در پارلمان بریتانیا مطرح شد:‌ تلاش مقام‌های ایرانی برای کسب گذرنامه بریتانیا

قانونگذاران بریتانیایی در نشستی درباره تظاهرات اعتراضی مردم ایران گفتند که «برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کنند

Anthony WALLACE / AFP

به نوشته وبسایت «نشنال» پارلمان بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر، اعلام کرد که به دنبال سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات اعتراضی مردم در ایران به دست نیروهای حکومت و شلیک مستقیم گلوله به معترضان، در حال بررسی «اقدامات بسیار قوی» علیه جمهوری اسلامی ایران است.

قانونگذاران بریتانیایی از دولت این کشور خواستند تا تا سپاه پاسداران را تحریم کند و بر تحقیقات سازمان ملل متحد درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران تاکید کند.

در تظاهرات اعتراضی سراسری مردم ایران علیه حاکمیت در شش هفته‌ گذشته بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.

گیلیان کیگان، وزیر مشاور در وزارت خارجه بریتانیا، جمهوری اسلامی را به بی‌اعتنایی و نقض حقوق بشر متهم کرد و به مجلس عوام بریتانیا گفت: «استفاده نیروهای حکومتی از سلاح‌های جنگی و شلیک به معترضان وحشیانه است.» او گفت: «ما مقام‌های ایرانی را محکوم می‌کنیم و اقداماتی قوی علیهشان انجام خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران هفته گذشته و پس از اقدام بریتانیا در تحریم کردن پلیس امنیت اخلاقی ایران، برخی موسسات و افراد بریتانیایی از جمله مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا را تحریم کرد.

باب استوارت، نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا در سخنانش در این جلسه به «شنیده‌هایی ملموس» اشاره کرد مبنی بر این که برخی مقام‌های ایرانی به تلاش افتاده‌اند تا گذرنامه بریتانیایی دریافت کنند و این لندن را به «پناهنگاه امن»‌خود تبدیل کنند.

حزب اپوزیسیون کارگر بریتانیا روز سه‌شنبه خواستار ایجاد سازوکار بین‌المللی تحقیق و پاسخگویی برای رسیدگی به امور مرتبط با ایران شده بود.

در جلسه قانونگذاران بریتانیایی درباره تظاهرات اعتراضی مردم ایران، نمایندگان پارلمان گفتند که «برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کنند.»

وزیر مشاور در حزب کارگر بریتانیا نیز خواستار حمایت این کشور از تمامی کسانی شد که برای احقاق آزادی‌های اساسی تلاش می‌کنند.

آلیشیا کرنز، رییس محافظه‌کار کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا، دولت این کشور را ترغیب کرد تا برای تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام کند.

او گفت: «آنچه در ایران می‌بینیم، زن‌کشی دولتی است». او همچنین گفت که نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز «به حمایت از تروریسم و سازمان‌های تروریستی»‌ مشغول است.