اوکراین به ایران: عواقب همدستی با روسیه بیش از سود آن است

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران تهران را به دروغگویی و داستان‌سرایی متهم کرد

دولت اوکراین روز شنبه به حکومت ایران هشدار داد که «عواقب همدستی» با روسیه «بیش از سود» آن خواهد بود.

مقامات جمهوری اسلامی روز شنبه بالاخره پس از مدت‌ها انکار ارسال پهپاد به روسیه را تایید کردند اما اوکراین و آمریکا می‌گویند ایران همچنان در مورد جزئیات این ماجرا دروغ می‌گوید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت که حکومت ایران اولا به اوکراین موشک نداده است و ثانیا پهپادهایی هم که داده «شماری اندک» بوده‌اند و «ماه‌ها پیش از جنگ اوکراین»‌ به روسیه عرضه شده‌اند. ادعایی که مقام‌های اوکراینی و آمریکایی یکصدا رد می‌کنند.

 ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، در پیامی تصویری گفت اوکراین تنها در روز جمعه ۱۱ پهپاد را سرنگون کرده است و به این ترتیب مساله فراتر از «شمار اندکی» پهپاد مورد ادعای امیرعبداللهیان است. 

زلنسکی گفت: «اگر ایران همچنان راجع به این امر واضح دروغ بگوید جهان بیش از پیش برای تحقیق در مورد همکاری تروریستی بین حکومت‌های ایران و روسیه و این‌که روسیه در ازای این همکاری چه چیزی به ایران پرداخت می‌کند تلاش خواهد کرد.»

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «تهران باید متوجه باشد که عواقب همدستی در جنایات فدراسیون روسیه علیه اوکراین به مراتب بیش‌تر از سود پشتیبانی از روسیه خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در هماهنگی نزدیک با سایر نهادهای دولت این کشور دست به شدیدترین اقدام‌های لازم می‌زنند تا جلوی استفاده روسیه از تسلیحات ساخت ایران برای کشتن مردم اوکراین و نابودی زیرساخت‌های حیاتی‌ این کشور را بگیرد.

به گزارش رسانه‌های اوکراینی، نیکولنکو با اشاره به عزم کی‌یف در این زمینه یادآوری کرد: «رئیس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران علنا اعتراف کرده است که تهران چند ماه پیش از اشغال کامل اوکراین، به فدراسیون روسیه پهپاد تسلیحاتی داده است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نیز جمهوری اسلامی را به دروغگویی و سرهم کردن «یک داستان جدید» متهم کرد.

مالی در توییتی در واکنش به حرف‌های امیرعبداللهیان نوشت ادعای ایران مبنی بر این که شمار اندکی پهپاد را قبل از شروع جنگ اوکراین به روسیه داده است، «حقیقت ندارد.»

نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران نوشت: «واقعیت این‌ است که آن‌ها ده‌ها پهپاد را در همین تابستان سال جاری منتقل کردند و نیروهای نظامی‌شان  در اوکراین اشغالی دارند در استفاده از این پهپادها علیه غیرنظامیان اوکراینی به روسیه کمک می‌کنند.»

رابرت مالی به حکومت ایران پیشنهاد کرد: «حالا که ایران با شواهد جدید روبرو شده، به سیاستی جدید احتیاج دارد و نه داستانی جدید.»

روز شنبه در ادامه جنگ، ضدحمله اوکراین و عقب‌نشینی روس‌ها از کرانه غربی رود همچنان ادامه داشته است. ستاد کل ارتش اوکراین مدعی شد پدافند هوایی این کشور چندین پهپاد روس و ایرانی و دو موشک کروز کالیبر را سرنگون کرده است. پهپادهای ایرانی معمولا برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

زلنسکی مدت‌ها است از متحدین خود می‌خواهد بیش از پیش به تلاش این کشور برای دفاع از خود در مقابل موشک‌ها و حملات هوایی کمک کنند. او روز شنبه گفت در هفته‌های پیش رو «خبر خوبی» در این زمینه ‌خواهد داشت اما بیشتر توضیح نداد.

رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا از اسرائیل که از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در امر پدافند هوایی است خواهان کمک بیشتر در این زمینه شده بود و هشدار داده بود که همکاری روسیه و جمهوری اسلامی علیه منافع اسرائیل هم هست.

بیشتر از جهان