمن» نیفتیم، چرا که «استراتژی دشمن این است که دولت را به جان بچه‌های خودش و این بچه‌ها را به جان دولت بیندازد.» او همچنین افزود: «من اصولا معترضین را دشمن نمی‌دانم و اصل بر این است که این جوانان که به خیابان می‌آیند، فرزندان خطاکار ما هستند.»

سخنگوی دولت علاوه‌ بر این، گفت بخش زیادی از اعتراضات امروز «نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی، حکمرانی و سیاسی دولت قبل» است، چراکه دولت قبل با مردم «امنیتی» برخورد کرد و «صدای آن‌ها را خفه کرد.»

بهادری جهرمی اعتراضات سراسری کنونی در ایران را نتیجه «تجمیع اعتراضات گذشته» دانست که «حالت انفجار» به خود گرفته است.