انتخابات میان‌دوره‌ای و سرنوشت جو بایدن

جمهوری‌خواهان در تبلیغات و اعلام مواضع خود میلی به همکاری با بایدن نشان نمی‌دهند

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه پیشنهاد استیضاح بایدن را داده‌اند-Brendan Smialowski / AFP

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا روز سه‌شنبه از راه می‌رسد. نام جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روی برگه‌های رای نیست اما سرنوشت او بی‌شک تحت تاثیر عملکرد حزب دموکرات در این انتخابات خواهد بود. حزب بایدن در دو سال اول ریاست‌جمهوری او اکثریت را در هر دو مجلس کنگره در اختیار داشت؛ گرچه اکثریت آن در مجلس سنا بسیار شکننده بود و برخی نمایندگان هم‌حزبی خودش بارها سد راه او شدند. حالا اما با شانس بالای جمهوری‌خواهان برای باز پس گرفتن اکثریت در حداقل یکی از دو مجلس، نیمه دوم دوره اول ریاست‌جمهوری بایدن دشوارتر از پیش خواهد بود.

جو بایدن این انتخابات را لحظه‌ای مهم برای کشورش می‌داند. او چند روز پیش گفت: «در این انتخابات میان‌دوره‌ای موضوعات بسیار مهمی در میانند. از اقتصادمان تا امنیت خیابان‌هایمان تا آزادی‌های شخصی‌مان تا آینده خدمات درمانی و تامین اجتماعی و برنامه مِدیکر. این‌ها همه مهمند.» (مدیکر نام برنامه‌ای است که به سالمندان آمریکایی و برخی جوان‌ها و افراد دارای معلولیت خدمات درمانی رایگان ارائه می‌کند.)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنی سندرز، سناتور سوسیالیست حامی بایدن، حتی مدعی شده است که این مهم‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای طول عمر او است.

الکساندر هاتزلر، خبرنگار تلویزیون «ای‌بی‌سی»، در گزارشی تحلیلی درباره بایدن و انتخابات نوشت: «به اکثریت رسیدن جمهوری‌خواهان در هر یک دو از مجلسِ کنگره به معنی شکست اولویت‌های دموکرات‌ها همچون تغییرات اقلیمی، حقوق رای‌دهندگان و دسترسی به سقط جنین خواهد بود.»

هاتزلر امدعی شد که لایحه محوری بایدن موسوم به «بازسازی بهتر»‌ نیز در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان احتمالا محتوم به شکست است.

جیم کسلر، مدیر اجرایی اتاق فکر چپ میانه «راه سوم»، به «ای‌بی‌سی» گفت: برخی از برنامه‌های محبوب بایدن همچون اعتبار مالیاتی برای والدین و برقراری کلاس‌های پیشامهدکودک همگانی و رایگان احتمالا به شکست می‌خورند، چون جمهوری‌خواهان به آن‌ها روی خوش نشان نخواهند داد.

 کسلر اما یادآوری کرد که برخی برنامه‌های بایدن از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار شده‌اند و در کنگره‌ای که دست جمهوری‌خواهان باشد هم برنامه‌های مشابه دو حزبی قابل پیشروی‌اند. مثلا لایحه «چیپز» که بر ساخت چیپ‌های کامپیوتری در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است، بسته امنیت حمل اسلحه و لایحه توسعه زیرساخت‌ها.

کسلر مدعی است که بایدن قابلیت‌هایی برای پیشبرد برنامه قانونگذاری دوحزبی دارد و این سابقه را هم دارد. اما برخی دیگر معتقدند اکثریت جمهوری‌خواهان در قوه مقننه کار را برای بایدن بسیار دشوار می‌کند. کرگ واروگا، استراتژیست حزب دموکرات، گفت: «بزرگ‌ترین چالش پیش روی رئیس‌جمهور و دموکرات‌ها در کنگره، فراکسیون افراطی و خطرناک جمهوری‌خواهان است.»

جمهوری‌خواهان در تبلیغات و اعلام مواضع خود میلی به همکاری با بایدن نشان نمی‌دهند. نمایندگان این حزب به دنبال معکوس کردن برخی اقدامات بایدن‌اند، مثل افزایش مالیات بر شرکت‌ها‌. کوین مک‌کارتی که در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، رئیس مجلس نمایندگان خواهد شد، وعده داده است که ۸۰ میلیارد دلاری را که در «لایحه کاهش تورم» به اداره مالیات آمریکا اختصاص داده شده، لغو کند. جمهوری‌خواهان مدعی‌اند که این قانون باعث می‌شود ماموران مالیاتی بیشتری به دنبال افرد طبقه متوسط در آمریکا بروند. مک‌کارتی در ضمن می‌گوید که به اوکراین «چک سفید» نمی‌دهد. کنگره تحت تسلط دموکرات‌ها تا کنون حدود ۶۰ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین برای دفاع از این کشور در مقابل حمله روسیه اختصاص داده و روند نظارتی چندانی هم بر این مبالغ مقرر نشده است.

اگر جمهوری‌خواهان موفق به کسب اکثریت در مجلس سنا شوند این توانایی را خواهند داشت که اجازه ندهند بایدن قضات را انتخاب کند. انتصاب قضات و بسیاری سمت‌های دیپلماتیک، اجرایی و قضایی بدون رای اکثریت در مجلس سنا ممکن نیست.

در عین حال جمهوری‌خواهان هر لایحه‌ای را که تصویب کنند آن لایحه تنها زمانی به قانون تبدیل می‌شود که اول به امضای رئیس‌جمهور برسد و این می‌تواند صحنه را برای بده و بستان و رویارویی آماده کند.

جمهوری‌خواهان در ضمن خواهند توانست از اکثریت خود در قوه مقننه برای انجام تحقیقات درباره کاخ سفید و چهره‌های نزدیک به بایدن استفاده کنند. از مهمترین اقدامات در این زمینه تحقیق در مورد پسر رئیس‌جمهوری، هانتر بایدن، خواهد بود. بایدن جوان همین حالا هم با تحقیق فدرال به‌دلیل مسائل مالیاتی خود روبرو است و برخی نمایندگان جمهوری‌خواه می‌خواهند درمورد معاملات اقتصادی او در کشورهای خارجی نیز تحقیق کنند.

از دیگر مواردی که می‌تواند موضوع تحقیق‌های جنجالی و پر سر و صدای نمایندگان مجلس شود، می‌توان به سیاست‌های کاخ سفید در زمینه کرونا، روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و عملکرد نیروهای مرزبانی در مرز آمریکا و مکزیک اشاره کرد. برخی نمایندگان جمهوری‌خواه حتی پیشنهاد استیضاح بایدن و برخی وزرای او همچون مریک گارلند و الخاندرو مایورکاس، به ترتیب وزرای دادگستری و امنیت میهنی را داده‌اند.

بایدن روز پنجشنبه خطاب به حامیانش گفت: «از همین الان به من می‌گویند که اگر مجلس نمایندگان و سنا را پس بگیرند می‌خواهند مرا استیضاح کنند. نمی‌دانم مرا می‌خواهند برای چه جهنمی استیضاح کنند.»

انتخابات ۲۰۲۴

انتخابات روز سه‌شنبه بی‌شک بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال آینده نیز تاثیر خواهند گذاشت. از همین حالا برخی دموکرات‌ها از بایدن (که میزان محبوبیتش در بین رای‌دهندگان پایین است) فاصله گرفته‌اند و از مواضع کاخ سفید در موضوعات جنجالی مثل اقتصاد یا مهاجرت حمایت نمی‌کنند. برخی نمایندگان دموکرات حتی علنا گفته‌اند که بایدن نباید سال ۲۰۲۴ نامزد شود؛ از جمله تیم رایان از اوهایو و دین فییپس از مینه‌سوتا.

بایدن اما خود می‌گوید قصد دارد دوباره نامزد شود، گرچه رسما اعلام کاندیداتوری نکرده است. این رئیس‌جمهور ۷۹ ساله چند روز دیگر ۸۰ ساله می‌شود و همین حالا کهن‌سال‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است.

نظرسنجی حدود یک ماه و اندی پیش «ای‌بی‌‌‌سی» و «واشنگتن پست» نشان داد که ۵۶ درصد دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها می‌خواهند «کسی به غیر از بایدن» نامزد شود.

تحلیل‌گران می‌گویند، شکست دموکرات‌ها در انتخابات روز سه‌شنبه باعث می‌شود تمایل به کنار رفتن بایدن بیشتر شود. طرفداران بایدن اما می‌گویند که شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای برای روسای جمهور عادی است و بسیاری پس از شکست در اولین انتخابات میان‌دوره‌ای موفق شده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شوند؛ از جمله دو رئیس‌جمهور قبلی دموکرات، بیل کلینتون و باراک اوباما. از جنگ داخلی آمریکا به بعد چهل انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شده است و در این مدت تنها سه بار پیش آمده که حزب رئیس‌جمهور بر کرسی‌های خود در مجلس نمایندگان بیافزاید. در مجلس سنا، از زمان آغاز انتخابات مستقیم در سال ۱۹۱۴، تنها هفت بار پیش آمده که حزب رئیس‌جمهور میزان کرسی‌های خود را حفظ کند و یا بر آن‌ها بیافزاید.

بیشتر از جهان