خیزش سراسری ایرانیان؛ «من می‌نویسم آبان، تو بخوان پایان»

نهادهای امنیتی حکومت سرکوب تاکنون نزدیک به ۱۵ هزار نفر را دستگیر کرده‌اند

خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در حالی پنجاه‌ویکمین روز خود را پشت سر گذاشت که برپایی تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران با وجود کشتار، دستگیری، تهدید و ارعاب معترضان همچنان ادامه داشت. هم‌اکنون ده‌ها شهر ایران به اعتراض‌ها پیوسته‌اند و خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس به صحنه رویارویی معترضان با ماموران سرکوب تبدیل شده‌اند.

هرچند مقام‌های جمهوری اسلامی می‌کوشند تعداد معترضان را اندک جلوه دهند، شواهد نشان می‌دهد که حالا دیگر قیام مردمی ایرانیان مرزهای جغرافیایی را نیز پشت سر گذاشته و نه‌تنها سیاستمداران که بسیاری از مردم جهان را نیز شگفت‌زده کرده است.

پیام‌رسان تلگرام در آخرین به روزرسانی‌ خود، عکسی را منتشر کرد که در آن، زنی با مچ‌بند شبیه پرچم ایران به یک زامبی با مغز پوسیده و دستی که کار نمی‌کند، می‌خندد. فیروز نادری، مدیر سابق اکتشافات منظومه شمسی در ناسا، هم به‌تازگی ویدیویی از یک ربات هوشمند در صفحه کاربری‌ خود منتشر کرد که از او می‌پرسد در ایران چه خبر است و پاسخ می‌شنود که مردم در خیابان‌ها خواستار پایان یافتن حکومت علی خامنه‌ای و تبعیض‌های مذهبی و جنسیتی‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان خیزش اخیر، دست‌کم ۳۱۹ تن از جمله ۵۰ کودک کشته شده‌ و نیروهای امنیتی نزدیک به ۱۵ هزار تن از جمله ۴۲۸ دانشجو را دستگیر کرده‌اند. در حال حاضر، بیش از ۱۳۶ شهر ایران و حدود ۱۳۵ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌ها پیوسته‌اند و طی ۵۰ روز گذشته در سراسر ایران، بیش از ۸۶۰ تجمع اعتراضی برگزار شده است.

اعتراض‌ها به‌شکل فراگیر همچنان ادامه دارند و روبه‌گسترش‌اند؛ شامگاه یکشنبه، ۱۵ آبان، شهرهای مختلف ایران صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی بود. مردم در شهرهایی مانند مریوان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر، سنندج، سقز، بوکان و تهران به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار دادند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردی در قرچک ورامین داخل خودرو اقدام به خودسوزی کرد. به گفته شاهدان عینی، بسیجی‌ها این فرد را ضرب‌وشتم کرده بودند. ویدیو دیگری از روستای نی در مریوان حاکی از آن است که مردم پایگاه جدید سپاه در این منطقه را آتش زده‌اند. اعتراض‌های خیابانی در مریوان که پس از قتل حکومتی نسرین قادری تشدید شد، شامگاه یکشنبه تا پس از نیمه‌شب نیز ادامه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تهران، نیز در مناطقی مانند نارمک، ستارخان، تهران‌پارس، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی، تجمع‌های اعتراضی برپا شد و مردم شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

شعارنویسی روی دیوارهای شهر و توزیع شبنامه‌ها نیز به شکلی گسترده ادامه دارد؛ یکی از شعارهایی که این روزها بسیار روی دیوارهای شهر دیده می‌شود «من می‌نویسم آبان، تو بخوان پایان» است. با شروع ماه آبان، معترضان در شعارهایشان به علی خامنه‌ای هشدار دادند که به پایان سلام کند.

روز یکشنبه، تعداد زیادی از مدارس و دانشگاه‌های ایران در اعتراض و اعتصاب بودند. کشتار کودکان، هجوم ماموران امنیتی به مدارس، ضرب‌وشتم دانش‌آموزان و ربودن آنان، اعتراض شدید فعالان حقوق کودک را در پی داشت. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم با انتشار بیانیه‌ای از فعالان رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی دعوت کرد با هشتگ «نه به کودک‌کشی» به کارزار مجازی محکومیت کشتار بیش از ۵۰ کودک در ۵۰ روز گذشته ملحق شوند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ضمن اشاره یه اینکه جمهوری اسلامی در این سرکوب سازمان‌یافته تاکنون «جان عزیز ۵۴ دانش‌آموز را به بی‌رحمانه‌ترین شکل» گرفته است، تاکید کرد: «نفس دانش‌آموز با نفس ما درهم‌ آمیخته و ما نمی‌توانیم در میانه‌ باروت و آتش و ساچمه، روی تخته‌سیاه تمرکز کنیم و برایمان مهم نباشد که حال فرزندان این سرزمین چگونه است.»

قرار است طوفان توییتری «نه به کودک‌‌کشی» روز پنجشنبه ۱۹ آبان از ساعت ۹ شب به وقت ایران در فضای مجازی آغاز می‌شود.

حمله به دانشگاه‌ها، دستگیری گسترده دانشجویان و اخراج شمار زیادی از آنان، اعتراض‌های فردی و گروهی استادان را به همراه داشت؛ به طوری که بیش از ۱۰۰ تن از استادان دانشکده‌های فنی تهران در بیانیه‌ای، «حمله وحشیانه» به دانشگاه تهران را محکوم کردند و خواستار آزادی بدون قید و شرط دانشجویان بازداشتی شدند.

گروهی از استادان دانشگاه مازندران نیز در پی تعلیق تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه، با امضا و ارسال نامه‌ای رسمی، اعتراض خود را به این «رویه غیرقانونی» اعلام کردند. همچنین ۱۲۱ تن از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه، ضمن حمایت از دانشجویان زندانی و تعلیقی اعلام کردند که کلاس‌های درسی که با غیبت دانشجویان تعلیقی و یا زندانی دایر شوند، «شرایط عادی» ندارند و دانشجویانی که نگران «احوال و فرجام» دوستانشان‌اند، نمی‌توانند از کلاس‌ها بهره‌مند شوند.

در بیانیه‌ دیگری که ۶۰۰ استاد دانشگاه آن را امضا کرده‌اند، بازداشت دانشجویان و صدور حکم‌ برای آنان «ضد حقوق مدنی» توصیف شد و امضاکنندگان این بیانیه لغو «تعلیق تحصیلی، ممنوعیت ورود به دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی، احضار به کمیته‌های انضباطی و اخذ تعهد از دانشجویان، و تهدید دانشجویان و خانواده‌هایشان» را طلب کردند.

گستره قیام سراسری ایرانیان هرروز فراگیرتر می‎‌شود و به‌موازات آن، ترس و نگرانی مقام‌های حکومت نیز افزایش می‌یابد. نامه ۲۲۷ نماینده «مجلس انقلابی» به قوه قضاییه و درخواست اجرای حکم «محاربه» معترضان که روز یکشنبه منتشر شد، ادامه رویه‌ جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌ها با توسل بر ارعاب است.

خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۱ پس از قتل حکومتی مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.