فرماندهان روس فراری از خرسون‌ سربازان را بدون تجهیزات رها می‌کنند

به گفته مقام‌های غربی، فرماندهان روس «سربازان را بی‌روحیه و بی‌فرمانده در مقابل حملات اوکراین به حال خود رها می‌کنند»

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی خروج نیروها از خرسون در سمت رودخانه دنیپرو به‌خوبی پیش رفته است - AFP

مقام‌های غربی گفته‌اند که فرماندهان روس در خرسون احتمالا در حال فرارند و نیروهای بی‌تجهیزات و «بی‌روحیه» را در مقابل حملات اوکراین به حال خود رها می‌کنند.

مقام‌ها گفتند درحالی‌که تعداد بیشتری از نیروهای ولادیمیر پوتین آشکارا برای تقویت مواضع دفاعی‌شان وارد این شهر مهم می‌شوند، بسیاری از آن‌ها نیروی ذخیره‌ای‌اند که اخیرا بسیج شده‌اند و غالبا «تجهیزات ضعیف و آمادگی اندکی» دارند.

یکی از مقام‌ها گفت: «در خرسون، احتمالا اکثر رده‌های فرماندهی اکنون در آن سوی رودخانه عقب‌نشینی کرده‌اند و نیروهای بی‌روحیه و بی‌فرمانده را مقابل حملات اوکراین به حال خود رها کرده‌اند. دست‌کم برخی از نیروهای ذخیره بدون سلاح وارد صحنه می‌شوند.»

آن‌ها افزودند که روس‌ها دچار کمبود مهمات هم شده‌اند، ازجمله گلوله توپخانه، و حتی قصد دارند از کره شمالی تدارکات اضافی تهیه کنند.

یکی از مقام‌ها گفت: «اسلحه و راکت‌انداز که شلیک نشود، باقی چیزها هم از کار می‌افتد.»  

این مقام‌ها گفته‌اند پوتین هم‌زمان که برای خروج نیروهای روسیه از خرسون آماده می‌شود، احتمالا از سوی تندروهای ملی تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است.

به گفته مقام‌ها به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی خروج نیروها از خرسون در سمت رودخانه دنیپرو به‌خوبی پیش رفته است، زیرا بخش بزرگی از جمعیت غیرنظامی قبلا به شهر منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که مقام‌ها انتظار دارند کرملین این کار را به‌جای عقب‌نشینی نظامی یک خروج بشردوستانه معرفی کند، معتقدند جلوی انتقاد بیشتر از هدایت جنگ را نخواهد گرفت.

به گفته یکی از مقام‌ها: «با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌کنیم انتقاد شدید از رهبری ملی روسیه بازهم افزایش یابد.»

«کار کلیدی ما این خواهد بود که به ردیابی‌ چگونگی تاثیر این موضوع بر اعتبار پوتین ادامه بدهیم. اکنون به نظر می‌رسد که او همچنان با ایراد سخنان گزنده‌ با افسران نظامی‌اش آن‌ها را به‌خوبی منحرف می‌کند.»

این ارزیابی زمانی انجام می‌شود که انتقاد یوگنی پریگوژین، یکی از متحدان سابق پوتین – رئیس مزدوران شناخته‌شده گروه واگنر– از رهبر روسیه بالا گرفته است.

او در بیانیه‌ای که پیش‌تر در این هفته منتشر شد، آشکارا از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین – که معمولا مسکو با معتاد نئونازی نامیدن او را تقبیح می‌کند – به‌مثابه یک «رهبر قوی و مطمئن» تمجید کرد.

یکی از مقام‌ها گفت چنین انتقادهایی در گذشته باعث شده بود پوتین تصمیم‌هایی بگیرد که ترجیح می‌داد از آن اجتناب کند – ازجمله بسیج نسبی نیروهای ذخیره نظامی – هرچند به نظر نمی‌رسید خطر قریب‌الوقوعی موقعیتش را تهدید کند.

این مقام گفت: «جناح راست پوتین عمدتا به MoD وزارت دفاع (روسیه) در مورد سوء‌مدیریت جنگ فشارهای زیادی وارد آورده است.»   

«طبق ارزیابی ما یکی از عواملی که او را به این سمت (بسیج نیرو) سوق داده است، نیاز به آرام کردن منتقدانی بود که می‌گفتند هدایت جنگ قاطعیت کافی ندارد.»  

PA 

بیشتر از جهان