بریتانیا برخی مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرد

محمدحسین باقری، حجت‌الله قریشی و سعید آقاجانی جزو افرادی هستند که دولت بریتانیا آنها را به‌دلیل نقش‌شان در ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرد

در ادامه موج وضع تحریم‌هایی تازه از سوی کشورهای غربی علیه حکومت ایران به دلیل همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین، دولت بریتانیا نیز با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲، شماری جدید از افراد و شرکت‌های وابسته به حکومت ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بر اساس متن منتشر شده در وبسایت رسمی دولت بریتانیا این گروه در زمره آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی به‌حساب می‌آیند که در فرایند ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه‌ دست دارند. 

دولت بریتانیا در بخشی از بیانیه روز چهارشنبه خود چنین نوشت:«روسیه از این هواپیماهای بدون‌سرنشین به‌منظور حمله به اهداف غیرنظامی، زیرساخت‌های شهر کی‌یف و سراسر اوکراین استفاده می‌کند و قصد قطع کردن دسترسی مردم اوکراین به [منابع] انرژی، گرمایش و آب را دارد.»

به‌گفته دولت بریتانیا، نظام جمهوری اسلامی، با تهیه پهپادهای انتحاری برای روسیه، از حمله‌های «نفرت‌انگیز» این کشور علیه شهروندهای اوکراینی «سود می‌برد» و از این طریق رنجِ اوکراینی‌ها را افزایش داده و موجب تقویت میزان تخریب زیرساخت‌های کشور آنها می‌شود. 

این بیانیه همچنین از قول جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نوشت حمایت جمهوری اسلامی از «جنگ وحشیانه و غیرقانونی» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، علیه مردم اوکراین نقش حکومت ایران در ایجاد بی‌ثباتی برای «امنیت جهانی» را روشن می‌کند.

وزیر خارجه بریتانیا، با اشاره به تحریم‌های دولت متبوعش علیه نظام جمهوری اسلامی، گفت:«ما اطمینان حاصل خواهیم کرد تا آنها نسبت به اقدامات خود پاسخگو شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست منتشر شده از سوی دولت بریتانیا به‌غیر از شرکت «صنایع هوایی شاهد»، که در فهرست تحریم‌های مدنظر اتحادیه اروپا نیز قرار دارد، نام چند تن از فرمانده‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیده می‌شود. 

بر اساس اعلان دولت بریتانیا، محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حجت‌الله قریشی، معاون فعلی وزارت دفاع، و سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله افرادی هستند که بنابر ارزیابی‌های انجام شده در ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه دست داشته‌اند و به همین علت نیز در فهرست تحریم‌های جدید دولت بریتانیا علیه مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. 

اما با وجود تمام این شواهد، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی همچنان به تکذیب همکاری نظامی‌شان با روسیه می‌پردازند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در گفتگویی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت:«تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قویا رد می‌کنیم.»

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی، که روز پنجشنبه انجام شد، گفت:«ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.»

دولت بریتانیا در بخشی از بیانیه مورد نظر نوشت استفاده دولت روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی حاکی از اثرگذاری تحریم‌های کشورهای غربی علیه صنایع پهپادی این کشور است که از بیست‌وچهارم ماه مارس سال جاری اعمال شد. 

بیانیه دولت بریتانیا در تشریح محتوای تحریم‌های جدید نوشت نه تنها دارایی‌های افراد و نهادهای مورد نظر در خاک بریتانیا مسدود خواهد شد، بلکه دولت بریتانیا این حق را برای خود قائل است تا دارایی‌های هر فرد و شرکتی که با این گروه از تحریم‌شدگان دادوستد اقتصادی داشته باشد را نیز مسدود کند. 

دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد افراد تحریم شده از ورود به خاک این کشور منع می‌شوند.