ریشی سوناک:‌ اقدامات ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند

«تهران توافق احیای برجام را نپذیرفت و اکنون با تداوم سرکوب معترضان وضع را پیچیده‌تر کرده است»

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که کشورش تحریم‌هایی را بر ایران اعمال کرده و برداشتن گام‌های بیشتر را بررسی می‌کند- AHMAD GHARABLI / AFP

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن انتقاد از رفتارهای حکومت جمهوری اسلامی ایران گفت که عملکرد تهران، ‌منطقه خاورمیانه را دستخوش بی‌ثباتی کرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا که در حاشیه کنفرانس جهانی آب‌وهوا در شرم‌الشیخ مصر، با شبکه خبری العربیه گفت‌وگو کرده است، همچنین بر لزوم مشورت کشورش با شرکای خود درباره ایران تاکید کرد و گفت که تهران توافق احیای برجام را نپذیرفت و اکنون با تداوم سرکوب معترضان وضع را پیچیده‌تر کرده است.

متن نهایی توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان میانجی مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن، با شرایطی که جمهوری اسلامی تعیین کرد عملا به جایی نرسید.

کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد در تهران و اعتراض‌های گسترده‌ای که پس از آن در شهرهای مختلف ایران درگرفت و دامنه‌اش به تظاهرات گسترده ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا رسید، رویکرد کشورهای غربی را به مسئله مذاکرات دگرگون کرد.

آمریکا گفته‌ است که تمرکزش اکنون بیش از آن که به تداوم مذاکرات و احیای برجام باشد، بر وقایع ایران و اعتراضات مردمی است و اتحادیه اروپا نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا در این مدت تحریم‌های متعدد و مجزایی را علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی، از جمله شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در سرکوب معترضان دست دارند، اعمال کرد.

مسئله عرضه پهپادهای انتحاری ساخت ایران به روسیه و کاربرد آنها علیه مواضع غیرنظامی در اوکراین نیز دستمایه انتقادها و تحریم‌های دیگری بوده که از سوی کشورهای اروپایی علیه ایران اعمال شده‌اند.

بریتانیا در ماه اکتبر شماری از افراد و شرکت‌های وابسته به حکومت ایران را که در فرایند ارسال پهپاد به روسیه دست داشتند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. وزیر خارجه بریتانیا نیز وعده داد که لندن مقام‌های جمهوری اسلامی را در قبال اقداماتشان پاسخگو خواهد کرد.

در فهرست منتشر شده از سوی دولت بریتانیا به‌غیر از شرکت «صنایع هوایی شاهد»، که در فهرست تحریم‌های مدنظر اتحادیه اروپا نیز قرار دارد، نام چند تن از فرمانده‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیده می‌شود. 

بر اساس اعلان دولت بریتانیا، محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حجت‌الله قریشی، معاون فعلی وزارت دفاع، و سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله افرادی هستند که بنابر ارزیابی‌های انجام شده در ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه دست داشته‌اند و به همین علت نیز در فهرست تحریم‌های جدید دولت بریتانیا علیه مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. 

بریتانیا همچنین در ماه اکتبر شماری از مقامات ارشد امنیتی و گشت ارشاد جمهوری اسلامی را به دلیل دست داشتن در سرکوب مردم معترض، تحریم کرد.

ریشی سوناک در گفت‌وگو با العربیه ضمن اشاره به اقدامات قبلی کشورش در تحریم جمهوری اسلامی، گفت: «تحریم‌های مضاعفی را بر ایران اعمال کرد‌ه‌ایم و همراه شرکایمان در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.‌»

ساعاتی پیش دولت آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا درباره قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم می‌گیرد.

یک سخنگوی دولت آلمان در اظهاراتی در روز دوشنبه ۱۶ آبان  گفت که اتحادیه اروپا در حال کار بر روی بسته تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است.

ریشی سوناک، در سخنان اخیر خود بر اهمیت مناسبات بریتانیا با کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد و با اشاره به جنگ اوکراین و مسئله اختلال در تامین انرژی در جهان، گفت که حمله روسیه به اوکراین، گرایش به سمت انرژی‌های پاک را ناگزیر می‌کند.

پیشتر در روز دوشنبه، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی موسوم به «کوپ‌۲۷» در شرم‌الشیخ، از اختصاص بودجه دو و نیم میلیارد دلاری این کشور برای پروژه خاورمیانه سبز در ۱۰ سال آینده خبر داد.

شاهزاده محمد بن‌ سلمان تاکید کرد که هدف عربستان سعودی از این ابتکار یافتن راه‌حل‌هایی برای تامین انرژی‌های پایدار است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی که هر دو برای شرکت در کنفرانس جهانی آب‌وهوا به مصر رفته‌اند، روز دوشنبه در حاشیه این اجلاس ملاقات کردند و درباره امنیت منطقه خاورمیانه، و به‌ویژه وضعیت در ایران و مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردند.