سپاه پاسداران: مرحله اول پرتاب موشک‌ ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ آزمایش شد

حکومت ایران متهم است برنامه موشک‌های ماهواره‌بر خود را با اهداف نظامی دنبال می‌کند

به‌گفته مقام‌های حکومت ایران، موشک ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ برای پرتاب ماهواره «ناهید» به‌کار خواهد رفت - HO / IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

در میانه نگرانی‌ها از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه مرحله نخست پرتاب موشک ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ را انجام داد.

انجام این آزمایش نظامی در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های جمهوری اسلامی به تلاش‌های خود برای احیای مذاکرات برجام ادامه می‌دهند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه، به‌نقل از مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشتند که موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ که با سوخت جامد کار می‌کند با موفقیت آزمایش شد.

به‌گفته مقام‌های نیروی هوافضا سپاه پاسداران، موشک‌ ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ می‌تواند ماهواره‌ای با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های کشورهای غربی، بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که قصد دارد زیر پوشش پرتاب ماهواره‌های غیرنظامی، برنامه موشک‌های نظامی خود را توسعه دهد.

جمهوری اسلامی مدعی است توسعه برنامه موشک‌‌های ماهواره‌بر در ایران ، به‌مانند برنامه اتمی، تنها با اهداف صلح‌آمیز یا تحقیقات علمی پی‌گیری می‌شود. اما به‌گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، از فناوری موشک‌های ماهواره‌بر می‌توان برای توسعه موشک‌های دوربرد نظامی نیز استفاده کرد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز شنبه ابراز امیدواری کرد که ایران به‌زودی ماهواره جدید خود با نام «ناهید» را با همین موشک قائم-۱۰۰ پرتاب و در مدار زمین قرار دهد.

هرچند رسانه‌های داخلی ایران و مقام‌های سپاه پاسداران آزمایش اخیر را موفقیت‌آمیز اعلام کرده‌اند، اما هنوز هیچ تصویر و ویدئویی از انجام این آزمایش منتشر نشده است.

در یک دهه گذشته، حکومت ایران چند ماهواره را با عمر کوتاه به مدار زمین فرستاد. در اسفندماه ۱۳۹۱، در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، حکومت ایران اعلام کرد یک کاوشگر حامل میمون را به فضا پرتاب کرده است.

با این حال، برنامه موشک‌های ماهواره‌بر حکومت ایران چالش‌ها و شکست‌های جدی و پرشماری داشته است. برای مثال، برنامه پرتاب موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» پنج مرتبه، به‌طور متوالی، شکست خورد.

گزارش‌هایی نیز از انفجار و خراب‌کاری در سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر ایران منتشر شده است که هنوز اطلاعات دقیق و مشخصی از آنها در دست نیست. مقام‌های نظامی-دولتی جمهوری اسلامی تمامی این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان