پنج نکته از آخر هفته پایانی قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

در روزهای پایانی پیش از بسته شدن صندوق‌ها، ترامپ اولین مبارزه خود را با ران دسانتیس آغاز می‌کند

۴۸ درصد رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند دموکرات‌ها و ۴۷ درصد ترجیح می‌دهند جمهوری‌خواهان‌ کنگره را اداره کنند - AFP

در آخرهفته پایانی قبل از انتخابات، هر دو حزب می‌خواهند پیش از آنکه بسیاری از رای‌دهندگان پای صندوق بروند، آخرین تبلیغات را هم بکنند. در حالی که تاکنون بسیاری آرای خود را زودهنگام به صندوق ریخته‌اند- روندی که در دوره همه‌گیری شدت گرفت و احتمالا در همه انتخابات‌های بعدی پابرجا خواهد بود- تکلیف تعداد زیادی از رقابت هنوز مشخص نشده است.

در آخرین لحظات این کارزارها، باراک اوباما و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور‌ی‌های سابق آمریکا، همانند جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی، گذارشان به ایالت پنسیلوانیا افتاد تا برای نامزد موردنظرشان برای فرمانداری و رقابت سنا، رقابتی که به‌شدت زیر نظر است، تبلیغ کنند.

دموکرات‌ها امیدوارند خشم عمومی از دادگاه عالی به دلیل لغو قانون رو علیه وید [سقط جنین] و صدور حکم دابز علیه سازمان بهداشت زنان جکسون رای‌دهندگان را برانگیزاند؛ حال آنکه جمهوری‌خواهان امیدوارند رای‌دهندگان همچنان حزب حاکم بر کاخ سفید، مجلس و سنا را مقصر افزایش قیمت‌ خواروبار و افزایش جرائم بدانند.

در ادامه، به پنج نکته از آخر هفته پایانی کارزارهای انتخاباتی میان‌دوره‌ای‌ می‌پردازیم.

ان‌بی‌سی نیوز نتایج نظرسنجی سراسری نهایی خود را روز یکشنبه منتشر کرد که طبق آن، ۴۸ درصد رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند دموکرات‌ها و ۴۷ درصد ترجیح می‌دهند جمهوری‌خواهان‌ کنگره را اداره کنند؛ روندی که نسبت به ماه گذشته که این ارقام تغییر کرده بود، برعکس شده است. به علاوه، حالا ۷۳ درصد رای‌دهندگان هر حزب به شرکت در انتخابات ابراز تمایل بسیار زیادی کرده‌اند و این یعنی دموکرات‌ها بر شکاف اشتیاقی رای‌دهندگان فائق آمده‌اند.

هم‌زمان، ۵۳ درصد رای‌دهندگان از عملکرد بایدن ابراز نارضایتی کرده‌اند که ممکن است مزیتی برای جمهوری‌خواهان باشد و ۴۷ درصد رای‌دهندگان می‌گویند انتظار دارند «تغییرات زیادی» ایجاد شود. این رقم از آمار مشابه در همین زمان در اولین دور انتخابات میان‌دوره‌ای دوره‌های ترامپ، اوباما و کلینتون که همگی در میان‌دوره‌ای، اکثریت مجلس را از دست دادند، بیشتر است.

مبارزه خونین ترامپ... با دسانتیس

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا احتمال نامزدی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را مخفی نکرده اما جمهوری‌خواهان امیدوار بودند تا وقتی آخرین آرا انتخابات ۲۰۲۲ شمارش نشده است، از این کار خودداری کند. هم‌زمان، پس از آنکه جمهوری‌خواهان ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، را به دلیل ازسرگیری فعالیت‌های این ایالت در میانه همه‌گیری کووید-۱۹ و تمرکز او بر حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی، محدود کردن دسترسی به سقط جنین و نحوه گفت‌وگو درباره نژادپرستی در کلاس‌های درس تحسین کرده‌اند، او به سوی پیروزی قاطع در ایالت زادگاهش حرکت می‌کند.

همه این‌ها باعث شد به چشم قشر نخبه پشتیبان مالی و  صاحب‌نظر در حزب جمهوری‌خواه، او نامزد بالقوه انتخابات ۲۰۲۴ باشد که همین احتمالا به عصبانیت ترامپ منجر شده است. شنبه شب، ترامپ در حال صحبت در لتروپ پنسیلوانیا به یک نظرسنجی ارجاع داد که نشان‌دهنده جلو افتادن او در آرای جمهوری‌خواهان بود و فرماندار فلوریدا را «ران نامقدس‌نما» [Ron DeSanctimonious- بازی با اسم واژه دسانتیس] خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمونه دیگری از دشمنی قریب‌الوقع بین این دو نفر: روز یکشنبه رئیس‌جمهور سابق آمریکا به همراه سناتور مارکو روبیو، مردی که زمانی در انتخابات اولیه تلخ جمهوری‌خواهان او را «مارکو مضطرب» خوانده بود، گردهمایی در میامی برگزار کرد اما دسانتیس تصمیم گرفت در عوض در هیلزبرو تجمع برگزار کند.

جمهوری‌خواهان رای‌دهندگان لاتین‌تبار را توجیه می‌کنند

 پنج سال پس از آنکه او مکزیکی‌ها را قاچاقچی مواد مخدر و متجاوز به عنف خواند، با رای لاتین‌تبارها، مخصوصا در میامی-دید کانتی فلوریدا و ریوگرانده‌ولی تگزاس وضعیت آرای خود را بهبود داد و بدین‌ترتیب جمهوری‌خواهان بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی را در انتخابات ۲۰۲۰ غافلگیر کردند. جمهوری‌خواهان چندین نامزد لاتین‌تبار در انتخابات کنگره شرکت داده‌اند.

ترامپ در گردهمایی انتخاباتی خود در میامی، بی‌معطلی بر حمایت خود از رای‌دهندگان لاتین‌تبار تاکید کرد. افزون بر این، رئیس‌جمهوری سابق که در میان آمریکایی‌های کوبایی‌تبار و ونزوئلایی‌تبار گردهمایی قرار داشت، با ستایش از مخالفت سرسختانه آن‌ها با کمونیسم، دموکرات‌ها را بارها به گرایش به ایدئولوژی مارکسیستی متهم کرد.

او گفت: «بسیاری از آمریکایی‌های لاتین‌تبار در کشورهایی ریشه دارند که با این ایدئولوژی‌های پست ویران شده‌اند.» او همچنین گفت با آنکه بسیاری فکر می‌کنند سخنان او در مورد احداث دیوار در مرز ایالات متحده و مکزیک به دلزدگی لاتین‌تبارها منجر می‌شود، بسیاری در منطقه تگزاس با آن موافق‌اند.

او گفت: «می‌دانید وقتی درباره این مرز حرف زدم، لاتین‌تبارها بیش از همه از آن پشتیبانی کردند.»

اولویت‌دهی اوباما و بایدن به پنسیلوانیا

اوباما چند هفته گذشته را برای مسافرت در کشور به منظور حمایت از دموکرات‌ها صرف کرد؛ یعنی تغییری برخلاف گذشته که بسیاری از دموکرات‌ها گله داشتند او به اندازه کافی از دموکرات‌های کم‌رای پشتیبانی نکرده است و جمهوری‌خواهان تیشه به ریشه هزاران نامزد جوان و آینده‌دار زده‌اند. اما تمرکز ویژه دموکرات‌ها بر انتخابات سنای پنسیلوانیا است که در آن بهترین فرصت را برای تغییر دادن کرسی‌های سنا را دارند.

اوباما شنبه بعدازظهر همراه جان فترمن، نامزد انتخابات سنا، و همچنین سامر لی و کریس دلوزیو، نامزدهای انتخابات کنگره که برای کرسی‌های خالی مبارزه می‌کنند، در خیابان روبروی دانشگاه پیتزبورگ گردهمایی برگزار کرد. دموکرات‌ها از ماه مه که فترمن سکته قلبی کرد، برای او نگران بودند. او هنگام مناظره با دکتر آز، پزشک تلویزیونی و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات سنا، بارها برای پاسخ دادن به پرسش‌ها به زحمت افتاد.

اما اوباما در گردهمایی پیتزبورگ از فترمن دفاع کرد.

او گفت: «سکته کردن جان منش او را تغییر نداد، در ملاحظاتی که دارد، تغییری نداد، ارزش‌ها، روح و مبارزه‌اش را تغییر نداد. در آن‌هایی که در صورت راه یافتن به سنای ایالات متحده نمایندگی می‌کند، تغییری نداد. او نماینده شما خواهد بود و این شایسته شما است.»

بعد در همان روز، اوباما و فترمن راهی فیلادلفیا در شرق شدند و به بایدن و جاش شاپیرو، نامزد دموکرات فرمانداری، پیوستند. شاپیرو در سخنرانی خود بحث‌های مربوط به آزادی را از نو چارچوب‌بندی کرد که در فضای مجازی فراگیر شد. بایدن هم که اهل اسکرانتون است، دکتر آز را بابت آنکه اهل این ایالت [پنسیلوانیا] نیست، دست انداخت.

او گفت: «من بیشتر از آز در پنسیلوانیا زندگی کرده‌ام؛ در حالی که در ۱۰ سالگی از این‌جا رفته‌ام.»

پاسخ دموکرات‌ها به اتهام افزایش جرائم

در قسمت اعظم انتخابات، جمهوری‌خواهان در پی آن بودند تا با انگشت گذاشتن بر افزایش جرائم در شهرهای تحت رهبری شهرداران دموکرات و ایالات‌های تحت رهبری فرمانداران دموکرات، رای‌دهندگان حومه‌ شهرها را به سوی خود جذب کنند. ترامپ تقاضای مکرر خود مبنی بر اعدام تمام قاچاقچیان مواد مخدر محکوم‌شده در دادگاه را تکرار کرد. در ضمن، او در گذشته فترمن را متهم کرده بود که تمایل دارد تمامی [انواع] مواد مخدر را قانونی کند و این سخن بی‌پایه را مطرح کرد که فترمن خودش مصرف‌کننده آن‌ها است.

اما اوباما در پیتزبورگ خاطرنشان کرد جرائم فقط در مناطق آبی (تحت اداره دموکرات‌ها) بلکه در مناطق روستایی و تحت اداره جمهوری‌خواهان نیز افزایش یافته‌اند. به همین ترتیب، هم سامر لی، نامزد حزب دموکرات برای ناحیه ۱۲ پنسیلوانیا، نیز از جمهوری‌خواهان بابت توجه نکردن به خشونت‌های ارتکابی با اسلحه، یا تامین اعتبار خدمات اجتماعی و زیرساخت آموزش عمومی انتقاد کرد.

لی در روز یکشنبه و قبل از مراسم دق‌الباب خانه‌به‌خانه همراه سناتور برنی سندرز، به ایندیپندنت گفت: «به نظر من تن ندادن ما به این روایت خیلی مهم است. اگر در مورد حفظ ایمنی جامعه و ریشه‌کن کردن نژادپرستی در دستگاه عدالت کیفری جدی‌ باشیم، نباید وقتی اوضاع وخیم می‌شود، از آن چشم‌پوشی کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان