«زن، زندگی آزادی»: شعار اعتراضات دانش‌آموزی در هشت شهر ایران

گروهی از دانش‌آموزان شهر مریوان پرچم نظام جمهوری اسلامی را در محوطه مدرسه خود به آتش کشیدند

اعتراضات دانش‌آموزان در ایران روز یکشنبه، ۱۵ آبان‌ (۶ نوامبر)، در تهران، زاهدان، شیراز، کرج، بوکان، مریوان، شهریار و اصفهان ادامه یافت. دانش‌آموزان در جریان این اعتراضات به سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی» پرداختند.

روز یکشنبه گروهی از دختران دانش‌آموز مدارس تهران پس از تعطیلی از مدرسه، دست به تجمع زدند و شعار «رهبر ما قاتله، ولایتش باطله» سردادند.

دانش‌آموزان معترض در جریان این تجمع همراه با دیگر معترضان، خیابان را بستند و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، و «مرگ بر بسیجی» سردادند.

دانش‌آموزان دختر یک مدرسه‌ در گلشهر کرج نیز روز یکشنبه پس از تعطیلی، در خیابان‌های این منطقه شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در شیراز نیز بنا به ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، وقتی یک معلم حامی نظام جمهوری اسلامی در مدرسه‌‌ای دخترانه کوشید به دانش‌آموزان القا کند کشته‌شدگان در تظاهرات خیابانی را «نیروهای داعش کشته‌اند، نه نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی»، با اعتراض دانش‌آموزان مواجه شد که اظهارات و ادعاهای او را رد کردند.

در زاهدان، دانش‌آموزان پسر یک دبستان پس از تعطیلی مدرسه، در خیابان‌های مسیر حرکت خود شعارهای اعتراضی، از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

شهر شهریار هم روز یکشنبه برای دومین روز پیاپی شاهد اعتراض‌های دانش‌آموزی بود. دختران دانش‌آموز با تظاهرات در خیابان‌های شهریار، به سردادن شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

دانش‌آموزان دختر و پسر در شهر کردنشین بوکان در آذربایجان غربی، نیز روز یکشنبه، ۱۵ آبان، با تجمع در یکی از خیابان‌های این شهر، شعارهای اعتراضی، از جمله شعار «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

در شهر مریوان که در پی کشته شدن نسرین قادری، دانشجوی مریوانی ساکن تهران، روز یکشنبه صحنه تظاهرات مردمی بود، دانش‌آموزان دختر پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران را به آتش کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، دیده می‌شود که دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه در مریوان با تجمع اعتراضی در داخل این مدرسه و در حالیکه شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند، پرچم جمهوری اسلامی ایران را در حیاط این مدرسه پایین می‌کشند و آتش می‌زنند.

در اصفهان نیز دختران دانش‌آموز برخی مدارس این شهر، روز یکشنبه شعارهای اعتراضی سردادند. چند تن از دختران دانش‌آموز نیز با حضور در یکی از خیابان‌های اصلی شهر اصفهان، با «آغوش رایگان» با مردم همدردی کردند.

از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی تاکنون بیش از ۴۰ تن از کودکان و نوجوانان در اثر شلیک مستقیم، ضرب‌و‌جرح نیروهای سرکوبگر، یا در جریان هجوم نیروهای سرکوبگر به مدارس، کشته شده‌اند. ماموران امنیتی صدها دانش‌آموز را نیز در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند.

بسیاری از دانش‌آموزان بازداشت‌شده نیز همچنان در بازداشت به سر می‌برند. از جمله در تازه‌ترین مورد، امیر شوشتری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی، روز یکشنبه، ۱۵ آبان، گفت: «از ۳۵ دانش‌آموز دستگیرشده در مشهد، ۳۰ نفر را تحویل گرفتیم و پنج نفر باقی‌مانده به دلیل موارد امنیتی، پس از طی مراحل قانونی، به خانواده‌هایشان برگردانده می‌شوند.»

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی افزود: «تعیین تکلیف دانش‌آموزان دستگیرشده در حوزه ما نیست و قوه قضاییه باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.»

در همین حال، گزارش شده است که در جریان تظاهرات پنجشنبه گذشته در لاهیجان نیز شماری از دانش‌آموزان بازداشت شده‌اند. آتنا فرهمند، نوجوان دانش‌آموز ۱۵ ساله، از جمله دانش‌آموزان بازداشت‌شده در شهر لاهیجان است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز روز ‌شنبه، ۱۴ آبان، به نقل از یکی از معلمان قائم‌شهر نوشت که در اولین روزهای خیزش سراسری، یک دانش‌آموز به نام ابوالفضل مهدی‌پور، با تیر جنگی نیروهای سرکوبگر کشته شده است، و روز ۵ آبان، چهلم این دانش‌آموز قائم‌شهری بوده است.

این شورا همچنین  از کشته شدن یک کودک ۱۴ ساله به نام «مبین میرکازهی» در کشتار جمعه خونین خاش با گلوله جنگی نیروهای سرکوبگر خبر داد، و قتل کودکان و دانش‌آموزان را به شدت محکوم کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواست که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که باید به آن‌ها متعهد باشد، از دستگیری و شلیک خیابانی به کودکان دست بردارد و تمامی دانش‌آموزان بازداشت‌شده در سراسر کشور را هرچه زودتر آزاد کند.

بیشتر از