وزارت بهداشت ایران از مرگ ۳۱ نفر در اثر آنفلوانزا خبر داد

سن هفت‌نفر از قربانیان این بیماری بالای ۷۰ سال گزارش شده است

با وجود توصیه‌های جهانی و هشدارهای متخصصان داخلی، حتی افراد در خطر نیز برای تهیه واکسن آنفلوانزا در ایران با مشکل مواجه‌اند- AFP

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد از ابتدای سال‌ جاری تاکنون۳۱ نفر در اثر ابتلا به آنفلوانزا جان باخته‌اند.

به  گزارش روز سه‌شنبه (۱۷ آبان) خبرگزاری ایسنا، عرشی در یک نشست خبری، گفت: «هر سال پیک آنفلوانزا رخ می‌دهد و معمولا ۴۰ درصد کسانی که با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند، موارد آنفلوانزا هستند.»

او اضافه کرد شش‌نفر از افرادی که امسال در اثر آنفلوانزا جان باخته‌اند، زیر ۱۰سال و دو نفر هم بین ۱۰ تا ۲۰ سال سن داشته‌اند.

این مقام مسئول گفت «سه نفر بین ۲۰ تا ۳۰ سال و چهار نفر هم بین ۳۰ تا ۴۰ سال» سن داشته‌اند.

قربانیان ۴۰ تا ۵۰ ساله هم سه نفر، ۵۰ تا ۶۰ ساله‌ها پنج نفر، یک‌نفر بین ۶۰ تا ۷۰ سال و در نهایت، هفت نفر از درگذشتگان در اثر ابتلا به این بیماری، هم بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند.

براساس آمار‌های رسمی، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۱ نفر، سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۰ نفر، سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۰ نفر، در سال ۱۳۹۹ تنها یک نفر و سال ۱۴۰۰  هم یک نفر درپی ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنفلوانزا یک بیماری تنفسی مسری است که با ویروس‌های آنفلوانزا  ایجاد می‌شود. درست مانند کووید-۱۹، این بیماری نیز از طریق ذرات و قطرات پراکنده‌شده با سرفه، عطسه، یا صحبت کردن فرد مبتلا، به دیگران سرایت می‌کند.

هرچند آنفلوانزا اغلب به‌خودی‌ِخود بهبود می‌یابد، برخی ممکن است به‌شدت بیمار شوند. علائم در کودکان نیز به‌طور مشابه ظاهر می‌شود، و همچنین ممکن است دچار گوش‌درد شوند و کمتر فعال به نظر برسند.

همه‌گیری جهانی (پاندمی) آنفلوانزا در سال ۱۹۱۸ نزدیک به ۱۰۰میلیون کشته در دنیا به‌جای گذاشت و بعدتر در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۸ هم تکرار شد که بازهم مرگبار بود، ولی در مقیاس کمتر.

معمولا همه کشورهای جهان باید یک برنامه واکسیناسیون آنفلوانزا داشته باشند که درصورت اجرای دقیق و اصولی این برنامه‌هاست که می‌توان با یک بیماری همه‌گیر مقابله کرد.

خطر همزمانی شیوع آنفلوانزا و کرونا به ایران محدود نیست. در ایالات‌متحده نیز سازمان کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها اعلام کرده است که همه شهروندان باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند. 

با این حال، با وجود توصیه‌های جهانی و هشدارهای متخصصان داخلی، حتی افراد در خطر نیز برای تهیه واکسن آنفلوانزا در ایران با مشکل مواجه‌اند.