معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی: مگر می‌شود اصل نظام را به رفراندوم گذاشت؟

نیروهای سرکوب تاکنون بیش از ۳۱۷ شهروند از جمله ۵۰ کودک را به قتل رسانده‌اند

معاون پارلمانی (امور مجلس) رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان ۱۴۰۱، در نشست پرسش‌وپاسخ با دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس گفت: «مگر می‌شود اصل نظام به رفراندوم گذاشته شود؟ رفراندوم برای مواردی است نه اصل نظام.»

اشاره معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی به «رفراندوم» از یک‌سو، به درخواست مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، اشاره دارد که در اعتراض به کشتار و سرکوب گسترده مردم ایران، خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی شد و از سوی دیگر، به درخواست دانشجویان برای به رفراندوم گذاشتن اصل حجاب در جمهوری اسلامی.

محمد حسینی که با شعار «آزادی، آزادی، آزادی»، «زن، زندگی، آزادی» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» دانشجویان روبرو شد گفت: « شعارهای شما را شنیدم و امروز آمده‌ام صحبت‌های شما را بشنوم. با شعار آزادی، با آزادی بیان مخالفت نکنید. دانشگاه محیط علمی است و گفت‌وگو و تضارب آرا قابل قبول است و اگر منطق و استدلالی باشد، نیاز به شعار و غوغا نیست. همین که شما در مقابل یک مسئول به‌راحتی شعار می‌دهید، مشخص است در کشور آزادی وجود دارد.»

معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی گفت نظام پذیرای اعتراض است و «نظام اسلامی ۵۰ روز است که اغتشاش را تحمل کرده است.» او به نقل از جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، مدعی شد که مخالفان در ایران مسلح شده‌اند؛ ادعایی کذب که تاکنون شواهدی برای آن ارائه نشده است و تمام ویدیوهای منتشرشده از اعتراضات سراسری در ایران نشان می‌دهد معترضان با دست خالی در برابر نیروهای سرکوب مقاومت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد حسینی همچنین مدعی شد احزاب «کومله و دموکرات در سقز آدم می‌کشند» و «ریگی در سیستان جنایت کرده است.» این ادعا در حالی مطرح شد که احزاب کرد در اطلاعیه‌هایی تاکید کرده‌اند نیروهایشان در اعتراضات سراسری در ایران و در کردستان نقشی ندارند. همچنین مولوی عبدالحمید، تاکید کرد ادعای اقدام مسلحانه از طرف بلوچ‌ها در جریان جمعه خونین زاهدان، کاملا دروغ است.

معاون پارلمانی رئیس‌ دولت سیزدهم همچنین مدعی شد افرادی «مسلحانه نیروهای بسیج را به شهادت رساندند» و تاکید کرد که «آزادی خط قرمز دارد. ما اجازه نمی‌دهیم کسی ایران را تجزیه کند.» این مقام نظام اسلامی در حالی مدعی تلاش برای تجزیه ایران است که در ۵۳ روز خیزش سراسری مردم ایران، حتی یک شعار تجزیه‌طلبانه در تجمع‌های مردم به گوش نرسیده است و کارشناسان حوزه مطالعات قومی (اتنیکی) معتقدند که ترس از تجزیه، ساخته اتاق‌های فکر جمهوری اسلامی برای متحد نشدن مردم در مبارزه با حکومت است.

سخنان حسینی در ادامه با خروج دانشجویان از سالن همراه شد که سخن گفتن با او را بی‌فایده می‌دانستند. حسینی در بخشی از سخنانش بعد از خروج دانشجویان گفت: «عربستان اعلام کرده که جنگ را به داخل ایران می‌کشاند. داعش حمله تروریستی به شاهچراغ انجام داد. عده‌ای آموزش جنگ شهری و نافرمانی مدنی دیده‌اند. افراد مسلح، لابلای جوانان می‌آیند و افراد را می‌کشند و پلیس مظلومانه آسیب می‌بیند. در اغتشاشات ممکن است اتفاقاتی مثل وجود پلیس‌نماها هم رخ دهد.» عبارت «پلیس‌نماها»، اختراع جدیدی در پروپاگاندای حکومتی است تا مسئولیت خشونت، کشتار و تخریب اموال شهروندان به دست پلیس به افرادی به نام «پلیس‌نماها» نسبت داده شود.

از سوی دیگر، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، نیز روز سه‌شنبه گفت: «دشمن با به‌کارگیری همه توان و ظرفیت خود به‌ویژه رسانه آمده بود تا ورای براندازی، ایران را تجزیه کند.» او گفت هر حرکتی که «منجر به آشوب و بلوا در کشور و کشته شدن مردم شود، اعتراض نیست.»

معاون حقوقی ابراهیم رئیسی در حالی کشته شدن مردم را به گردن مردم معترض می‌اندازد که صدها ویدیو منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی در ۵۳ روز گذشته نشان می‌دهد که نیروهای سرکوب به روی مردم آتش گشوده‌اند و تاکنون بیش از ۳۱۷ شهروند از جمله ۵۰ کودک را به قتل رسانده‌اند.