عقب‌نشینی روسیه؛ پوتین از تخلیه منطقه خرسون اوکراین حمایت کرد

کی‌یف این اقدام روسیه را به معنی اخراج اجباری غیرنظامیان و نوعی جنایت جنگی می‌داند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه به‌طور علنی از تخلیه غیرنظامیان از بخش‌هایی از منطقه خرسون حمایت کرد، اقدامی که تازه‌ترین نشانه از عقب‌نشینی روسیه در یکی از شدیدترین مناطق درگیری در اوکراین قلمداد شده است.

به گزارش رویترز، پوتین در مراسم گرامیداشت روز وحدت ملی روسیه خطاب به طرفداران کرملین گفت: «کسانی که در خرسون زندگی می‌کنند باید از این منطقه خطرناک خارج شوند، زیرا مردم غیرنظامی نباید آسیب ببینند.»

مسکو که پیش از این، برای خروج ساکنان منطقه تحت کنترل خود در خرسون (در ساحل غربی رودخانه دنیپرو) تلاش کرده بود،‌ این هفته اعلام کرد که منطقه مورد نظر برای تخلیه شامل یک حائل ۱۵ کیلومتری در ساحل شرقی نیز می‌شود. با این حال، این اولین باری است که پوتین شخصا تخلیه ساکنان این منطقه را تایید می‌کند.

 روسیه گفت که ساکنان خرسون را به مناطق امن می‌برد. کی‌یف این اقدام روسیه را به معنی اخراج اجباری غیرنظامیان و نوعی جنایت جنگی می‌داند؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

این احتمال مطرح شده است اظهارات پوتین در بحبوحه درگیری میان دو کشور، شاید نشان دهنده آن باشد که روسیه در حال آماده‌سازی برای کنار گذاشتن پایگاه نظامی خود در کرانه غربی رودخانه دنیپرو است. در صورت این اتفاق، یکی از بزرگ‌ترین عقب‌نشینی‌های روسیه در جنگ علیه اوکراین رقم می‌خورد.

روز پنجشنبه، کریل استرموسوف، از فرماندهان مستقر روسیه در خرسون، گفت که مسکو احتمالا نیروهای خود را از این منطقه خارج خواهد کرد. او دراظهارات بعدی، ابراز امیدواری کرد که عقب‌نشینی صورت نگیرد اما گفت: «ما باید تصمیم‌های بسیار دشواری بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در روز جمعه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، گفت که شدیدترین درگیری‌ها در هفته گذشته در اطراف باخموت و سولدار، در منطقه دونتسک شرقی (حدود ۵۰۰ کیلومتری شمال شرقی خرسون) رخ داده است.

او در یک پیام ویدیویی با متهم کردن روسیه به لجاجت دیوانه‌وار به‌دلیل کشتن ده‌ها یا صدها هزار نفر دیگر گفت: «ما مواضع خود را در این منطقه و چند منطقه دیگر در منطقه دونتسک حفظ می‌کنیم.» زلنسکی همچنین تاکید کرد که نیروهای اوکراینی در شبانه‌روز گذشته هشت پهپاد ایرانی و دو موشک روسی را سرنگون کردند.

تصاویری که از ساختمان اصلی اداری در شهر خرسون منتشر شده است نشان می‌دهد که پرچم روسیه دیگر بر فراز آن برافراشته نیست. در همین حال، کی‌یف با رعایت احتیاط گفت که چنین نشانه‌هایی می‌تواند نوعی فریب از طرف روسیه برای به دام انداختن نیروهای اوکراینی باشد.

خرسون تنها شهر بزرگی است که روسیه از زمان تهاجم خود در ماه فوریه، به صورت کامل به تصرف درآورده و از دست دادن آن برای نیروهای روسیه یکی از شدیدترین ضربات جنگ خواهد بود.

هم‌زمان با تشدید درگیری مسکو و کی‌یف، ایالات متحده از ارائه کمک‌های بیشتر به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای اوکراین خبر داد.

از جمله این کمک‌ها می‌توان به بازسازی تانک‌ها و ارائه موشک‌هایی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین اشاره کرد که می‌تواند علیه پهپادهای روسیه و موشک‌های کروز مورد استفاده قرار گیرد. حمایت جدید ایالات متحده، میزان کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین را از زمان تهاجم روسیه به بیش از ۱۸.۲ میلیارد دلار رساند.

بیشتر از جهان