توزیع واکسن آنفلوآنزا در ایران با کد ملی از اواخر شهریور

برخی کارشناسان معتقدند که نباید نگران فصل آنفلوآنزا بود، چون کووید ۱۹ هنوز همین دوروبرهاست

JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

به گفته مقام‌های بهداشتی ایران، ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا از کشورهای هلند و روسیه وارد شده که سه برابر سال گذشته است و از اواخر ماه جاری در سطح کشور توزیع می‌شود.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد که واکسن‌ها ار «برندهای معتبر اروپایی» هستند و از اواخر شهریورماه در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو گفت: «توصیه وزارت بهداشت این است که فقط گروه‌های پرخطر یعنی افرادی که به علت شغل خود بیشتر با بیماران سر و کار دارند، زنان باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندان واکسن آنفلوآنزا بزنند و بقیه مردم نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند.»

محمدی افزود: «البته حدود ۲.۵ میلیون دوز از واکسن آنفلوآنزای وارداتی برای توزیع در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.»

قرار است این واکسن‌ها با کد ملی توزیع شود و به هر کدملی یک واکسن فروخته شود. به گفته این مقام وزارت بهداشت، نیازی به نام‌نویسی نیست و مردم با مراجعه به داروخانه و ارائه کارت ملی، می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، البته به شرط این‌که این تصمیم تغییری نکند.

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ممکن است واکسن‌های تولید ایران که در حال تولید است تا آبان‌ماه آماده شود و در صورت تولید، توصیه می‌شود مردم از واکسن داخلی استفاده کنند، زیرا این واکسن با توجه به بیماری‌های داخل کشور تهیه شده است.

قباد محمدی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهارداشت: «معاونت غذا و دارو اقدام به واردات ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا از کشورهای هلند و روسیه کرده که این مقدار سه برابر سال گذشته است که بخشی به کشور وارد شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»

به توصیه او، بهترین زمان برای تزریق واکسن اواخر شهریور و اوایل مهرماه است.

قباد محمدی روز ۱۴ شهریورماه درباره نحوه توزیع واکسن توضیح داد: «واکسن آنفلانزا در دو مرحله توزیع خواهد شد که مرحله اول آن از ۱۰ روز آینده آغاز خواهد شد و در فاز اول افراد بالای ۶۰ سال و کودکان زیر ۱۰ سال از طریق کارت ملی واکسن را دریافت می‌کنند؛ و در فاز دوم توزیع واکسن آنفلوآنزا به‌صورت آزاد خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال افزایش تعداد مبتلایان در فصل زمستان، سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورها تلاش می‌کنند از تداخل ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا جلوگیری کنند تا فشار از روی کادر درمانی برداشته شود.

این در حالی ‌است که برخی کارشناسان معتقدند ویروس آنفلوآنزا بر روی دیگر ویروس‌ها اثر گذاشته و در نهایت یکی از آن‌ها باقی می‌ماند. رابرت دینگوال، پروفسور جامعه‌شناسی در دانشگاه ناتینگهام ترنت در مردادماه به ایندیپندنت گفته ‌بود: «حتی اگر واکسن‌ها موفقیت‌آمیز نباشند، نباید لزوما نگران فصل آنفلوآنزا باشیم، چون کووید ۱۹ هنوز همین دوروبرهاست.»

او توضیح داده‌ بود: «پویایی عجیبی بین ویروس‌های تنفسی وجود دارد. به ‌نظر می‌رسد که آن‌ها به نوعی یکدیگر را هل می‌دهند. بنابراین اگر یکی از آن‌ها در سطحی رواج بالایی داشته باشد، دیگر ویروس‌ها تمایلی ندارند که وارد شوند. هیچ ‌کس این پدیده را کاملا درک نکرده است، اما این پدیده قبلا در رقابت میان آنفلوآنزا و دیگر ویروس‌ها مشاهده شده ‌است.»

بیشتر از