ادامه ماجراجویی‌های نظامی؛ ایران خط تولید موشک صیاد ۴بی را افتتاح کرد

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند که سامانه باور ۳۷۳، ۳۰۰ کیلومتر برد دارد

پیش‌تر، باور۳۷۳ و موشک صیاد ۴ آن، سی‌ام فروردین‌ماه، در مراسم رژه روز ارتش به نمایش گذاشته شده بود - tasnim

در شرایطی که همکاری ایران با روسیه در جنگ علیه اوکراین باعث شده در روزها و هفته‌های گذشته فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی زیر ذره‌بین بیشتری قرار گیرد، از سامانه باور ۳۷۳ و خط تولید موشک صیاد ۴بی در ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صبح روز یکشنبه، پانزدهم آبان‌ماه، در مراسمی با حضور امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ رونمایی و در حاشیه آن، خط تولید موشک پدافندی صیاد ۴بی افتتاح شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که سامانه ارتقایافته باور ۳۷۳ بیش از ۳۰۰ کیلومتر برد دارد. به گفته آن‌ها، برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است؛ همچنین برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.

پیش‌تر، باور۳۷۳ و موشک صیاد ۴ آن، سی‌ام فروردین‌ماه، در مراسم رژه روز ارتش به نمایش گذاشته شده بود. قبل از آن هم این سامانه با قابلیت درگیری با اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر ۲۷ کیلومتری و فاصله ۲۰۰ کیلومتری، در جریان مراسمی رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق، و وزیر دفاع او در روز ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ رونمایی شده بود. البته قبل از آن هم در مراسم مشابهی در ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، از همین سامانه با حضور حسن روحانی و وزیر دفاع کابینه اولش رونمایی شده بود. با این حال، اکنون ادعا می‌شود که این سامانه ارتقا یافته و کاربری بیشتری پیدا کرده است.

خبرگزاری‌های حکومتی گزارش دادند که روز یکشنبه در مراسم آزمایش باور ۳۷۳، رادار این سامانه برد بلندهدف دورایستا در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری را کشف، در برد حدود ۴۰۵ کیلومتری آن را ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتری مورد اصابت و انهدام قرار داد. گفته می‌شود که موشک بردبلند صیاد ۴بی، سوخت جامد مرکب دارد و برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه نیز خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم۱۰۰ و بازتاب گسترده آن در جهان خبر داد. 

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، با سه‌مرحله سوخت جامد، قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. آن‌ها می‌گویند قائم ۱۰۰ اولین ماهواره‌بر سه‌مرحله‌‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که به‌دست دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده و در آینده‌ای نزدیک، ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در مدار قرار می‌دهد.

انجام این اقدامات، در شرایطی است که حکومت ایران متهم است برنامه موشک‌های ماهواره‌بر خود را با اهداف نظامی دنبال می‌کند. مقام‌های کشورهای غربی، بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که قصد دارد زیر پوشش پرتاب ماهواره‌های غیرنظامی، برنامه موشک‌های نظامی خود را توسعه دهد. جمهوری اسلامی این ادعاها را رد می‌کند و مدعی است توسعه برنامه موشک‌‌های ماهواره‌بر در ایران تنها با اهداف صلح‌آمیز یا تحقیقات علمی پیگیری می‌شود. 

علاوه‌بر این، در تمامی ماه‌‌ها و هفته‌های گذشته، مقام‌های مختلف حکومت جمهوری اسلامی ایران، بارها موضوع انتقال پهپاد به روسیه را تکذیب کردند. با این حال، روز شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، برای اولین‌بار تایید کرد حکومت ایران «تعداد معدودی» پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، اما بلافاصله مدعی شد انتقال پهپادها به روسیه، چندین ماه قبل از شروع تهاجم نظامی این کشور به اوکراین انجام شده است. او همچنین ارسال موشک به روسیه را نیز منکر شد.

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز شنبه در پیامی تصویری گفت اوکراین تنها در روز جمعه، ۱۱ پهپاد را سرنگون کرده است و به این ترتیب مسئله فراتر از «تعداد معدودی» پهپاد مورد ادعای امیرعبداللهیان است. زلنسکی به حکومت ایران هشدار داد که «عواقب همدستی» با روسیه «بیش از سود» آن خواهد بود.