طالبان مدعی افزایش درآمد از صادرات شدند؛ چهل‌وپنجمین بسته پول نقد به کابل رسید

مجموع کمک‌های نقدی جامعه جهانی به افغانستان به یک ‌میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار رسید

در سه‌ماه اخیر، کمک‌ جامعه جهانی به افغانستان از بسته‌های ۳۲میلیونی به بسته‌های ۴۰میلیونی افزایش یافته است- WAKIL KOHSAR/ AFP

چهل‌وپنجمین محموله کمک نقدی جامعه جهانی برای افغانستان به‌مبلغ چهل‌میلیون دلار، به کابل رسید و به یکی از بانک‌های خصوصی این کشور تحویل داده شد. با رسیدن این بسته، مجموع پول نقد واردشده به افغانستان طی یک سال گذشته به یک‌میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار رسید. در همین حال، طالبان از به‌دست‌آوردن بیش‌از یک میلیارد دلار ازطریق صادرات در یک سال گذشته خبر دادند.

بنابر اعلام سازمان ملل متحد، این پول (کمک نقدی جامعه جهانی) را سازمان‌های امدادگر در افغانستان برای کمک به مردم به مصرف می‌رسانند، بدون آنکه گروه طالبان به آن دسترسی داشته باشند. به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد و همچنین قطع‌شدن ارتباطات بانکی میان بانک‌های افغانستان و بانک‌های جهان، سازمان ملل متحد تصمیم گرفت تا کمک جهانی به افغانستان به‌صورت نقدی وارد این کشور شود و به مصارف بشردوستانه برسد.

 سازمان ملل متحد و جامعه جهانی هشدار می‌دهند که بدون کمک جهان به افغانستان، احتمال بروز فاجعه انسانی در این کشور وجود دارد. هرچند جامعه جهانی از نیازمندی شدید افغان‌ها به کمک جهانی خبر می‌دهند، طالبان می‌گویند عواید رژیم آنان به‌دلیل افزایش صادرات، بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مقام‌های ارشد رژیم طالبان گفته‌اند که در هفت ماه گذشته، حدود ۱.۱ میلیارد دلار صادرات از افغانستان به کشورهای مختلف جهان، صورت گرفته است. خبرگزاری دولتی باختر از قول دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر رژیم طالبان اعلام کرده است که افغانستان طی هفت ماه گذشته، یک‌میلیارد و ۸۵ میلیون دلار صادرات داشته است.

 به گفته دفتر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، صادرات افغانستان در کل به کشورهای پاکستان، ایران، هند، تاجیکستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، قزاقستان، چین، عربستان سعودی و عراق بوده است.

به باور طالبان بازرگانی و صادرات افغانستان به کشورهای جهان درحال رشد است، اما همکاری‌ نکردن بانک‌های افغانستان، باعث شده است بازرگانان افغان نتوانند به‌صورت درست تضمین‌های بانکی لازم را که نیاز اساسی برای صادرات و واردات است، به‌دست بیاورند.

منابع محلی در شهر کابل می‌گویند روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان‌ماه، ده ها بازرگان افغان مقابل بانک خصوصی عزیزی در آن شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. به‌گفته آنها، بانک عزیزی در هشت ماه گذشته، میلیون‌ها دلار پولشان را به آن‌ها پرداخت نکرده است.

به نظر می‌رسد برخلاف ادعاهای طالبان مبنی‌بر توسعه تجارت و بازرگانی در افغانستان، هنوز هم چالش‌های زیادی برسر راه فعالیت‌های اقتصادی در این کشور وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها، ناتوانی بانک‌های افغانستان در ایجاد خدمات و تسهیلات بانکی برای بازرگانان است.

بیشتر از اقتصاد